Uroš Nedeljković

Da li haos preovladava i više ne znamo „kuda plovi ovaj brod”?

Ljudi su prestali da budu racionalni! Ili, što bi profesor Den Arijeli rekao, ljudi su predvidljivo iracionalni. Pokušavao sam jutros da dobijem servisne informacije na različitim TV kanalima, odustao sam nakon nekoliko minuta, jedino na šta sam nailazio bilo je sagledavanje aktuelnog haosa iz različitih uglova viđenja.

Piše: Uroš Nedeljković, CEO, Business and Marketing Consultant Deus Ex Consaltingu

Smeta nam kada danima pada kiša, ali se zato gušimo čim termometar pređe +30 ºC, na saobraćajni špic nismo navikli, evo, ima već više od 20 godina, deep promo u maloprodajnim lancima podseća nas na to da su redovne cene vrlo visoke, dok jagode nisu prošle sanitarnu inspekciju u Danskoj, a trešnje vrede kao suvo zlato. Počeo sam da računam koliko me košta ukusna lubenica, trenutno sam na oko 4000 dinara i još je nema. Da li mi se samo čini da haos preovladava i više ne znamo „kuda plovi ovaj brod”?

Ništa ne iznenađuje, pa ni primetan porast organizacije nagradnih igara u komunikaciji brendova. Dok čekam ispred semafora, vidim da je svaki treći oglas na bilbordu „prilika baš za tebe da dobiješ auto, putovanje ili stan iz snova”. Biznis kladionica je u procvatu, ljudi veruju u laku zaradu i ne razmišljaju o dugoročnim posledicama. Broj učesnika u nagradnim igrama obrnuto je proporcionalan zadovoljstvom svakodnevnog života.

Sećam se perioda dok smo verovali da je samo naše voće ukusno, dok tamo negde na Zapadu jedu plastičnu hranu. Nešto se u međuvremenu promenilo, kupujemo „najpovoljnije” bez garancije ikakvog kvaliteta, dok se tamo negde preko bira samo ono što je organsko, provereno i sertifikovano. Ili, što bi se reklo u našem narodu, „drži vodu dok majstori odu”.

Možda mi se na trenutak i učinilo da je sve izgubilo smisao, da će uvek neko biti nezadovoljan, a da druga strana i ne mari baš zbog toga. Smanjujemo gramažu čokoladi iz najbolje namere, da bi je deca manje jela, plastične boce su nam sve tanje kako bismo zaštitili prirodu, naplaćujemo plastične kese da ih ne biste kupili, isključujemo svetlo pri izlasku iz toaleta, iako sijalica više struje potroši čestim prekidanjem napona, zakopavamo gume, pravimo i primamo stres, ljude posmatramo kao brojeve, kratak profit nam je bitniji od dugoročnog opstanka, tuđe je uvek lepše i bolje… Gde je kraj svakodnevnom haosu? Nedavno sam čuo razmišljanje bračnog para iz nordijske zemlje kako je njihova jedina trenutna briga da smisle kvalitetan način zamene litijum-jonske baterije na automobilima! Evo, baš razmišljam o tome dok čekam da mi se vrati redovno snabdevanje vodom da mogu da isperem kosu od šampona.

„Chaos is the score upon which reality is written” – Henri Miler 

Sveopšte raspoloženje potrošača promenilo se značajno u poslednjih nekoliko godina, od straha, ljutnje, borbe – do odustajanja i nonšalantnosti. Nedavno smo komentarisali kako je veoma teško motivisati generaciju Z, jer su nezainteresovani, nelojalni i bez ikakve inicijative. Danas smo malo zamenili uloge… U različitim kompanijama počinjem da viđam zaposlene sa popriličnim iskustvom kako polako odustaju, postaju indiferentni, ali i prestaju da se plaše eventualne kazne ili otkaza. Znaju i oni da je globalno tržište radne snage u nedostatku kvalitetnih kadrova. Potrošači, sa druge strane, takođe više ne uživaju u kupovini, neće ih fina i lagana muzika zadržati u maloprodajnom objektu, akcijske cene ih opterećuju, zaštitnik potrošača pokušava više da nam unese nemir nego da nas zaštiti. Plan potrošača je da završe ono što im je neophodno i vrate se na svoje sigurno mesto i okruženje koje im pruža ugodan osećaj. Može li se pod ovim uslovima normalno živeti, kupovati i poslovati? Da li u konstantnom grču možemo iznedriti dobre ideje, kvalitetno voditi timove i unaprediti prodaju? Nisam primetio da je neki maloprodajni lanac promenio strategiju privlačenja kupaca nakon niza bojkota od strane potrošača. Akcija = zadovoljan kupac! Zažmuri malo dok prođe bura i kao da se nije desilo.

Sreća je da su nove generacije socijalno i ekološki osvešćenije od nas. Radije će izabrati poslodavca koji brine o svojim zaposlenima, lokalnoj zajednici i prirodnom okruženju nego onog koji brine samo o stvaranju kapitala i većoj zaradi. Veća je verovatnoća da će pri istoj ceni izabrati proizvod sa ekološkom ambalažom i održivim sirovinama. Došlo je vreme da i mi naučimo nešto novo. Ko od nas odluči da mu okruženje postane sigurno mesto i da prenosi pozitivnu atmosferu umesto majndset „pritisak stvara kapital” – taj će prevazići očekivane rezultate i preskočiti i ovu krizu. Od 2020. godine nam činjenice govore da je vreme da drastično promenimo svoj pogled na biznis i potrošača, dok se mi koprcamo da ostanemo dosledni… Evolucija nije dostigla svoj pik, odvija se upravo pred našim očima, dok je mi ignorišemo. Haos koji nas trenutno remeti u svakodnevnom bivstvovanju istovremeno nas osvešćuje i sprema za novi i bolji svet.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Andrea Ranković

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE