
Kada CEO „otme kačket“! Lekcija o liderstvu, moći i odgovornosti
Na US Openu ovih dana dogodila se scena koja je postala viralna: uspešni biznismen i CEO kompanije, Piotr Szczerek, uhvaćen je kamerom kako „otima“ kačket koji je teniser namenio jednom dečaku u publici. Umesto osmeha i radosti deteta, svet je video zbunjenost i neprijatnost. I gest odraslog čoveka koji je delovao sebično i bahato. Ono što je bitno u celoj priči, ne samo da je odrastao čovek oteo poklon dečaku, to je uradio CEO kompanije. I tu onda kreće priča o liderstvu, moći i odgovornosti.
Piše: Nikola Milosavljević, Senior HR Consultant/Managing Partner @ HR Fabrika
Prva reakcija javnosti bila je burna. CEO je, umesto da odmah prizna grešku i izvini se, krenuo u pravcu pretnji tužbama zbog klevete i lažnih objava. Tek kada je pritisak postao preveliki, usledilo je javno izvinjenje.
Zašto je ovo važno?
Jer CEO nije samo čovek u publici. On je predstavnik kompanije svojim imenom i prezimenom, lice brenda i primer onoga što znači liderstvo. Kada CEO posegne za kačketom namenjenim detetu, to nije samo trenutak nepažnje, to postaje metafora za način na koji vodi ljude i kako koristi svoju moć.
U biznisu, kao i u sportu, postoji jedno nepisano pravilo: veliki igrači ne otimaju, već stvaraju prostor drugima da zablistaju.
View this post on Instagram
Leadership lekcija iz „kačketa incidenta“
Brzina reakcije: Pravi lider ne čeka da ga javnost natera da se izvini. On preuzima odgovornost odmah. Šta smo sve videli u ovom viralnom snimku i u danima nakon njega, a tiče se liderstva:
Ton izvinjenja: Pretnje tužbama nisu znak snage, već slabosti. Lider koji zaista razume svoju ulogu zna da je priznanje greške jedini put ka očuvanju poverenja.
Moć i percepcija: Kada sedite na vrhu, čak i najmanji gest može biti uvećan hiljadu puta. Bahatost u publici postaje simbol bahatosti u upravljanju.
Dugoročni uticaj: Godine ulaganja u reputaciju mogu pasti u vodu za 10 sekundi snimka. I to je realnost modernog liderstva, transparentnost više nije opcija, već obaveza.
Šira slika: šta ovakav gest govori o liderstvu?
Ako danas bez razmišljanja uzmete kačket od deteta, šta to govori o načinu na koji sutra vodite tim? Da li ćete isto tako oteti bonus zaposlenom koji ga je zaslužio? Da li ćete umanjiti trud i uspehe svojih ljudi, da biste sebi pripisali zasluge? Da li ćete, kada je najvažnije, staviti sebe ispred onih koje bi trebalo da podržavate?
Ono što je posebno problematično nije samo sam čin, već potpuni izostanak refleksa da je ispred njega dete. To pokazuje koliko lako moć i status mogu da zaslepe, i koliko jedan trenutak bahatosti može koštati – ne samo reputacije, nego i poverenja koje se gradi godinama.
U eri društvenih mreža i totalne transparentnosti, bahatost ima visoku cenu. Nekada ste mogli da pogrešite u četiri zida, danas vas cela planeta gleda u realnom vremenu. I zato incident sa kačketom nije trivijalan on je studija slučaja za liderstvo 21. veka.
Koliko zaista imamo ovakvih CEO-a?
I kod nas i globalno, svedoci smo CEO-a koji svoje bonuse grade na otpuštanjima, koji prete tužbama umesto da se izvine, koji slave profit dok zaposleni strepe da li će im plata kasniti. Incident sa kačketom je samo simbol – mali, ali jasan podsetnik da bahatost ne poznaje granice. Danas je to kačket deteta na US Openu, sutra su to prava zaposlenih, poverenje klijenata ili stabilnost kompanije.
Šta smo naučili iz ovoga?
Kačket sam po sebi ne vredi mnogo. Ali simbolika da ga je CEO oteo detetu vredi čitavu reputaciju. Liderstvo se ne meri titulom, ni iznosom na računu – meri se sposobnošću da u ključnom trenutku pokažete da ste čovek, a ne samo CEO.
Prava snaga nije u moći da uzmete ono što želite. Prava snaga je u tome da znate kada da se povučete i ostavite da dete ode kući sa osmehom i uspomenom. Jer na kraju dana, lideri nisu upamćeni po onome što su uzeli – već po onome što su drugima dali.
O autoru:
Nikola Milosavljević je ko-osnivač HR Fabrike i HR asocijacije O.U.R. HR, jedne od najuticajnijih HR inicijativa u regionu. Kroz konferencije, treninge i podkast O.U.R. HR Stories, Nikola okuplja lidere koji su spremni da govore otvoreno – o izazovima, greškama, promenama i pravim ljudima iza procesa. Kao konsultant i trener sa više od 15 godina iskustva, sarađuje sa nekim od najuspešnijih kompanija u regionu, pomažući im da unaprede svoje HR strategije, razviju lidere i stvore radna okruženja u kojima ljudi zaista žele da ostanu – ne zato što moraju, već zato što ih neko vidi i vrednuje.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: Printscreen:Instagram