
Ivan Zupanc, Vitamin Studio Creative: Igrač na globalu kroz praksu na lokalu
„U doba internet magova, veštačke inteligencije, velikih i malih agencija, individualaca koji kreiraju sadržaj bez dubine shvatanja biznisa ‒ mislim da je važno da se uspostavi pošten odnos sa potencijalnim klijentima i jasno definišu dometi saradnje. To je duži i teži put, ali sigurniji za sve”, poručuje suosnivač i kreativni direktor agencije Vitamin Studio Creative Ivan Zupanc.
U razgovoru za BIZLife naš sagovornik ističe da on i njegov poslovni partner i suosnivač kompanije Dejan Živadinović nisu ni pomišljali da će se mala butik agencija transformisati u jednog takvog igrača na globalu – kroz praksu na lokalu.
- Vitamin Studio Creative je orijentisan ka manjem broju klijenata kojima pruža integrisanu podršku. Kako održavate balans između kvaliteta usluge i broja klijenata koje podržavate?
Vremenom smo shvatili koji klijenti odgovaraju formatu naše agencije i usluga koje pružamo. Najviše nam odgovaraju proaktivni odnosi, gde obe strane znaju put do zdravog biznisa. Kroz naš razvojni put promene su se dešavale na jedan prirodan način, gde smo postepeno napredovali i kroz dobre slučajeve gradili portfolio.
- S obzirom na ograničene budžete, da li možete da pojačate svoje prisustvo na tržištu kroz oglase, content marketing i PR aktivnosti?
Mi se dosad nismo reklamirali, uglavnom smo poslove dobijali na preporuku i preko ličnih kontakata. U doba internet magova, veštačke inteligencije, velikih i malih agencija, individualaca koji kreiraju sadržaj bez dubine shvatanja biznisa – mislim da je važno da se uspostavi pošten odnos sa potencijalnim klijentima i jasno definišu dometi saradnje. To je duži i teži put, ali sigurniji za sve.
- Kako se nosite sa klijentima koji vam odlaze i sa onima sa kojima niste u potpunosti zadovoljni? Koji su vaši kriterijumi za izbor klijenata sa kojima želite da radite?
Možda će zvučati kao trik kolegama iz industrije, ali mi želimo da verujemo da smo partneri sa našim klijentima. S obzirom na to da smo mala nezavisna agencija, imamo pravo da ulažemo dodatni trud i kapacitete u projekte, biznise i ideje koje će nas dovesti do novog nivoa poslovanja i potencijalnih partnerstava. Zato nastavljamo rad sa onim klijentima gde postoji prostor za rast i transformaciju. Na tom putu se obostrano učenje i otvorenost podrazumevaju.

Dejan Živadinović
- Planirate da se više istaknete kao lideri u industriji. Na koji način ćete poboljšati svoju vidljivost i reputaciju u javnosti?
Odgovora nam, zasada, delovanje iz pozadine. Nije cilj da se promeni sve preko noći. Sa druge strane, ja sam neko ko je prepoznat na kulturnoj mapi Beograda i mislim da je to baza za sadržaj u koji želimo da ulažemo u budućnosti. To te izdvaja, na kraju, kao agenciju. Postavljanje novih ciljeva koji se ne tiču samo biznisa i prodaje, već i nekih kategorija koje hrane ono unutrašnje u čoveku. Ulaganje u opšte dobro koje doprinosi ambijentu, slici o nama kao društvu i, na kraju, promociji naše šarenolike i avangardne kulture.
- Kao agencija svesna konkurencije, na koji način planirate da se izdvojite na tržištu i iskoristite svoje kvalitete u borbi za klijente?
Nije tajna da velike korporacije čuvaju stabilnost većih agencija i da one pokrivaju preko pedeset posto plata. Ali budimo realni, tu dominira birokratija, eksel tabele i smernice koje dolaze spakovane na optimizaciju za određena tržišta. Neću ulaziti u neke druge aspekte koji određuju kako se dolazi do klijenata. Sa druge strane, postoji veliki broj veoma uspešnih privatnih firmi koje imaju reputaciju i poznate su van granica, kao i državnih preduzeća kojima je potrebna pomoć u komunikaciji i rebrendiranju. Naša pažnja je usmerena ka njima.
- Vaš fokus su srednja i velika domaća preduzeća sa preko 50 zaposlenih koja su spremna za transformaciju ili poboljšanje imidža. Koji su ključni izazovi sa kojima se suočavate u radu sa ovakvim preduzećima?
Otvorenost, poverenje i spremnost na transformaciju jesu tačke gde se sve lomi i koje nas inspirišu da pomeramo granice. Iako smo mi kreativna agencija, i te kako ulazimo u segment pozicioniranja, unapređenja i biznis konsaltinga. To je ono što partneri dobiju od nas, iako nismo specijalizovani za te usluge. Jednostavno, verujemo da naše delovanje i priče koje pričamo o brendovima guraju biznise napred.
Veliki broj osnivača biznisa vezan je za svoj identitet, istoriju i težinu puta stvaranja, pa su umorni od čestih promena, iako je to neminovnost koje tržište i progres zahtevaju. Vitamin Studio kroz primere eksplicira zašto su promene važne, uz navođenje da dobar biznis, tj. dobra kompanija, ne treba da bude na teretu osnivača. Visoki donosioci odluka treba da stvore sistem koji je održiv bez njih. Biti rob sopstvenog biznisa – nema ništa gore od toga.
- Na koji način svoje usluge prilagođavate specifičnim potrebama srednjih i velikih preduzeća kako biste im pomogli u dugoročnoj prezentaciji i poboljšanju imidža?
Za početak, potrebna je analiza i upoznavanje slabosti i prednosti preduzeća. Nakon toga se pravi plan i određuju operativne aktivnosti i dugoročni planovi, kroz period od godinu do dve godine, u zavisnosti od ambicija i budžeta. Ukoliko je u pitanju manje preduzeće koje nije prepoznatljivo, te promene su lakše. Budimo iskreni, važan aspekt tih transformacija jesu investicije koje se ulažu u promene. Prednost imaju veći igrači, jer su spremniji da ulože više novca.
Slika o marketarima se menja i polako izlazimo iz stereotipa gde se ta vrsta ulaganja doživljava kao nešto nepotrebno, kao suvišni trošak, uz ono čuveno „Meni to ne treba, super mi ide i ovako!” ili „Kako ja da znam da ću zaraditi od tog ulaganja?”.
Danas je, zbog broja kanala, važno da celokupna komunikacija bude usaglašena. Možeš ti da prodaješ kablove ceo život i da nemaš ni sajt, ni logo, ni fotografije, ali onda si samo trgovac, neko ko nema ideju da stvori nešto ozbiljnije osim puke zarade, što je, takođe, legitimno. Sa druge strane, možeš prodavati šibice i ispričati priču o plamenu koji isijava posebnu svetlost i tako polako stvoriti priču u koju će i drugi poverovati.
- Takođe, imate mogućnosti da vodite brendove za velike korporacije. Koje su prednosti i koji su izazovi rada sa velikim korporativnim klijentima u poređenju sa srednjim i manjim preduzećima?
Uz gorepomenute probleme, gde je većina stvari po protokolu u pogledu doprinosa agencije i gde vlada veliki pritisak, istakao bih kreativnost pojedinaca sa strane predstavnika korporacija koji svojim individualnim kvalitetima doprinose kreiranju autentičnog imidža za određena tržišta. Kad imaš tu sreću da radiš sa takvim liderima, rezultati mogu biti iznenađujući.

Dejan Živadinović
Koncentrisaću se na jedno pozitivno iskustvo. Poveren nam je godišnji ugovor sa multinacionalnom kompanijom koja je želela da na lokalu, u Srbiji, uspostavi imidž kroz refleksiju u domenu vizuelnih komunikacija, izradi prezentacija, brendiranja vozila, uređenja korporativne komunikacije, kao i prisustva na sajmovima, uz sveobuhvatnu podršku na digitalnim kanalima. Iako bi za neku veću agenciju taj posao bio jedan u nizu, mi smo ga shvatili kao šansu i potpuno uredili brandbook, usaglasili komunikaciju, realizovali dve kampanje, kreirali imidž fotografije, korporativni film, postavili standard i pravac za digitalne kanale – za nepunu godinu dana. Negde na polovini ugovora, dobili smo poziv iz centrale da realizujemo standarde na globalu, za preko 50 zemalja u kojima posluju, jer smo kroz rad i primere na lokalu postavili nove standarde kompanije. Posmatrali su ono što radimo i shvatili koliko je važno to što smo uradili globalno za kompaniju. Nakon upoznavanja prilika, uvideli smo da kompanija nije imala jasnu politiku koliko je važna slika koju šalje o sebi, zbog specifičnosti industrije u kojoj posluje.
Nismo ni pomišljali da ćemo, kao mala butik agencija, transformisati jednog takvog igrača na globalu – kroz praksu na lokalu.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Vitamin Studio Promo