
Dve nove stanice rimskog metroa pretvorene u prave arheološke galerije
Rim je dobio dve nove metro stanice i one nisu samo deo javnog prevoza. Naprotiv, već sada se o njima govori kao o turističkim atrakcijama same po sebi.
Izgradnja metroa u Večnom gradu oduvek je bila izuzetno složen posao. Gotovo svako kopanje u rimskom tlu znači jedno – nailazak na arheološko blago. Radovi se često zaustavljaju, planovi menjaju, a rokovi produžavaju. Upravo zato vest o otvaranju dve nove stanice izazvala je veliku pažnju, kako među Rimljanima, tako i među turistima.

AP Photo/Alessandra Tarantino
Jedna od njih nalazi se duboko ispod Koloseuma, dok je druga smeštena kod Porta Metronia, kapije izgrađene u okviru Aurelijanovih zidina još u 3. veku. Obe stanice deo su linije C, a ono što ih izdvaja jeste činjenica da su zamišljene kao „arheostanice“ – mesta gde se prevoz i istorija susreću na svakom koraku.
Metro stanice koje otkrivaju antički Rim
Tokom gradnje, arheolozi su otkrili brojne ostatke iz rimskog i srednjovekovnog perioda, a umesto da budu sklonjeni i zaboravljeni, oni su postali sastavni deo stanica.
Na stanici Porta Metronia, muzej koji se otvara u februaru izložiće ostatke kasarne iz 2. veka nove ere, kao i rimske freske i mozaike. Putnici će bukvalno prolaziti pored zidova starih skoro dve hiljade godina, dok čekaju voz.
View this post on Instagram
Stanica Koloseum već sada nudi pravo malo arheološko iskustvo. Posetioci mogu da vide keramičke posude i tanjire, masivne kamene bunare, kao i ostatke hladnog bazena i termalnog kupatila iz privatne kuće iz 1. veka nove ere. Sve to nalazi se na putu ka jednom od najpoznatijih spomenika na svetu.

AP Photo/Alessandra Tarantino
Gradonačelnik Rima Roberto Gvaltijeri ove stanice opisao je kao „potpune turističke i kulturne atrakcije“, ističući da one menjaju način na koji doživljavamo gradski prevoz.
Slojevi prošlosti ispod svakodnevnog života
Na stanici Koloseum postavljeni su i ekrani koji prikazuju proces iskopavanja. Oni ne samo da zadovoljavaju radoznalost ljubitelja arheologije, već i objašnjavaju zašto je izgradnja trajala toliko dugo.
„Izazov je bio da spojimo izuzetno arheološko nasleđe sa savremenim inženjerskim rešenjima“, rekao je Gvaltijeri. „Zahvaljujući ovakvim projektima, ponovo otkrivamo slojeve prošlosti za koje možda nikada ne bismo ni znali da postoje.“
Linija C rimskog metroa gradi se već više od deset godina. Napredak su usporavali birokratski problemi, nedostatak sredstava, ali i sasvim opravdano – stalna arheološka otkrića. Završetak cele linije, koja će imati ukupno 31 stanicu, planiran je za 2035. godinu.
Ipak, već sada nove stanice značajno poboljšavaju povezanost grada. Stanica Koloseum omogućava i presedanje između linija C i B, dok se sledeća velika stanica, Piazza Venezia, očekuje 2033. godine, u samom kulturnom i istorijskom srcu Rima, nadomak Kapitolskog brežuljka i antičkih foruma.
U gradu gde je svaki sloj tla deo istorije, Rim je još jednom pokazao da čak i svakodnevna vožnja metroom može da postane putovanje kroz vreme.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: AP Photo/Alessandra Tarantino






