
Imate li 80 godina ili 18? Spotify uvredio polovinu korisnika, druga polovina oduševljena
Stiglo je ono doba godine kada Spotify korisnicima pokloni mali identitetski potres. Wrapped za 2025. je tu, a ove godine umesto liste pesama koje smo preterano slušali, komentari na mrežama vrte se oko jedne stvari – našeg navodnog “doba slušanja”.
Zamislite da vas omiljeni muzički servis pita: Da li ste možda tinejdžer? Ili ste već vremešni ljubitelj vinila? E, upravo to se dogodilo milionima korisnika koji su, na svoje iznenađenje, “oženjeni” brojevima koji nemaju mnogo veze sa stvarnošću.
“Godine su samo broj. Ali ne shvatajte ovo lično.” – kaže Spotify, a svi su to shvatili lično.
Nova funkcija Listening Age obećava da otkrije koliko godina imate — muzički gledano. Algoritam pregleda godinu izdanja pesama koje ste slušali, pronađe dominantni period i izračuna vaše imaginarno doba. Ako ste ove godine uživali u Fleetwood Macu, Spotify vas šalje u šezdesete. Ako ste u K-popu — vraća vas u tinejdžerske dane.
Problem?
Pa… ispostavlja se da je algoritam sve samo ne precizan. Korisnici širom sveta u šoku: “Imam 57, a Spotify kaže da imam 79!” Na društvenim mrežama osvanuo je niz urnebesnih objava: 57-godišnjakinja proglašena je 79-godišnjom bakicom. Jedan ljubitelj džeza dobio je 100 godina, što, ruku na srce, jeste kompliment za džez, ali i mala životna drama.
Jedna 18-godišnjakinja je postala 37-godišnjakinja, jer je slušala emo bendove iz devedesetih. Jedan 23-godišnjak je „napunio“ 50 zahvaljujući otkriću grupe Duran Duran.
S druge strane, oni koji slušaju Doju Cat ili K-pop dobili su muzičko podmlađivanje od dvadesetak godina, što neki nazivaju “najboljom anti-age terapijom do sada”.
Šta se desilo?
Spotify funkciju zasniva na psihološkom fenomenu “reminiscence bump” — teoriji da se ljudi najjače vezuju za muziku koju su slušali između 16. i 21. godine.
Ali algoritam pravi nekoliko logičkih skokova:
Pretpostavlja da svi i danas najviše slušaju muziku iz “svojih formativnih godina”.
Ne uzima u obzir vinile, CD-ove, radio, YouTube — već samo Spotify.
Ne funkcioniše baš najbolje za one koji vole retro, nostalgiju ili otkrivaju staru muziku.
I naravno, ove godine dodatni haos je nastao jer neki novi, ogromni hitovi (poput albuma Tejlor Svift) nisu ušli u proračun — izašli su “prekasno”.
View this post on Instagram
Da li Spotify poznaje svoje korisnike?
Pa… društvene mreže bi rekle: ne baš.
Činjenica da je Spotify, koji sam ima 19 godina, pokušao da ljudima dodeli “muzičke godine”, a pritom ih nekima povećao i za 40, pokazala se kao savršena receptura za viralnost.
Iako mnogi kažu da je opcija „potpuno besmislena“, upravo zahvaljujući toj besmislenosti postala je hit.
Na kraju, da li ste 79 ili 19?
Možda ste oboje.
Možda nijedno.
A možda algoritam jednostavno nije najbolje jutro imao.
Spotify insistira da je sve samo zabava – i zaista, čini se da greške stvaraju mnogo više smeha nego ljutnje. A ako vas je rezultat ipak malo pogodio, setite se one slavne Nirvanine rečenice:
Izvor: BIZLife
Foto: Unsplash






