Dok Hollywood strepi šta će biti sledeće, rat za Warner Bros tek počinje

U samo nekoliko dana kraj 2025. godine pretvorio se u najdramatičniji obračun u savremenoj istoriji medija. Netflix je 5. decembra objavio da je postigao dogovor da preuzme filmski i striming deo kompanije Warner Bros Discovery za oko 72 milijarde dolara u gotovini, odnosno 82,7 milijardi kada se uračuna dug.

Nekoliko dana kasnije Paramount Skydance je izašao sa neprijateljskom ponudom u vrednosti od 108,4 milijarde dolara za celu kompaniju, direktno izazivajući već potpisani Netflix aranžman.

Dogovor Netflixa i Warner Bros Discoveryja zamišljen je kao transakcija u dva koraka. Prvo se WBD deli na dve firme. U jednoj ostaju globalne kablovske mreže poput CNN-a i Discovery kanala, koje će poslovati pod imenom Discovery Global. Drugu čine filmski studio Warner Bros, HBO i HBO Max, DC Studios, TNT Sports i ogromna biblioteka filmova, serija i igara. Upravo taj deo prelazi pod kontrolu Netflixa, uz kombinaciju gotovine i akcija za sadašnje akcionare WBD-a. Završetak posla planiran je za period od kraja 2026. do početka 2027. godine, uz odobrenje regulatora u SAD i ostatku sveta.

The Warner Bros (Jae C. Hong/BETA/AP)

The Warner Bros (Jae C. Hong/BETA/AP)

Netflix ovim potezom praktično kupuje sto godina holivudske istorije. U paket ulaze franšize poput DC univerzuma, Harry Pottera, Game of Thrones, Gospodara prstenova, Mad Maxa, Matrixa, Looney Tunesa i veliki deo animiranog nasleđa Cartoon Networka i Hanna Barbere, ali i moćan gejming biznis Warner Bros Games sa studijima kao što su Rocksteady i NetherRealm.

Paramount u kontraofanzivi

I taman kada je izgledalo da je Netflix pobednik dugog nadmetanja za WBD, Paramount Skydance je 8. decembra objavio da pokreće neprijateljsku ponudu prema akcionarima Warner Bros Discoveryja. Ponuda je u potpunosti u gotovini, 30 dolara po akciji, što ukupno daje oko 108,4 milijarde dolara i odnosi se na celu kompaniju, za razliku od Netflixa koji kupuje samo studioski i striming deo.

Paramount tvrdi da njegova ponuda donosi više sigurnog novca, jednostavniju strukturu i brže regulaturno odobrenje, dok Netflixov dogovor nosi veći rizik zbog koncentracije moći u strimingu. U pozadini su i snažni finansijski i politički akteri – ponudu Paramounta podupiru porodica Ellison, fondovi iz Persijskog zaliva i investicioni fond Affinity Partners koji vodi Jared Kushner. U isto vreme američki predsednik Donald Trump javno izražava sumnje da bi Netflixov dogovor mogao da ugrozi konkurenciju.

Paramount (Unsplash)

Upravni odbor WBD-a formalno i dalje podržava sporazum sa Netflixom, ali je najavio da će analizirati Paramountovu ponudu u skladu sa obavezama prema akcionarima. Ključni pritisak sada dolazi iz dva pravca, od regulatora koji moraju da odluče da li će dozvoliti ovakvu koncentraciju tržišne moći i od samih akcionara kojima je ponuđeno više gotovine, ali i drugačija vizija budućnosti kompanije.

Šta ovo znači za gledaoce

Za obične korisnike kratkoročno se malo toga menja. Pretplate na Netflix, HBO Max i druge servise nastavljaju da funkcionišu kao i do sada, a proces regulaturnog odobrenja obično traje godinu do dve.

Dugoročno, ako dogovor sa Netflixom prođe, gledaoce čeka radikalno pregrupisavanje ponude. Netflix bi na jednoj platformi spojio sopstvene hitove sa franšizama poput Batmana, Harry Pottera, Friends i Game of Thrones. Procene govore da bi kombinovana baza korisnika mogla da pređe 420 miliona pretplatnika širom sveta, što Netflix čini ubedljivo najvećim igračem na tržištu striminga.

film, serija, prijatelji, istorija, netflix, hbo

Foto: Unsplash

Prednost za gledaoce bila bi očigledna. Ogromna količina sadržaja na jednom mestu, potencijalno atraktivni paketi pretplate i veća ulaganja u nove filmove i serije, uključujući i regionalne projekte, jer Netflix već godinama forsira lokalne produkcije u Evropi. S druge strane postoji ozbiljna bojazan da bi toliko snažan igrač mogao da podigne cene pretplate i diktira uslove distributerima, bioskopima i proizvođačima sadržaja.

Posebnu nervozu osećaju vlasnici bioskopa. Udruženje Cinema United ovaj dogovor naziva bez presedana pretnjom za globalnu bioskopsku industriju i upozorava da bi, ako Netflix veći deo budućih Warner Bros filmova usmeri direktno na platformu, u SAD i Kanadi box office mogao da padne i do četvrtine. Netflix pokušava da umiri tenzije porukom da nije kupio Warner da bi ubio vrednost bioskopa i da će veliki naslovi nastaviti da idu u sale pre nego što stignu na striming, ali poverenje je poljuljano.

Reakcije glumaca i sindikata

Najglasnije protivljenje dolazi iz redova autora i glumaca, koji iza sebe imaju sveže iskustvo velikog štrajka u Hollywoodu. Sindikati scenarista WGA East i WGA West u zajedničkoj izjavi tvrde da ovakvo spajanje mora da bude zaustavljeno i da je upravo ovakve mega-transakcije trebalo sprečiti antimonopolskim zakonima. Upozoravaju da će spoj Netflixa i Warnera dramatično smanjiti broj kupaca za scenarije i serije i dodatno pojačati pritisak na honorare i uslove rada.

Režiserski sindikat DGA govori o značajnoj zabrinutosti, posebno zbog mogućeg smanjenja raznolikosti sadržaja i prilika za nove autore i reditelje, dok glumački sindikat SAG-AFTRA ističe da svaki dogovor mora da znači više posla i više produkcije, a ne manje, uz jasne garancije da studiji neće masovno otpuštati ljude i zamenjivati ih automatizacijom i generativnom tehnologijom.

The Hollywood Sign is seen in Los Angeles, Thursday, Jan. 9, 2025. (AP Photo/Damian Dovarganes)

Posebnu težinu dobile su reči Jane Fonde, koja je u autorskom tekstu i u izjavama medijima ovaj dogovor nazvala katastrofalnim poslovnim potezom koji preti čitavoj filmskoj industriji. Fonda upozorava da koncentracija tolikog broja medija i platformi u rukama jedne kompanije nije samo rizik za kreativan sektor već i za javni prostor u kojem se vodi politička i društvena debata.

Za same glumce i autore ovo znači da bi u slučaju realizacije Netflixovog preuzimanja imali jednog gigantskog poslodavca koji kontroliše i prestižne HBO serije i veliki deo holivudskih franšiza, ali i sopstvenu globalnu platformu. Neki veruju da bi to moglo da olakša nastanak ambicioznih projekata sa stabilnijim finansiranjem, dok drugi strahuju da će standardizovani algoritamski pristup i neprestani lov na hitove dodatno ugušiti autorski film i serije koje ne prate očekivane šablone.

Netflix kupuje Warner Bros za 83 milijarde dolara

Tržište i industrija na raskrsnici

Sa poslovne strane reč je o dogovoru koji može da precrta dosadašnju mapu globalne medijske industrije. Analitičari procenjuju da bi kombinovani Netflix i Warner kontrolisali oko 40 procenata globalnog tržišta pretplatničkog striminga, što već samo po sebi otvara ozbiljna pitanja za američke i evropske regulatore.

Finansijski rizik takođe je ogroman. Netflix je pristao na izuzetno visok raskidni penale. Ukoliko regulatori na kraju blokiraju dogovor, kompanija bi morala da isplati Warneru 5,8 milijardi dolara, što je jedan od najvećih penala ikada viđenih kod ovakvih spajanja. S druge strane, ako WBD ipak promeni stranu i prihvati Paramountovu ponudu, morao bi da plati Netflixu oko 2,8 milijardi dolara.

Berza ovaj nivo neizvesnosti ne voli. Akcije Netflixa u danima posle objave dogovora i lansiranja Paramountove ponude beleže pad, dok analitičari upozoravaju da ogromna zaduženost i integracija složenog studijskog sistema nose realan rizik za profitabilnost u narednim godinama.

Oskar, nagrada, Netflix

Oskar, nagrada, Netflix (Unsplash/Mirko Fabian)

Iz ugla gledalaca, glumaca i industrije poruka je ista. Ništa se ne menja preko noći, ali se odlučuje o tome kako ćemo gledati filmove i serije u narednoj deceniji. Ako Netflix uspe da privede kraju ovu akviziciju, dobićemo giganta kakav Hollywood još nije video, sa koncentracijom sadržaja i moći koju mnogi smatraju opasnom. Ako regulatori ili akcionari okrenu priču ka Paramountu, svet će dobiti drugačiju verziju konsolidacije, sa snažnijim tradicionalnim studijem koji pokušava da sustigne striming lidere.

U oba scenarija jedno je već sada jasno. Rat za Warner Bros Discovery znak je da era beskrajnog trošenja na sadržaj i više velikih rivala u strimingu ulazi u novu fazu u kojoj će opstati samo oni koji imaju dovoljno sadržaja, dovoljno gotovine i dovoljno političkog uticaja. A posledice toga osetiće svi, od autora u writers roomovima do gledalaca koji će birati sledeću pretplatu na daljinskom.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife/Mladen Stanković

Foto: Beta/AP/Unsplash

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE