
Džek Ma izjavom o „lažnjacima“ razbuktao strasti
Osnivač i predsednik Alibabe, Džek Ma, je u četvrtak razbuktao strasti izjavom da su „lažnjaci“ nekad boljeg kvaliteta od originala.
„Problem se krije u tome što su danas lažni proizvodi boljeg kvaliteta i povoljniji od originala“, rekao je Ma na Alibabinom danu investitora u Hangdžou. „Proizvodi se prave u potpuno istim fabrikama i koriste se iste sirovine, ali se prodaju pod drugim imenom“, dodao je Ma.
Komentari Maa su izazvali bes na društvenim mrežama između onih koji su smatrali da on izbegava odgovornost za dugoročno prisustvo lažnih stvari na Alibabinom onlajn bazaru, Taobau. Luksuzni brendovi su dugo kritikovali Alibabu što nisu uložili više napora kako bi sklonio „lažnjake“ sa sajta, a čak i danas nije teško pronaći ovakve proizvode na ovom sajtu.
Komentari su dolazili u vreme kada se Alibaba suočava sa kontraverzom oko lažnih proizvoda koji se mogu kupiti na sajtu.
Kada su u pitanju samo komentari gospodina Maa, bliže ispitivanje pokazuje da on opisuje samo jedan dugotrajan razlog za širenje lažnih proizvoda u Kini – autsorsing. Iako ga je Ma nazvao modelom novog biznisa u Kini, njegov opis je bio uglavnom o srži problema sa dogovorenom proizvodnjom: intelektualna svojina završava u magacinima koje firme ne mogu u potpunosti kontrolisati.
Iako se Maov komentar za autsorsing model može smatrati kao taktika skretanja pažnje sa Alibabine uloge u širenju lažnih proizvoda na njihovom sajtu, problemi oko dogovorene proizvodnje nisu novi za zapadnjačke brendove.
U većini slučajeva, ista fabrika proizvodi proizvode za velike brendove, a onda radi prekovremeno koristeći istu opremu i materijale kako bi napravila slične proizvode ali ih prodala uz popuste. Spektar se kreće od potpunih lažnjaka – u njemu se proizvodi maskiraju kao uobičajena dobra sa identičnom nalepnicom – do brendova koji imaju proizvod koji je sličan onim velikim ali se prodaje pod imenom slabo znanog brenda.
Ma je izjavio da, dok su proizvođači lažnih dobara postojali uvek u Kini, sada je internet omogućio lakše povezivanje takvih kineskih proizvođača sa kupcima.
Ovo je svakako tačno kada je u pitanju smartfon. U prošlosti je potreba za fizičkim kontaktom pri kupovini predstavljala barijeru onima koji su prodavali lažnu robu. Sposobnost da se prodaje i kupuje onlajn – model koji je proširio Xiaomi – je izazvao rast malo znanih kineskih brendova koji proizvode pametne telefone i koji sada mogu na isti način da prodaju slične proizvode kao i skuplji brendovi.
Kineski proizvođači tehnike kao što su Oppo i TCL kao i mnogi veći tajvanski brendovi tehnike kao što su HTC, Acer i Asus su počeli kao „contract manufacturers“, ili proizvođači pod ugovorom“ , koji su postali brendovi kada su imali više tehničkih mogućnosti i kada su postali inovativniji. Asus je na primer pravio proizvode za kompanije kao što je Epl dok je svoj brend godinama prodavao po nižoj ceni.
U svom govoru je Ma objasnio neizbežnost postojanja lažne robe “ljudskim instinktom” , a Alibabu svrstao u „glavnog borca protiv falsifikatora“.
“Na svaki lažni proizvod koji prodamo, izgubimo pet mušterija. Mi smo žrtve ovakve prodaje i uvek ćemo se boriti”, dodao je Ma.
Izvor: BIZlife
Foto: beta/AP
Piše: A.M.