
HEINEKEN Srbija je najuspešnija HEINEKEN kompanija u Evropi
Suočeni sa rastućim očekivanjima da poslovanje bude održivije i odgovornije, organizacije širom sveta optimizuju svoje procese i prilagođavaju načine rada kako bi bile još agilnije i efikasnije. Baš kao i u svetu, i u kompaniji HEINEKEN promene i transformacije su sveprisutne, a sve veći broj potrošača prilikom odabira proizvoda uzima u obzir održivost proizvoda, sirovina, pakovanja i celokupnog procesa proizvodnje i poslovanja proizvođača.
Thijs Derksen, direktor lanca snabdevanja kompanije HEINEKEN Srbija i potpredsednik Upravnog odbora Holandsko-srpske privredne asocijacije (DSBA), govori za BIZLife o tome kako u ovoj kompaniji dostižu najviše standarde održivog poslovanja, posebno kada je reč o očuvanju životne sredine, društvenoj odgovornosti i promociji odgovorne konzumacije.
- Imajući u vidu da je Srbija na svetskoj mapi kompanije HEINEKEN relativno malo tržište i da je u ogromnoj konkurenciji velikih i naprednijih zemalja, šta definiše vaš uspeh tokom prethodne godine i čemu možete zahvaliti što je kompanija HEINEKEN Srbija osvojila „Evropski kup Heineken Lige šampiona” u svim segmentima poslovanja?
Kada sam, pre nešto više od godinu dana, došao u kompaniju HEINEKEN Srbija, bilo mi je jasno da sam u kompaniji koja godinama ima visoke poslovne rezultate u celoj industriji. Srbija je, definitivno, zemlja mogućnosti u pogledu investicija, razvoja poslovanja i proizvoda, dok je istovremeno i zemlja piva, budući da je tržište u ovom sektoru vrlo konkurentno. To je sjajno kako za potrošače tako i za kompanije, koje moraju kontinuirano da rade na razvoju svojih procesa, pa čak i da uvek budu korak ispred kada je reč o poboljšanju postojećih i postavljanju novih standarda.

Thijs Derksen, direktor lanca snabdevanja – HEINEKEN Srbija
Ponosan sam na činjenicu da je tokom 2024. godine kompanija HEINEKEN Srbija proglašena najuspešnijom HEINEKEN kompanijom u Evropi. Osvajanje tzv. „Kupa Heineken Lige šampiona” (koji predstavlja interno takmičenje svih operacija u Evropi shodno veoma zahtevnoj listi kriterijuma u konzistentnom ostvarenju ciljeva) proizilazi iz postignutih rezultata koji su postavljeni u okviru globalne kompanijske strategije „EverGreen” (volumen, prihod, profit, održivo poslovanje, tržišni udeo, profitna marža). „EverGreen” predstavlja našu višegodišnju strategiju usmerenu ka izbalansiranom rastu celokupnog poslovanja, koja nam omogućava da se prilagodimo svetu koji se brzo menja, a da i dalje napredujemo i rastemo.
Ono što je zaista izdvojilo kompaniju HEINEKEN Srbija kao lidera jeste holistički pristup svakom segmentu poslovanja – od proizvodnje, preko lanca snabdevanja do transformacije i unapređenja digitalizacije, posvećenosti razvoju ljudi, uz fokus na efikasnosti, održivosti i bezbednosti. Uprkos izazovnom ekonomskom okruženju i tržištu, ojačali smo svoju poziciju i organizaciju i uspešno podigli obim prodaje, povećali operativni profit i intenzivirali ulaganja u naše brendove. Ovaj uspeh rezultat je dugogodišnjeg upornog i vrednog rada i sada je pred nama još veći zadatak, a to je ostati na vrhu i zadržati pobednički duh ka kontinuiranom ostvarenju naše strategije rasta, pobede i transformacije.
- Kako vidite budućnost lanca snabdevanja u kompaniji HEINEKEN Srbija, ali i šire – u regionalnom i evropskom kontekstu?
Lanac snabdevanja je oduvek, pa i danas, strateški partner održivog rasta. U kompaniji HEINEKEN vidimo ga kao ključnu funkciju, koja ne samo da povezuje proizvodnju i tržište, odnosno poljoprivredne proizvođače, proizvođače piva i potrošače, već i omogućava prilagođavanje poslovanja u skladu sa principima održivog razvoja.
Budućnost je u implementaciji pametnih rešenja, digitalizaciji, cirkularnoj ekonomiji i lokalizaciji resursa. Svojim delovanjem na ovim poljima kompanija HEINEKEN Srbija pokazuje da može biti predvodnik takvog pristupa, sa projektima poput smanjenja potrošnje toplotne energije i uvođenja alternativnih izvora tzv. zelene energije, kao što je solarna energija. Tokom poslednje decenije smanjili smo potrošnju vode u okviru proizvodnih procesa za 75 odsto i obe naše pivare (u Zaječaru i Novom Sadu) poseduju posebna postrojenja za industrijsko prečišćavanje vode, čija je funkcija da prečiste vodu i učine je bezbednom po okolinu, a pre krajnjeg puštanja u prirodu. Od 2013. godine, emisija ugljen-dioksida po hektolitru u obe naše pivare smanjena je za 65 odsto i nastojimo da se ovaj trend održi.
Naši rezultati se ne ogledaju samo u statistici, već ujedno pokazuju da se u Srbiji mogu primenjivati standardi održivosti koji postoje na evropskom nivou, ali i ujedno podizati lestvica u ovoj oblasti. I to je samo početak.
- Kako rešavate ekološke i socijalne izazove i ostvarujete napredak na temeljima održivosti i društvene odgovornosti? Na koji način osiguravate budućnost vašeg poslovanja?
Svesni smo da naše aktivnosti mogu imati i negativan i pozitivan uticaj na životnu sredinu i društvo. Naša kompanijska strategija održivog poslovanja, pod nazivom „Stvarajmo bolji svet”, predstavlja ključni temelj našeg nastojanja da gradimo održivu, pravedniju i uravnoteženiju budućnost.
Klimatske promene i smanjenje prirodnih resursa menjaju način na koji poslujemo i definišemo dalje planove. Vredno radimo i uvodimo inovacije kako bismo smanjili emisije ugljen-dioksida u našim pivarama do postizanja nultog uticaja na životnu sredinu, podržali cirkularnu ekonomiju i očuvali lokalne vodotokove i prirodne ekosisteme. Samo ove godine smo uložili 3 miliona evra u projekte smanjenja emisije ugljen dioksida u našoj pivari u Novom Sadu.
Svesni smo da će ostvarivanje ambicija naše strategije „Stvarajmo bolji svet” zahtevati značajna ulaganja, posvećeno ispunjenje, kontinuirano učenje i smela strateška globalna i lokalna partnerstva, koja nam pomažu da uvećamo svoj pozitivan uticaj. Ova strategija oblikuje naše ambicije u oblasti društvene odgovornosti, pružajući odgovor na ekološke i socijalne izazove, dok ujedno osigurava dugoročnu održivost našeg poslovanja.
- Strategija održivog poslovanja predviđa potpunu dekarbonizaciju proizvodnje do 2030, a lanca snabdevanja do 2040. Koji su najveći izazovi na tom putu i kako ih prevazilazite?
Kroz transformaciju načina rada u Sektoru lanca snabdevanja, jedan od osnovnih ciljeva u održivom poslovanju jeste obezbeđivanje neutralnog uticaja naših pivara na atmosferu u vezi sa emisijom gasova sa efektom staklene bašte do 2030. godine, a u celom lancu snabdevanja do 2040. Najveći izazov je osiguravanje transformacije celokupnog ekosistema, ne samo unutar pivara već i kod naših dobavljača, distributera i partnera. Održivost zahteva sistemski pristup, jer nijedan segment nije izolovan. Zbog toga primenjujemo strategiju koja se oslanja na četiri stuba: smanjenje, zamenu, uklanjanje i izveštavanje.
To znači da prvo smanjujemo potrošnju, zatim prelazimo na obnovljive izvore energije, radimo na uklanjanju emisija kroz cirkularna rešenja, a sve to precizno merimo i pratimo. Znamo da će ovo putovanje trajati, ali već sada imamo kvalitetne rezultate koji nam pokazuju da je to moguće. Upravo zbog toga, istovremeno ulažemo u tehnologiju i edukaciju svih naših timova, jer su ljudi najbitniji faktor koji pravi razliku.
- Projekat „Equitherm” u pivari u Novom Sadu u centru je vašeg „NetZero” puta. U čemu se ogleda njegov značaj?
Vredno radimo na smanjenju emisija ugljen-dioksida kroz energetsku efikasnost i ubrzavanje prelaska na obnovljive izvore energije. Tokom 2024. godine, kao deo našeg „NetZero” puta, započeli smo projekat „Equitherm” sa ciljem daljeg smanjenja potrošnje toplotne energije. Ovaj projekat predstavlja inovativni, energetski efikasan sistem u primarnoj proizvodnji piva. Omogućava ponovno korišćenje otpadne toplote u varionici, primarnom proizvodnom pogonu za kuvanje piva, čime se smanjuje potrošnja toplotne energije za 12 MJ/hl na godišnjem nivou. Time smo, takođe, podigli stepen optimizacije za čak 20 odsto u odnosu na početak 2024. godine.
Od idejnog rešenja u martu 2024. do uspešnog početka u istom mesecu ove godine, ceo proces smo vodili i pratili sa posebnom pažnjom. Akcenat smo stavili na bezbednost, zato sa ponosom mogu da kažem da nismo imali nijedan registrovan incident tokom čitave njegove realizacije.
Očekivanja od projekta „Equitherm” uključuju značajnu uštedu energije. Smanjenje potrošnje termalne energije na godišnjem nivou direktno doprinosi nižim operativnim troškovima, smanjenju emisija ugljen-dioksida, uštedama električne energije, naročito smanjenjem potrošnje energije za hlađenje sladovine.
