EXPO 2025 – pogled u željenu budućnost

Sa istorijom dugom 170 godina, svetske izložbe EXPO su platforma za predstavljanje najvećih inovacija i ideja koje će u budućnosti oblikovati svet u kome živimo. Pored ovoga, svetske izložbe EXPO služe i za podsticanje međunarodne saradnje u okviru važnih društvenih, ekonomskih i kulturnih tema. Ove manifestacije su prilika za države, organizacije i kompanije da predstave svoja dostignuća, tehnologije i kulturne specifičnosti širokoj publici iz celog sveta. Pojedincima poput nas EXPO može biti dobar alat za podsticanje razmišljanja van zone komfora, kao i za sagledavanje globalnih pravaca razvoja čovečanstva i svojevrstan pogled u željenu budućnost.

Piše: Predrag Petrović, Direktor maloprodaja DP LUX Group (Belodore, Plaza, L‘Occitane), Član nadzornog odbora Keprom

distribucija / Aksa

Izložbe EXPO, od svog početka, 1851. godine, ne samo da su odražavale svet u kojem živimo već su ga i menjale nabolje, predstavljajući inovacije koje su oblikovale društvo. Prva svetska izložba održana je u Londonu, u Kristalnoj palati, spektakularnoj konstrukciji od čelika i stakla, posebno izgrađenoj za ovu priliku. Na površini od 92.000 kvadratnih metara ugostila je 14.000 izlagača iz celog sveta, koji su prikazali dostignuća industrijske revolucije. Iako je Kristalna palata izgorela u požaru 1936. godine, ostala je simbol početka jednog novog doba. Sledeće velike inovacije predstavljene su na EXPO izložbama širom sveta. Godine 1876. u Filadelfiji, svet je prvi put upoznao telefon, revolucionarni izum koji je promenio način komunikacije. Ajfelov toranj, sagrađen za Svetsku izložbu u Parizu 1889. godine, postao je simbol tehnološkog napretka i ponos tog doba kao najviša građevina na svetu. Na prelazu u 20. vek, izložbe su nastavljale da donose inovacije koje su oblikovale svakodnevni život. Rendgenski aparat, prvi put predstavljen 1901. godine u Bafalu, bio je čudo medicinske tehnologije. Samo tri godine kasnije, na izložbi u Sent Luisu predstavljen je kornet za sladoled, jednostavan, ali revolucionaran dodatak koji je promenio način konzumiranja ovog deserta. Kako je tehnologija napredovala, EXPO je postajao scena za sve naprednije inovacije. Na izložbi u Njujorku 1939. godine svet je prvi put video televiziju uživo, dok je 1970. godine u Osaki IMAX bioskop predstavio novu dimenziju filmskog doživljaja na velikim ekranima. Godine 1982, ekran osetljiv na dodir debitovao je kao EXPO inovacija, koja će danas postati neizostavan deo moderne „tačskrin” tehnologije. Do 21. veka – EXPO je ulazio u područja futurističkih inovacija. Na izložbi u Nagoji 2005. godine humanoidni roboti radili su kao recepcionari i izvođači, što je savršeno demonstriralo mogućnosti veštačke inteligencije.

Predrag Petrović, DP Lux grupa, radikalna opcionalnost

Predrag Petrović, Foto: Nebojša Babić

EXPO Dubai, održan od oktobra 2021. do marta 2022. godine, ostaće zapamćen kao dosad najambicioznija svetska izložba i prvi svetski skup koji je od izbijanja pandemije kovida 19 okupio ceo svet na jednom mestu. Kao prvi EXPO organizovan u arapskom svetu, privukao je više od 24 miliona posetilaca i ugostio čak 192 zemlje. Glavna tema – „Povezivanje umova, stvaranje budućnosti” – naglasila je značaj globalne saradnje u inovacijama, održivosti i inkluziji, dok su podteme – „Održivost”, „Mobilnost” i „Prilika” – dale okvir za prezentaciju vizija budućnosti.

