
Disney je mislio da je ON zamenjiv – ipak, postao je njihova najgora noćna mora
Godine 1994. Disney je otpustio čoveka koji im je doneo milijarde dolara. Umesto da nestane iz industrije, on je uzvratio udarac – snimio je film koji je ismevao sve za šta se Disney zalagao. Taj film je postao prekretnica u svetu animacije.
Upoznajte Džefrija Kacenberga.
Od asistenta do kralja Holivuda
Kacenbergova priča počinje daleko pre Disneya. Još 1974. godine započeo je karijeru kao asistent u studiju Paramount Pictures. Već sledeće godine radio je direktno pod Mihaelom Ajznerom, tadašnjim šefom produkcije. Ajzner je odmah prepoznao njegovu ambiciju i energiju.
Zahvaljujući tome, Kacenberg je brzo postao producent hitova kao što su:
- Saturday Night Fever
- Grease
- Beverly Hills Cop
Kada je Ajzner 1984. prešao u Disney kao izvršni direktor, poveo je Kacenberga sa sobom.

Foto: Unsplash
Disney je tada bio daleko od današnje globalne sile. Njihova animacijska postavka bila je na izdisaju i postojali su ozbiljni planovi da se zatvori. Kacenberg je preuzeo stvari u svoje ruke, odbacio je projekte bez potencijala i pomogao da se završe tri filma solidnog kvaliteta. Ali pravi proboj je tek dolazio.
Njegov prvi samostalni projekat bila je Mala sirena – ogroman bioskopski hit koji je označio početak tzv. Diznijevog renesansnog doba animacije. Usledili su legendarni filmovi:
- Lepotica i zver
- Aladin
- Kralj lavova
Kacenberg je, bez dileme, spasio Diznijevu animaciju i doneo kompaniji milijarde dolara prihoda.
Zahvalnost? Umesto toga – otkaz
Iza kulisa, stvari nisu bile baš bajkovite. Kacenberg je tražio deo profita od filmova za koje je pomogao da nastanu, konkretno, pravo na deo tantijema. Međutim, Ajzner je to odbio. Umesto da ga nagradi, Disney mu je uručio otkaz.
Vest o njegovom odlasku jedva da je postala javna kada ga je nazvao niko drugi do Stiven Spilberg sa jednostavnom porukom: „Otvori svoj studio.“
Rođenje DreamWorksa i antidiznijevskog junaka
Dva meseca kasnije, Kacenberg je, zajedno sa Spilbergom i Dejvidom Gefenom, osnovao DreamWorks SKG. Od nule je izgradio animacijski studio koji će postati najveći Diznijev konkurent.
U 2001. godini dogodio se proboj, animirani film Šrek, direktna parodija na Diznijeve bajke, postigao je ogroman uspeh. Šrek je osvojio prvog ikada dodeljenog Oskara za najbolji animirani film i postao globalni fenomen.
Taj „zeleni trol“ je postao simbol novog talasa animacije, pametnijeg, ironičnijeg i prilagođenijeg modernoj publici. Franšiza Šrek postala je brend vredan milijardu dolara, sa više nastavaka i spin-ofova koji su i danas popularni.
Diznijev najgori košmar
DreamWorks je u godinama koje su usledile izbacivao hit za hitom:
- Kung Fu Panda
- Kako da dresirate zmaja
- Madagaskar
Konačni trijumf usledio je 2016. godine kada je Kacenberg prodao DreamWorks Animation kompaniji NBCUniversal za 3,8 milijardi dolara. Njegov lični deo u toj prodaji iznosio je – pola milijarde dolara.
Disney je mislio da je Džefri Kacenberg zamenjiv. Umesto toga, postao je njihova najgora noćna mora i arhitekta revolucije u industriji animacije. Njegova priča dokazuje da kreativnost, strast i odlučnost mogu promeniti tok čitave industrije, čak i ako te prvo izbace iz sopstvenog carstva.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Jovan Kragović
Foto: Unsplash