- Kako implementacija solarnih panela i planirani prelazak na biomasu doprinose ostvarenju ciljeva za „NetZero” do 2030/2040?
Zahvaljujući implementaciji inovativnih tehnologija i novih načina razmišljanja, u pivari u Novom Sadu smo napravili važan korak u okviru „NetZero” projekta instalacijom PV solarnih panela na krovu pogona za pakovanje i magacina, a uz solarnu elektranu koja će proizvoditi električnu energiju za sopstvenu potrošnju i napajanje pivare pomoću energije sunca.
PV solarne elektrane imaju brojne prednosti:
- Ekološki su prihvatljive: ne emituju štetne gasove i pomažu u smanjenju ugljen-dioksida;
- Izvor su obnovljive energije: koriste sunčevu energiju, koja je neiscrpna i dostupna svuda;
- Doprinose energetskoj nezavisnosti: omogućavaju korisnicima da proizvode sopstvenu energiju, smanjujući zavisnost od mreže.
Ovo će uticati na smanjenje emisije ugljen-dioksida za više od 20 odsto, pri čemu smo dostigli i do 100 odsto iskorišćenosti ukupnih proizvodnih kapaciteta, čime postižemo i energetsku nezavisnost.
Sa ponosom ističemo i standarde u Zaječarskoj pivari, koja je prva pivara u Srbiji kojoj je dodeljena integrisana dozvola za prevenciju i kontrolu zagađenja životne sredine (Integrated Pollution Prevention and Control – IPPC), a koja podrazumeva da kompanija racionalno upravlja svojim resursima i poštuje najviše standarde očuvanja prirodnih resursa, reciklaže otpada i smanjenja štetnih emisija. Do sada su urađene potrebne analize izvodljivosti i veoma smo blizu konačnog rešenja kako da pivaru u Zaječaru učinimo neutralnom po pitanju emisije ugljen dioksida do kraja 2026. godine.
Kada se tome doda i preko 98 odsto reciklaže otpada (Zero waste to landfil), kompletan tretman otpadnih voda u obe naše pivare, uz više od 80 odsto sirovina koje koristimo za proizvodnju piva, a koje nabavljamo lokalno u Srbiji, jasno je da se radi o celovitom sistemu održivosti koji se pokazao kao učinkovit u praksi.
- Kako biste, u načelu, opisali ono što karakteriše HEINEKEN pristup – stručnost i posvećenost izvrsnosti u svemu?
Kao najrasprostranjeniji proizvođač piva na svetu, kroz poslovanje dugo više od 150 godina, vodimo se time da su naši proizvodi mnogo više od samog piva. Mi kreiramo trenutke uživanja koji spajaju zajednicu i donose užitak. Ono što je pak najvažnije jeste stalni visoki kvalitet
svih naših proizvoda, budući da pivare u Novom Sadu i Zaječaru poseduju najznačajnije međunarodne sertifikate kvaliteta, poslovanja, proizvodnje, organizacije i zaštite životne sredine uz strogo kontrolisane uslove i parametre u procesu proizvodnje.
Taj jedinstveni pristup u razvoju proizvoda i svih naših aktivnosti uspešno primenjujemo svuda. Drugim rečima, da biste u svom nastupu bili hrabri, morate stajati na vrlo čvrstim temeljima. Rekao bih da je to HEINEKEN način.
- Veliki broj holandskih firmi i brendova poznat je širom Srbije. Kao Holanđanin u Srbiji i potpredsednik DSBA, kako ocenjujete uticaj Holandsko-srpske poslovne asocijacije i njenih članica u implementaciji inovativnih praksi i sprovođenja održivih poslovnih modela holandskih kompanija koje posluju u Srbiji?
Holandsko-srpska poslovna asocijacija igra ključnu ulogu u jačanju ekonomskih veza između Srbije i Holandije. Njena inicijativa je usmerena na unapređenje poslovne saradnje, privlačenje investicija i razmenu znanja između kompanija iz obe zemlje.
Holandija, kao jedan od velikih investitora u Srbiji, poznata je po svojoj posvećenosti održivosti, inovacijama i ekološkoj svesti, a primena tih vrednosti ovde može doneti značajne koristi u oblasti poslovanja. Holandske kompanije su aktivne u različitim sektorima u Srbiji i ne samo da ulažu kapital već i donose znanje, tehnologiju i održive poslovne modele, koji mogu doprineti razvoju srpske ekonomije.
Asocijacija je aktivna dugi niz godina i uz dodatnu energiju i resurse konstantno radi na unapređenju svoje vidljivosti i uticaja u poslovnoj zajednici, pri čemu svaka članica ima izraženu ulogu jačanja i promovisanja holandske poslovne kulture i privlačenja novih potencijalnih investicija i poslovnih prilika, i to na obe strane ovog holandsko-srpskog mosta.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Stefan Jovanović / BIZLife