
Kada krene promena, šta raditi posle prvog saopštenja zaposlenima?
Sećaš se aviona iz prošlog teksta? Onog koji je, umesto ka moru, skrenuo ka planinama i niko ne zna šta se dešava? Zamisli sad razvoj situacije: pilot se konačno javio i objasnio pravac. Svi su odahnuli. Ali posle pola sata – tišina, nema novih informacija. Ljudi opet postaju nervozni, pitanja se gomilaju: da li je ovo privremena ruta? da li imamo dovoljno goriva? kada stižemo? E baš tako izgleda većina komunikacija promena u kompanijama. Dobiješ početnu najavu, a onda muk. A on je gori od loše vesti.
Piše: Tijana Bejatović, Founder & Communications Strategist @ topIC
Neretko zaboravljamo da je i ćutanje komunikacija, i to ona koja mašti daje najveću slobodu. Dok vi ćutite, sve dobro i loše što ikada zaposlenima može da padne na pamet – pada im. Njihovi strahovi i neizvesnost se produbljuju, a poverenje u vas i šansa da prihvate promenu koju uvodite nestaju brzinom svetlosti.
Sedamdeset odsto promena „fejluje” zbog loše komunikacije. Ako ne želiš da budeš deo ove statistike, evo šta treba da uradiš:
Kreiraj ritam komunikacije
Promena bez ritma je kao pesma bez refrena: niko ne zna kad je kraj i kad šta da očekuje. Zato postavi tempo unapred: nedeljni izveštaj, mesečni Q&A, kvartalni pregled rezultata… Ne mora svaki put da bude spektakl, dovoljno je da postoji kontinuitet, jer time zaposlenima šalješ signal da nisi „bacio bombu” i nestao, već da vodiš proces.
Pričaj priče, ne samo činjenice
Brojevi i grafici jesu važni, ali ljudi pamte priče. Ako uvodiš novi sistem, objasni kroz konkretan primer: „Marko iz logistike sada završava isti zadatak za 15 minuta umesto za sat vremena.” Još ukoliko i objaviš Markovu sliku i kolege vide njegovo lice i ime iza promene, lakše će se povezati i razumeti zašto sve to radite.
Radi sa menadžerima, jer oni su tvoji kopiloti
Linijski rukovodioci su prvi i najpouzdaniji kanal kroz koji zaposleni primaju informaciju. Ako oni zvuče zbunjeno i nezainteresovano, i njihovi timovi će biti takvi, a promena gubi. Zato ih nauči da odgovaraju na pitanja tima, da prepoznaju otpor i da komuniciraju u istom tonu (i to ne samo kad se dešava promena, obučavaj ih tokom cele godine, kontinuirano).
Pripremi se za otpor, jer će ga biti
Najveća greška koju pravimo jeste što mislimo da nam je otpor neprijatelj, a nije. On je, zapravo, pokazatelj da se ljudima stvarno menja svakodnevica, a tvoj zadatak nije da ga ignorišeš ili učiniš da nestane, već da ga prepoznaš i adresiraš: „Vidim da vas brine kako će ovo uticati na obim posla, evo šta smo predvideli…” Slušaj povratnu reakciju i odgovaraj na nju, jer, kada ljudi osete da ih neko čuje, otpor se pretvara u konstruktivnu diskusiju i unapređenje koje svima prija.
Ne koristi samo zvanične kanale
Često zaboravljamo da se na našim prostorima i dalje veruje više onome što čujemo na pauzi za kafu od kolega nego kad pročitamo u imejlu. Zato pusti nosioce promena u neformalne razgovore na hodniku, na kafi, za ručkom. Te spontane mikrokomunikacije vrlo često imaju veću težinu od „velikih” objava.
Meri svoje napore da znaš da li si na pravom putu
Ne oslanjaj se pretpostavke da „komunikacija dobro ide”, traži konkretne pokazatelje. Pitaj ljude direktno, pusti kratku anketu, meri otvaranje imejlova, prati šta najviše zaposleni klikću na intranetu… Podaci su tvoj GPS i bez njih rizikuješ da opet tvoj avion završi „iznad planina” umesto na moru.
Transparentnost – magična reč koja ništa ne znači, osim kada znači sve
Slavi korake i pomake
Kao maraton, promena zahteva ozbiljnu pripremu i strategiju, ali i podršku. Maraton bez vode i aplauza na putu do cilja predstavlja mučenje. Stoga, svaki put kada uspešno implementirate deo projekta – istakni tu fazu i ljude koji su to omogućili.
Promena bez komunikacije je haos, a promena sa lošom komunikacijom je još gori haos. Neretko ćutimo i ne komuniciramo jer ili nemamo sve informacije ili ne znamo kako se to radi. E sad imaš sedam predloga kako. I ne zaboravi: ljudi ne traže savršenstvo, traže sigurnost da neko drži kormilo.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Foto: Wannabe Media