
Cartier – juvelir kraljeva i kralj juvelira
Preuzevši radionicu svog majstora, Luj Fransoa Kartje (Louis-François Cartier) osnovao je Cartier, 1847. godine, usred subverzivnih vremena Francuske revolucije. Sve do 1964. godine ovaj francuski brend bio je u porodičnom vlasništvu, ali danas je deo prestižne švajcarske kompanije Richemont Group, koja je ostala verna ideji koju je skovao Luj Kartje: „Nikad ne imitiraj, uvek inoviraj!” Globalno poznata po svojim ručnim satovima, luksuznom nakitu, blistavim draguljima, kompanija je bila i dvorski juvelir za 19 kraljevskih porodica. Priča o Cartieru predstavlja pravo remek-delo i lekciju o tome kako se luksuzni brend razvija.
Nije prošlo ni deset godina od osnivanja kompanije, kada je princeza Matilda, rođaka cara Napoleona III, kupila Cartierov komad nakita. Ovaj potez bio je dovoljan da se Cartier lansira u parisku visoku društvenu klasu i među međunarodnu elitu tog vremena.
Sa usponom Drugog carstva, Cartierov posao se razvijao, što je kulminiralo otvaranjem prve prodavnice, 1859. godine. Ubrzo je posao preuzeo Alfred, sin osnivača, i preselio ga na prestižnu Rue de la Paix, u čuvenoj zlatarskoj četvrti Pariza. Dok su njegova dva sina širila brend Cartier na međunarodnom nivou, otvarajući prodavnice u Londonu i Njujorku, treći sin, Luj, ostao je u Parizu kako bi nastavio razvoj brenda kod kuće.
Njegove revolucionarne ideje, poput upotrebe platine u izradi nakita, donele su Cartieru titulu „Juveir kraljeva, kralj juvelira”, koju mu je dodelio kralj Edvard VII. Oduševljenje slavnih ličnosti tu nije stalo. Lujov prijatelj avijatičar Alberto Santos Dumon (Alberto Santos-Dumont) naručio je sat koji bi mogao da nosi dok pilotira. Njegov status slavne ličnosti učinio je ručne satove, koji su tada bili retkost, nezaobilaznim modnim dodatkom za muškarce.
Kada je Luj sreo Žan
Kada je, početkom 20. veka, Luj sreo Žan (Jeanne), bio je opčinjen njenim stilom. Njihova ljubav prema životinjskim motivima protkanim snažnim porukama revolucionarno je delovala na tržište nakita tog doba. Neminovno je osnovna parola brenda postala: Oživeti pantera.
Kreativni tim, majstori i juveliri Cartiera posvetili su se formi pantera, njegovih mišića, šapa, ušiju, pridajući posebnu pažnju svakom detalju. Posmatrali su i rekreirali njegove pokrete u 3D nakitu od najplemenitijih materijala. Godine 1914. izrađen je prvi ženski ručni sat sa panterom, napravljen od oniksa i dijamanata. Prvi trodimenzionalni panter pojavio se 1935. godine u obliku glamuroznog prstena od žutog zlata, crnog emajla i rubina. Broš panter od dijamanata, safira i smaragda pojavio se 1980. godine, dok je 2009. godine nastao ikonični Cartier panter u obliku izvanredne platinaste narukvice sa briljantno sečenim dijamantima, smaragdima i oniksom. Danas se ovaj revolucionarni motiv pantera može pronaći na mnogim komadima nakita Cartiera.

Foto: Arseny Togulev/ Unsplash
Uspon u Londonu i Njujorku
Pjer, drugi sin po starosti, bio je neko ko je razumeo želje elite. Odlučio je da dovede Cartier u Njujork. Dva specifična proizvoda su na kraju osigurala Cartierov premijerni status u tom gradu – dijamant „Hope” i retka, dvostruka biserna ogrlica. Pjer je dijamant „Hope” ponudio jednom moćniku, posle čega se digla cela sedma sila, te nije bilo štampe koja nije pisala o tome. Pjer je čak i prodaju te ogrlice koristio kao alternativu za kupovinu buduće radnje Cartier u njujorškoj Petoj aveniji.
Žak Kartje (Jacques Cartier) bio je zadužen za radionice u Londonu i tokom svog rukovođenja realizovao je mnoge kraljevske i aristokratske porudžbine. Njegova putovanja kroz Aziju i Bliski istok 1920-ih i 1930-ih donela su ogromne količine dragocenih dragulja i bisera. On je uspeo da ubedi indijske maharadže da prenamene svoje rezbarene dragulje u Art Deco dizajn, koji je kasnije postao poznat kao simbol Cartierove kolekcije „Tutti Frutti”. Danas je ovo jedan od najprepoznatljivijih stilova Cartiera, sa rubinima, safirima i smaragdima isklesanim u obliku indijskog lišća, cveća i bobica.

Foto: Žarko Damjanović
Grb Karađorđevića na zlatarama
Sve zgrade Cartiera, uključujući i glavnu, u Parizu, imaju na fasadi grb svake kraljevske porodice čiji su liferanti bili u nekom periodu tokom duge istorije postojanja ove zlatare. Jedan od grbova koji ih krase jeste i grb Karađorđevića.
Na rivijeri u Kanu, u blizini podjednako zanimljive Ulice Srba, čuveni Cartier je ukrašen grbom naše kraljevske porodice koji je korišćen za vreme kralja Petra I Karađorđevića.
Nakon Rusije, srpska kraljevska porodica Karađorđević je druga koja je podržala Cartier, a u znak zahvalnosti, porodica Kartje je odlučila da postavi grbove ove dve države ispred ulaznih vrata svojih lokala.

Foto: Thorn Yang/ Unsplash
Ikonični komadi nakita
Cartier LOVE narukvica
Brend je, takođe, sinonim za Cartier LOVE narukvicu, jedan od najpoželjnijih komada nakita na svetu. Dizajnirao ju je Aldo Čipulo (Aldo Cipullo) 1969. godine kao luksuzni simbol večne ljubavi. Može se zaključati i otključati samo specijalno dizajniranim mini-šrafcigerom, a njen bezvremenski ovalni oblik prilagođava se zglobu. Prema legendi, u početku niste mogli da kupite LOVE narukvicu za sebe – morala vam je biti poklonjena od strane voljene osobe. Ova ikonična narukvica ostaje veliki uspeh u portfoliju brenda i predstavlja izuzetan simbol Cartierove ljubavne priče.
Juste un Clou – narukvica ekser
Takođe delo Alda Čipula, „narukvica ekser”, poznata kao Juste un Clou, prvi put se pojavila 70-ih godina, sa nekonvencionalnim detaljima inspirisanim ekserima i jedinstvenim dizajnom koji obavija zglob. Odmah nakon uspeha LOVE narukvice, Juste un Clou odražava dizajnerovu sklonost ka hardverskim motivima i hrabrim dizajnima, uz verovanje da se lepota može pronaći svuda, čak i u svakodnevnim predmetima, poput šrafova, matica i eksera. Od tada je Juste un Clou prerastao u celu Cartierovu kolekciju, sa različitim varijacijama ovog stila dostupnim u prstenju, minđušama i ogrlicama.
Cartier Trinity prsten
Trinity prsten prvi put je predstavljen 1924. godine i od tada je postao simbol veza koje traju večno. Sa različitim varijacijama u bojama i veličinama, originalni Trinity prsten sastojao se od traka od belog zlata, žutog zlata i roze zlata, isprepletenih u dizajnu koji simbolizuje beskonačnost. Prema brendu, belo zlato simbolizuje prijateljstvo, žuto zlato vernost u braku, a roze zlato predstavlja pravu ljubav. Trinity stil je evoluirao u sopstvenu kolekciju i sada je dostupan i u formi narukvica, ogrlica, minđuša…
Cartier kroz vreme
1924. Kreacija prstena sa tri trake, kasnije poznatog kao Trinity. Žan Kokto (Jean Cocteau) bio je jedan od prvih muškaraca koji je nosio ovaj prsten.
1942. Stvaranje broša „Ptica u kavezu”, koji simbolizuje okupaciju. Godine 1944. kreiran je broš „Oslobođena ptica” u čast oslobođenja.
1948. Vojvoda od Vindzora naručuje broš za svoju suprugu sa žutim zlatnim panterom koji se nalazi na smaragdu od 116 karata sa kabohon sečenjem. Ovo je prvi panter koji je Cartier predstavio u trodimenzionalnoj anatomiji.
1969. Narukvica LOVE kreirana je u Njujorku.
1978. Kreacija sata Santos de Cartier, čija narukvica prvi put kombinuje zlato i čelik.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife
Foto: Jacek Dylag / Unsplash