ESG

ESG u malim i srednjim preduzećima – izazovi koji postaju prilike

Narativ o ESG-u (Environmental, Social, Governance) više nije rezervisan za korporativne gigante i multinacionalne sisteme. Taj koncept, danas, postaje relevantan i za mala i srednja preduzeća (MSP), koja čine okosnicu ekonomije u Srbiji i regionu. Iako se često susreću s izazovima poput ograničenih resursa, regulatornih nejasnoća ili nedostatka stručnog kadra, MSP zapravo imaju jednu veliku prednost – mogućnost brze adaptacije. ESG standardi, kada se strateški primene, mogu biti ne samo alat za usklađivanje s propisima, već i izvor diferencijacije na tržištu, naročito u lancima vrednosti koji sve više zahtevaju transparentnost i odgovornost.

Za MSP sektor u Srbiji, ESG donosi priliku da se premosti jaz između lokalnog poslovanja i globalnih očekivanja. S obzirom na to da sve više stranih partnera, naročito u EU, uvodi ESG kao obavezan kriterijum za saradnju, primena ovih principa može biti odlučujući faktor u očuvanju i proširenju poslovnih odnosa. Takođe, sve veći broj domaćih potrošača postaje osetljiv na društveno odgovorno ponašanje brendova – biraju proizvode i usluge koji ne samo da zadovoljavaju kvalitet, već i vrednosti koje dele.

Osim eksterne koristi, ESG pomaže kompanijama da ojačaju unutrašnje kapacitete – bilo kroz unapređenje radnih uslova, bolju organizacionu kulturu, energetsku efikasnost ili jače korporativno upravljanje. Održivi razvoj postaje neraskidivo povezan s dugoročnom profitabilnošću, jer smanjuje operativne rizike, unapređuje reputaciju i povećava lojalnost
zaposlenih i klijenata.

Nebojša Lukač, advokat u saradnji sa PwC Srbija, ističe da je održivost u MSP okruženju mnogo više od administrativne forme: „Za mala i srednja preduzeća ESG je konkretna poslovna prednost. Potrošači, posebno u EU i Severnoj Americi, traže odgovorne i održive dobavljače, dok finansijske institucije favorizuju kompanije sa dobrim ESG rejtingom. To je šansa koju MSP ne bi trebalo da propuste – ESG standardi postaju jezik međunarodne trgovine i poverenja.“

Inicijative poput „ESG Lideri“, koje je pokrenula kompanija PwC Srbija, ne samo da mapiraju najuspešnije primere iz prakse, već ukazuju na to da transformacija može početi i iz najmanjih sistema – iz preduzeća koja se nalaze u srži svake zajednice. Za MSP koji su spremni da naprave iskorak, ESG nije prepreka, već mogućnost da postanu otporniji, vidljiviji i konkurentniji – kako na lokalnom, tako i na regionalnom pa i na globalnom tržištu.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE