Dan kada je Lajka poletela u svemir

Trećeg novembra 1957. SSSR je poslao u orbitu Sputnjik 2 sa psom Lajkom. To nije bio samo politički događaj, i trenutak kada je svet prvi put uživo pratio životno putovanje jednog bića iznad Zemlje.

Sputnjik 2 nastao je neverovatno brzo, svega nekoliko nedelja posle prvog Sputnjika. Umesto jednostavne metalne kugle, u svemir je otišla letelica sa malim prozorom iza kog je bila Lajka, u posebnoj kabini. Naučnici su želeli da saznaju: kako izgleda puls, disanje i ponašanje živog stvorenja tokom lansiranja i boravka u bestežinskom stanju? Zvuči jednostavno, ali tada nikada ranije to nije bilo pokušano.

Zašto je svet gledao u nebo i Sputnjik

Lansiranje je u trenu promenilo način na koji ljudi doživljavaju svemir. Do tada je kosmos bio daleka tema za udžbenike i naučne krugove; Lajka ga je „humanizovala“. U taj prozorčić ugradila se emocija — radoznalost, strah, nada. Radio-stanice širom planete pratile su signale letelice, novine su svakog dana objavljivale male izveštaje „kako je Lajka“, a škole su držale posebne časove o svemiru. To je bio start talasa interesovanja koji će ubrzati naredne misije sa ljudskom posadom.

Težak deo priče

Danas znamo i težu istinu: Lajka nije preživela dugo posle ulaska u orbitu. Uslovi su bili surovi, a let nije imao plan povratka. O tome se decenijama govori sa mešavinom divljenja prema hrabrosti naučnika i empatije prema životinji koja je postala simbol. I ta rasprava je važna: Lajka je otvorila pitanja etike i odgovornosti u istraživanju, koja i danas postavljamo kada pričamo o novim tehnologijama, od svemirskih letova do veštačke inteligencije.

Zašto nam je i dalje stalo

Šta je, onda, Sputnjik 2 ostavio iza sebe? Najpre saznanje da svemir više nije nedostižan. Drugo, ogromno javno interesovanje koje je izrodilo nove generacije inženjera, lekara, pilota i novinara — ljudi koji su kasnije ispisivali istoriju letova sa Gagarinom, Armstrongom i mnogima posle njih. Treće, lekciju da znatiželja mora da ide ruku pod ruku sa brigom o onima koji učestvuju u eksperimentu.

Za digitalnu i tech zajednicu poruka je jasna i vrlo savremena: pre nego što „kliknemo lansiranje“ bilo kog velikog projekta — aplikacije, robota, startapa ili svemirske kapsule — moramo da znamo zašto to radimo, kako štitimo učesnike i šta ćemo naučiti. Lajka nas podseća da su velike ideje važne, ali da su ljudi (i bića) zbog kojih to radimo još važniji.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife

Foto: DALL-E3

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE