
Ananas – Od izazova u početku do postavljanja tržišnih standarda
Pokretanje Ananasa u Srbiji donelo je brojne izazove – od izgradnje tržišta koje je tek počelo da se oblikuje, preko unapređenja logističkih kapaciteta, do stalnog prilagođavanja očekivanjima kupaca. Izazovi su zahtevali posvećenost, inovacije i stalno učenje kako bi se kreirao stabilan ekosistem onlajn trgovine, ističe u razgovoru za BIZLife Marko Carević, generalni direktor kompanije Ananas e-commerce.
- Koji su bili najveći izazovi kad ste pokretali Ananas u Srbiji i kako ste ih prevazišli?
U periodu kada smo crtali sâm projekat Ananasa i planirali naše sledeće korake, lokalno tržište e-commercea se tek budilo i dobijalo svoje okvire. Istovremeno, mislim da je fer reći da je naše znanje, a i znanje čitavog tržišta, pre tri godine zaista bilo na niskom nivou, ako ga posmatramo iz današnje perspektive. Međutim, ono što smo uvek znali jeste da moramo da radimo izuzetno mnogo, da testiramo, istražujemo i pronalazimo najbolje i najadekvatnije načine kako da napravimo da sve radi. Jedino poređenje koje je dozvoljeno jeste u odnosu na nas same od pre tri meseca, šest meseci, godinu dana… Fokusom na konstantno učenje i napredak stigli smo tu gde smo, ali put nije ni izbliza gotov.
Postojali su i izazovi sa partnerskim kurirskim službama, nedostatkom adekvatne infrastrukture, nedovoljno informisanim tržištem. Ipak, važno je da smo mi svega ovoga bili apsolutno svesni i da smo s tim preduslovima i gradili naše poslovanje. Nismo ignorisali postojeće izazove, već smo odlučili da izgradimo dovoljno jak poslovni ekosistem koji će moći da se uhvati u koštac sa svim izazovima.
Sada, kada obeležavamo tri godine našeg poslovanja, mogu da kažem da smo dali sve od sebe da uđemo u srž svakog problema, da se trudimo da osiguramo najbolje moguće korisničko iskustvo u okolnostima u kojima radimo i da izgradimo marketplejs koji može da parira bilo kojem igraču s razvijenijeg tržišta koji posluje u našoj okolini, a koji već ima status lokalnog superheroja, poput eMaga u Rumuniji ili Allegra u Poljskoj.
Iz ove perspektive, mogu da kažem da smo uradili mnogo, da smo potrošačima osigurali sigurno mesto kupovine sa bezbednim plaćanjima, izuzetno širokim asortimanom, brzom dostavom i lakim načinom povrata ili reklamacije – što i jeste posao jednog marketplejsa. Ono što je sigurno – pred nama je još mnogo posla da dostignemo kvalitet koji naši kupci i trgovci očekuju.
- Šta ste naučili o potrebama domaćih kupaca tokom ove tri godine poslovanja?
Naučili smo da naši kupci znaju šta hoće i znaju da to traže. Pre tri godine, prosečan kupac, kada nešto naruči s Ananasa, bio je oduševljen činjenicom što poručeni artikal u potpunosti odgovara opisu na platformi, što kurir ima sitan novac da mu vrati kusur ili što mu je paket doneo do kućnog praga. Sada su očekivanja mnogo viša. Kada smo ušli u segment brze dostave, tj. dostave za 24 sata, bili smo svesni da nema nazad i da odatle možemo samo dalje da unapređujemo, jer se kupci neće vratiti na lošije uslove, već će želeti stalna unapređenja. Sada kupci znaju svoja prava, upoznati su sa primerima dobre prakse sa drugih tržišta i postavljaju nama nove standarde. I to je nešto što nas mnogo raduje. I što želimo da ispunimo. Želimo da im ponudimo ono što im treba u momentu kada im je to potrebno, i to na platformi koja im odgovara i koju najviše koriste. Zato i radimo konstantno na unapređenju i naše platforme i komunikacije preko društvenih mreža, personalizovanju oglasnih poruka, funkcionisanju mobilne aplikacije.

Marko Carević, generalni direktor kompanije Ananas e-commerce – Foto: Stefan Đaković
- Kako ste prilagodili Ananas kako bi odgovorio na promene na tržištu e-commercea u Srbiji?
Kada neko želi nešto da kupi preko interneta, onda je potrebno da mu se osiguraju sledeći faktori: širok asortiman uz najbolje cene, brza i pouzdana dostava, sigurna plaćanja i lak proces povrata. Plus je kada ponudite toliku širinu da može sve stvari koje su mu potrebne, npr. od pelena do peleta ili cigle i radijatora, da kupi na jednom mestu. Takođe, ono što je vrlo bitno jeste da vi kupcima pružite mogućnost izbora, tj. da isti proizvod mogu da kupe od više različitih dobavljača. I to je nešto u čemu mi uspevamo.
Kada obezbedite kontinuitet i stabilnost u ovim faktorima, onda dobijate bazu kupaca koji se uvek vraćaju kod vas, kojima postajete sigurno mesto kupovine i koji praktično postaju vaši ambasadori. Sve stvari koje mi radimo u pozadini – radimo kako bismo ove faktore dodatno unapredili i pružili našim korisnicima najbolje iskustvo onlajn trgovine.
U ovom momentu na Ananasu postoji najveća prodavnica knjiga u Srbiji, najveća prodavnica nameštaja, najbolji pet-šop. Potrudili smo se da osiguramo više od 650 hiljada proizvoda na jednom mestu. Takođe, na primer, ako su vam potrebne zimske gume, naručićete ih na adresu svog vulkanizera – na taj način Ananas je svom kupcu ponudio najbolju cenu na tržištu, dostavu na adresu na kojoj mu je taj proizvod potreban, tj. uštedeo i vreme i novac i pružio potpuni komfor u kupovini.
Takođe, važno je napomenuti da, osim o potrošačima, brinemo i o našim trgovcima. Zato smo i odlučili da ove godine, prvi na tržištu, pokrenemo Ananas Seller akademiju. Otkako smo počeli sa osnivanjem naše kompanije, cilj nam je bio i da podelimo svoja znanja i da pružimo podršku svima onima koji žele da se bave onlajn trgovinom. Sada smo u takvoj fazi razvoja, sa više od 2300 trgovaca na regionalnom nivou, da je naše akumulirano znanje, primera dobre prakse, uspešnih poslovnih priča na stvarno zavidnom nivou, tako da smo spremni da je ponudimo svima onima koji već rade s nama, ali i onima koji tek žele da se oprobaju na tržištu e-commercea. Važno je da napomenem da i u ovom slučaju koristimo isključivo interne resurse i da će svi edukativni materijali biti u potpunosti besplatni za sve one koji žele da uče i unaprede svoje poslovanje u svetu onlajn prodaje.
Naravno, ovakav put nije nimalo lak kao što to, možda, zvuči. I tokom prethodnih godina često smo inicijalno govorili ljudima da je naš posao da damo maksimum u datim okolnostima i da samo tako možemo otići kući zadovoljni iako posao nije urađen, jer posla je bilo zaista mnogo. Danas možemo reći da su osnove postavljene.
Neću zvučati skromno, ali mislim da smo u ovom momentu mi oni koji prave velike i suštinske promene. I to je ono što želimo i da nastavimo, želimo da unapređujemo celo tržište, ne samo u Srbiji već i u čitavom regionu.
- Kako je otvaranje e-fulfillment centra uticalo na brzinu i kvalitet usluge za vaše korisnike?
Onlajn trgovina nije više rezervisana samo za velike, urbane sredine. U protekloj godini mi smo isporučili makar dva Ananas paketa na više od 97 odsto poštanskih kodova u Srbiji. Tokom 2024. godine dostavili smo više od 50 paketa npr. u Zablaću.
Anegdota koja najbolje opisuje našu posvećenost poslu jeste upravo ona koja se desila u oktobru prošle godine, kada smo organizovali timbilding za naše zaposlene na Staroj planini. Bitno je da zamislite scenu gde nekolicina nas stoji na planinskom proplanku, prilično odsečenom od civilizacije, na vrhu Stare planine, okruženi divljim konjima. Jedan prizor uz koji vam je prva asocijacija potpuno tradicionalni način života, a ne moderne tehnologije.
U tom momentu s nama je bio vlasnik konjušarnice iz okoline. Kroz razgovor smo spomenuli da radimo u Ananasu, na šta nam je on oduševljeno odgovorio da su mu baš juče stigle zimske gume s Ananasa. Tu, na Staru planinu. I da se razumemo, svaki put kada imamo priliku da upoznamo zadovoljnog korisnika lično – mi smo izuzetno srećni. Ali u tom momentu svako od nas je osetio onaj dobro poznati osećaj ponosa i dodatnu motivaciju da nastavimo s onim što radimo jer očigledno jeste prepoznato kao dobro i korisno. Upravo je u takvim primerima naša snaga i to je ono što nam omogućava funkcionisanje najsavremenijeg i najvećeg e-fulfillment centra u ovom delu Evrope.
Razvoj logističkih kapaciteta bio je sigurno jedan od prioriteta od samog pokretanja Ananasa. Sada, zahvaljujući interno razvijenom softverskom rešenju, mi smo smanjili vreme pripreme porudžbine, ali i optimizovali operacije u skladištu, kao što su praćenje inventara, upravljanje prijemom i izdavanjem robe, optimizovali skladišni prostor, kao i koordinaciju rada zaposlenih i alociranje adekvatnim kurirskim službama u realnom vremenu. Sada smo spremni da na dnevnom nivou spremimo i do 65.000 paketa za slanje. Ove prednosti su prepoznali i trgovci i ponosni smo na to što već preko 200 njih svoj lager skladišti u našem e-fulfillment centru.

Marko Carević, generalni direktor kompanije Ananas e-commerce – Foto: Stefan Đaković
- Koji su ključni razlozi zbog kojih je Ananas brzo rastao u poslednje tri godine?
Osnovna specifičnost naše kompanije jeste da poslujemo po principima korporativnog startapa. Sem što ga karakteriše ubrzani rast, karakteriše ga i stalna potreba za promenama procesa, a i potreba. To, svakako, nije najlakše okruženje za rad i zato svakom našem zaposlenom odajemo priznanje. Verujem da je ključ otvoreno pričati o fazama razvoja i definisati očekivanja u skladu sa zrelošću određenog dela sistema, organizacije, procesa… Mi i dalje gajimo tu nameru da spojimo kulture startapa i korporacije i dalje se trudimo da budemo agilni, entuzijastični i brzi, da rastemo i po nekoliko puta u svim segmentima poslovanja, ali i da poštujemo sve korporativne odrednice, jer jedino kroz strukturu i organizovanost taj rast može i da se održi.
Kada poslujemo na ovaj način, mi možemo da paralelno gradimo sve delove našeg ekosistema – da razvijamo FinTech usluge, ulažemo u segment ritejl medija, da se bavimo sopstvenom maloprodajom i, naravno, dodatno osnažujemo fulfillment. Sve to ne bi bilo moguće da nismo uspeli da oformimo izuzetno snažan tim posvećenih pojedinaca koji odlično funkcionišu kao tim. Zajedno radimo na svim projektima, angažujemo sve resurse i dolazimo do rešenja. To se najbolje videlo prošle godine, kada smo istovremeno otvorili poslovanje na dva tržišta. Takvim potezom smo dokazali da imamo sve neophodne kapacitete da možemo da razvijamo naše poslovanje u svim uslovima koji nam se nametnu ili koje sami stvorimo.
Na kraju, ali sigurno ne najmanje bitna, jeste snaga Delta Holdinga, koji nam pruža kontinuiranu podršku na svim nivoima razvoja i zahvaljujući kome smo u poziciji da ostvarimo ovakve uspehe.
- Planirate li značajnije širenje na druga tržišta u regionu i kako želite da ostvarite uspeh tamo?
Jedan od ključnih ciljeva za naredni period jeste dodatno osnaživanje naših novootvorenih tržišta u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i, naravno, Severnoj Makedoniji. S obzirom na kompleksnosti i specifičnosti koje ova tržišta nose, namera nam je da uspeh koji smo ostvarili u Srbiji preslikamo na sva druga tržišta, osnažimo ih i približimo prave benefite dobre onlajn trgovine svima u regionu.
Na svim tržištima na kojima poslujemo očekuje nas još mnogo posla, ali smo spremni i za tu količinu posla i količinu odgovornosti koju nosi ovakav poduhvat. Naša internacionalizacija nije završena. Sada poslujemo na četiri tržišta. A tokom 2025. godine ulazimo i na tržište Evropske unije.
- Kako vidite budućnost onlajn kupovine u Srbiji i gde je mesto Ananasa u toj priči?
Da pričamo u brojevima: Ananas postoji tri godine, posluje na četiri tržišta sa preko 400 zaposlenih. Na regionalnom nivou sarađujemo sa više od 2300 trgovaca. U Srbiji naš asortiman prelazi 650.000 artikala, na regionalnom nivou se približavamo milionitom artiklu. Trenutno imamo više od 600.000 registrovanih korisnika. Na mesečnom nivou naš tržni centar a na netu poseti više od dva miliona jedinstvenih korisnika – dakle, trećina Srbije mesečno klikne na Ananas.
Izveštaji Narodne banke Srbije pokazuju da je celo tržište e-commercea u protekloj godini poraslo za 36 odsto u odnosu na 2023. godinu. I ovo je sadašnjost. Ako uzmemo u obzir činjenicu da mi kao kompanija rastemo ne u procentima, već najmanje dva puta u svim segmentima poslovanja kada poredimo godine iza nas, onda očekujemo i dalje brz, ogroman, ali stabilan rast i u budućnosti.
S ozbiljnim i jakim igračima, kakav je Ananas, celo e-commerce tržište će nastaviti sa svojim ubrzanim rastom i razvojem. Pored Temua, koji je prošle godine napravio značajne pomake, sigurno očekujemo upliv i drugih ozbiljnih svetskih igrača.
Ananas je u toj priči jak regionalni lider koji postavlja tržišne standarde.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Stefan Đaković