Jedno od najvećih dostignuća Svetske izložbe u Dubaiju bilo je predstavljanje impresivnih arhitektonskih i tehnoloških rešenja. Nacionalni paviljon Saudijske Arabije ušao je u Ginisovu knjigu rekorda zahvaljujući veličini, uz dva tehnološka rekorda: najveći interaktivni pod na svetu sa više od 8000 LED svetiljki, kao i najveći interaktivni LED digitalni ekran na svetu, površine 1300 metara kvadratnih (paviljon Saudijske Arabije). Ova svetska izložba bila je značajna platforma za predstavljanje tehnologija koje oblikuju budućnost, a mnoge od tih inovacija nastavljaju da se razvijaju i primenjuju širom sveta. Jedna od ključnih oblasti bila je održivost, s naprednim solarnim panelima i sistemima za reciklažu vode, koji sada postaju standard u gradovima i industriji. Tehnologije vezane za mobilnost takođe su bile u fokusu, posebno autonomna vozila i hyperloop tehnologije, čiji se razvoj ubrzava, a testne faze su već u toku u nekoliko zemalja. Pametni roboti za uslužne delatnosti, AI za energetski menadžment, virtuelna realnost za edukaciju i turizam, bioklimatski dizajn kroz pasivne tehnike hlađenja i ventilacije – dodatni su aspekti koji se već danas uveliko razvijaju i pokazuju praktičnost inovacija prikazanih na Svetskoj izložbi EXPO 2020.

Expo 2020 Dubai – Foto: Predrag Petrović

Održavanje tri uzastopne svetske izložbe EXPO u Aziji – Dubai 2020, Osaka 2025 i Rijad 2030 – odražava sve veći značaj ovog kontinenta u oblikovanju globalnih trendova. Azija se sve više potvrđuje kao centar inovacija, održivog razvoja i ekonomske moći. Ovaj kontinuitet nije slučajan; on ističe dinamičnost regiona i njegovu sposobnost da odgovori na najveće globalne izazove kroz tehnološki napredak, kulturnu raznolikost i nove modele saradnje.

EXPO 2025 u Osaki nosi temu „Projektovanje društva budućnosti za naše živote”, sa fokusom na tri ključna aspekta: održivost, zdravlje i inovacije. Ova tema usmerava pažnju na globalne izazove, poput klimatskih promena, starenja populacije i digitalne transformacije, naglašavajući potrebu za humanijim i inkluzivnijim pristupom u razvoju društava. U poređenju sa Svetskom izložbom EXPO 2020 u Dubaiju, koja je bila posvećena povezivanju umova i globalnoj saradnji, EXPO 2025 će biti više usmeren na personalizovani pristup i pronalaženje rešenja za specifične društvene probleme. Osaka će staviti veći naglasak na integraciju inovativnih tehnologija sa svakodnevnim životom, čime će se EXPO razlikovati kroz dublji fokus na individualne potrebe i životne kvalitete. Preko 150 zemalja učesnica će prezentovati svoje vizije budućnosti, dok će oko 50 zemalja, uključujući i Srbiju, imati sopstvene nacionalne paviljone. Poseban fokus biće stavljen i na paviljone velikih korporacija, kao i posebne tematske paviljone. Jedan od potencijalno najzanimljivijih tematskih paviljona biće i „Future City”, koji je dizajniran oko koncepta Society 5.0, vizije koja ima cilj da izbalansira ekonomski rast sa rešenjima za društvene i ekološke probleme. Tema paviljona „Towards a City of Happiness” (Ka gradu sreće), poziva posetioce da istraže budućnost urbanog života kroz spoj sajber i fizičkih iskustava. Kao deo inicijative „Future Life Expo”, izložba će prikazati jedinstvenu fuziju inovacija iz različitih industrija. Posetioci mogu očekivati da budu vođeni kroz najsavremeniju tehnologiju, zapanjujuće vizuelne prikaze i interaktivna iskustva koja će podstaknuti razmišljanje o tome čemu služe gradovi i kako mogu bolje služiti čovečanstvu u budućnosti.

Expo 2020 Dubai – Foto: Borislav Despotović

Poseta Svetskoj izložbi EXPO 2025 pruža jedinstvenu priliku da se istraži budućnost kroz prizmu japanske tradicije, tehnologije i kreativnosti. Japan je poznat po harmoničnom spoju modernog i tradicionalnog, što će sigurno biti reflektovano u samom dizajnu i sadržaju izložbe. Takođe, Osaka, kao grad bogate istorije i kulture, nudi dodatnu vrednost poseti kroz lokalne atrakcije, gastronomiju i gostoprimstvo, kao i obližnji Kjoto, jedna od japanskih prestonica kulture i gastronomije, udaljena samo 13 minuta brzim vozom „šinkansen” od Osake.

EXPO izložbe nisu bile samo pozornica za tehničke inovacije, već i mesto gde se kreirala vizija budućnosti. Svaka nova ideja predstavljena na ovim izložbama pokazala je ljudsku kreativnost i težnju ka napretku, oblikujući svet u kojem danas živimo. U vremenu brzih promena i kompleksnih globalnih izazova, EXPO 2025 će biti ključna platforma za oblikovanje zajedničke budućnosti, što ga čini događajem koji treba i poslovno i privatno staviti na „to do” listu za narednu godinu

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Borislav Despotović

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE