
Četiri razloga zbog kojih zaposlenih gube motivaciju na poslu
Koji glavni razlog zbog kojeg završavamo svoje obaveze, posao i slične stvari? Motivacija.
Prema nekim istraživanjima čak 40 odsto uspeha nekog projekta ili posla zavisi od motivacije. Međutim na poslu menadžeri vrlo često ne znaju kako da motivišu svoje zaposlne.
Rešenje je, kako to objašnjavaju u svom tumačenju o motivaciji Ričard Klark i Bror Saksberg, da menadžeri prvo utvrde tačan razlog manjka motivacije kod zaposleng a onda upotrebe ciljanu strategiju.
Pažljiva procena razloga demotivacije kod zaposlenog je ključ uspeha. Ako upotrebimo pogrešnu strategiju da motivišemo zaposlenog, rezultat će biti suprotan od očekivanog, a zaposleni će se osećati kao da sav njegov trud nije bio dovoljan.

Nedostatak motivacije
Četiri razloga demotivacija
Razlozi zbog kojeg zaposleni mogu da se osećaju demotivisano mogu se podeliti u četiri kategorije, koje se mogu nazvati “motivacionim zamkama”. One su 1. Nepodudaranje vrednosti 2. Nedostatak samoefikasnosti 3. Ometajuće emocije 4. Greška pripisivanja.
Svaka od ovih motivacionih zamki ima različiti uzrok i strategiju kojom se može rešiti njen uticaj na zaposlene.
Rešenja za motivacione zamke
- Motivaciona zamka – nepodudaranje vrednosti: “Nije mi dovoljno stalo da radim ovo”
Kako ova zamka deluje na zaposlenog? Kada zadatak koji je zaposleni dobio ne može da poveže sa nečim što on ceni ili mu je bitno, neće imati težnju da odradi posao.
Kako pomoći zaposlenom? Saznajte šta je to što vaš zaposleni ceni I vrednuje i povežite to sa zadatkom. Vrlo često menadžeri razmišljaju o sopstvenoj motivaciji i pretpostavljaju da je to ono što i drugi misle ili vredniju. Najbolje je da menadžeri ragovaraju sa zaposlneima o njihovima prespektivama i vrednostima i da prilikom podele zadataka u njih uključe ono što će najpre motivisati radnika da odradi posao.

Tabla sa izborima: stres ili opuštenost
Vrste vrednosti
Naravno da postoje raličite stvari tj, vrednosti koje mogu biti motivacija radniku. To može biti neka korist, benefiti koje će zaposleni ostavriti. Može se odnositi indetifikaciju sa poslom. To znači da se zadatak treba postaviti tako da u njemu zaposleni može primeniti svoje veštine koje ceni I na taj način se indetifikovat sa postavljenim zadatokm.
Svakako neko može ceniti važnost zadatka, odnoso koliko taj posao doprinosi kompaniji. U pitanju je značajnost zadatka. Zaposleni su više motivisani ako menadžeri veruju u njihove sposobnosti i ako imaju ulogu u nekim bitnim kompanijskim poslovima.
- Motivaciona zamka – nedostatak samoefikasnosti: “Ne verujem da ja mogu ovo da uradiim”
Kako ova zamka deluje na zaposlenog? Kada zaposleni smatarju da nisu dovoljno efikasni tj, da nemaju dovoljno veština da reše zadatak, vrlo verovatno neće biti zainteresovani za njega.
Kako pomoći zaposlenom? Pokušajte da kroz rad gradite samopouzdanje i kompetentnost zaposlenih. To se može postići tako što će menadžeri da ukazuju na situacije u kojima su zaposleni uspešno izašli na kraj sa izazovima i uspeli da se izbore sa svim postavljenim zahtvima. Još jedna dobra strategija je da se ukaže na to da je neko na višoj poziciji na isti način rešio neki problem. Na taj način zaposlenima se ukazuje na to da su njihova razmišljanja podjednako vredna kao razmišljanja onih koji su na višim pozicijama, njihova motivacija raste.

Stres na poslu
Negativne emocije kao uzrok nedostaka motivacije
- Motivaciona zamka – ometajuće emocije: Previše sam uzrujan da bih ovo radio.
Kako ova zamka deluje na zaposlenog: Na poslu smo neretko izloženi stresu i negativnim emocijama, koje mogu izazvati anksioznost, depresiju i nezadovoljstvo.
Kako pomoći zaposlenom? U takvim siuacijama je najbolje da menadžeri pokažu razumevanje prema zaposlenom. U razgovoru sa njima pitajte ih zbog čega su takvi, odnosno da li mogu da vam objasne uzrok njihovog nezadovoljstva. Odgovor koji se dobije treba kroz sumiranu verziju predstaviti zaposlenom i upitati dal ste ga dobro razumeli. Treba pokazati razumevanje. To znači da se ne treba ni složiti sa njima ali ni negirati njihove emocije. Velika je šansa da negativne emocije popuste, i zaposleni dobiju veću zainteresovanost za rad kada uvide da njihovo okruženje ima razumevanje za njih.
- Motivaciona zamka – greška pripisivanja
Kako ova zamka deluje na zaposlenog? Kada zaposleni ne može da utvrdi razlog zbog kojeg ima problema sa izvršenjem zadatka ili kada svoje probleme pripisuju nečemu što je izvan njihove kontrole, gube volju za radom.
Kako pomoći zaposlenom? Pokušajte da sa zaposlenim utvrdite uzrok problema. Vrlo često kod greške pripisivanja se radi o izgovorima, kako bi izbegli posao. Vrlo često su to izgovi poput: Namam dovoljno vremena, ili ne mogu da završim na vreme bolestan sam i sl. Takođe mogu pripisivati razloge drugim ljudima, da su oni uzrok njihovog nespeha. Zato treba sa zaposlenim preći preko tih uzroka i pokušati otkolniti grešku pripisivanja. Rešenje je u ukazivanju na drugu strategiju ili na bolju adaptaciju problemu, a samim tim motivacija i zadovoljstvo kod zaposlenog raste.
Izvor: BIZLife
Foto: Pixabay