Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    AI WASHING: Razotkrivanje iluzije veštačke inteligencije

    Piše: Ivana Višnjić, junior partner u kompaniji, Egzakta Advisory

    U svetu gde popularne reči i trendovi dominiraju tehnološkim pejzažom, AI Washing se pojavio kao obmanjujuća praksa koja preti da potkopa istinski napredak veštačke inteligencije. I postavlja se pitanje šta ćemo pronaći ako pogledamo šta je AI Washing, istražimo njegov uticaj i otkrijemo rizike koje predstavlja za potrošače, investitore i industriju u celini.

    Pre nego što zaronimo u mutne vode AI Washinga, počnimo sa jednostavnim objašnjenjem šta je to generativni AI. Zamislite mašinu koja ne samo da predviđa rezultate na osnovu postojećih podataka već i generiše potpuno novi sadržaj. To je ono što radi generativna veštačka inteligencija. To je kao da imate AI umetnika koji može da stvara originalne slike, komponuje muziku ili čak piše poeziju. Ovi moćni modeli uče iz obrazaca u podacima, a zatim oslobađaju svoju kreativnost kako bi proizveli nešto novo.

    Industrija veštačke inteligencije cveta, a putanja njenog rasta nije ništa drugo do astronomska. Do sada je globalno tržište veštačke inteligencije procenjeno na preko 196 milijardi dolara, a stručnjaci predviđaju da će se povećati za preko 13 puta u narednih sedam godina. Očekuje se da će do 2030. godine AI doprineti ogromnim neto povećanjem od 21 odsto BDP-a Sjedinjenih Američkih Država. Ne radi se samo o četbotovima i virtuelnim pomoćnicima – AI se infiltrira u svaki kutak naših života, od automobila koji se sami voze, preko personalizovanih preporuka na platformama za striming do toga da dopunjuje, čak i zamenjuje poslove. Procena je da su u 2022. godini tehnološke kompanije otpustile oko 165.000 zaposlenih, što se inicijalno objašnjavalo time da su predimenzionisale broj zaposlenih u toku pandemije kovida 19, ali se sumnja da su otpuštanja u 2023. godini od skoro 260.000 zaposlenih uzrokovana primenom veštačke inteligencije i da će ih u 2024. biti još više.

    Gartnerov Hype Cycle

    Međutim, ključno je i razumeti poziciju veštačke inteligencije u odnosu na Gartnerov Hype Cycle, model koji prikazuje zrelost, usvajanje i percepciju javnosti o novim tehnologijama. Zamislite vožnju toboganom očekivanja i razočaranja. To je Gartnerov Hype Cycle za tehnologiju. AI je na ovom divljem putovanju. U početku postoji „okidač za inovacije”, gde su svi uzbuđeni zbog potencijala koji donosi nova tehnologija. Zatim, dolazi „vrhunac naduvanih očekivanja”, gde se veštačka inteligencija predstavlja kao spasitelj čovečanstva. Ali stvarnost nastupa tokom „korita razočaranja”, gde shvatamo da veštačka inteligencija nije magija. Konačno, penjemo se na „padinu prosvetljenja” i stižemo do „platoa produktivnosti”, gde AI postaje sastavni deo naših života.

    AI se trenutno nalazi u najvećem piku „vrhunca naduvanih očekivanja”. To znači da postoji mnogo uzbuđenja i naduvanih obećanja oko veštačke inteligencije, ali stvarnost često razočara, idući ka „koritu razočaranja”.

    Ovde dolazi na scenu AI Washing. Kompanije iskorišćavaju zainteresovanost i neznanje javnosti tako što preuveličavaju nivo integracije veštačke inteligencije u svojim proizvodima ili uslugama ili direktno lažu o tome. One stavljaju oznaku „pokrenuto veštačkom inteligencijom” kako bi zvučale vrhunski i privukle kupce, čak i ako stvarna tehnologija nije ništa drugo do osnovni algoritam ili unapred programiran odgovor.

    Ivana Višnjić, Egzakta (Miloš Nadeždin)

    Ivana Višnjić, Egzakta (Miloš Nadeždin)

    AI Washing – zlikovac

    Hajde da sada razotkrijemo zlikovca: AI Washing. To je kao zeleno pranje (greenwashing, zloupotreba korišćenja ekoloških izjava kada ih, u stvari, nema), ali sa algoritmima. Kompanije prenaglašavaju mogućnosti veštačke inteligencije u svojim proizvodima ili uslugama, stvarajući iluziju najsavremenije tehnologije. Potrošači i investitori postaju plen ovog marketinškog trika plaćajući premiju za usluge kojima često nedostaje istinska AI integracija. Posledice? Zavedeni kupci, narušeno poverenje i pretrpano tržište na kome se prave inovacije bore da zablistaju.

    Do danas je već otkriveno mnogo prevara na temu AI Washinga:

    Amazonov program „Just Walk Out” obećao je kupovinu bez plaćanja na osnovu veštačke inteligencije. Ali iza scene – posao je radilo 1000 ljudi u Indiji. Šteta je učinjena, a poverenje je poljuljano.

    Neke kompanije stavljaju oznaku „pokreće veštačka inteligencija” na proizvode sa minimalnom integracijom veštačke inteligencije. Firma iz San Franciska Global Predictions tvrdila je da su prognoze vođene veštačkom inteligencijom. Ispostavilo se da to nisu mogli potkrepiti dokazima.

    U 2017. startap pod nazivom Lighthouse AI tvrdio je da je razvio kameru sa AI koja može prepoznati oružje i druge pretnje. Međutim, istraživanja su otkrila da se proizvod u velikoj meri oslanjao na ljudsku intervenciju, a ne na AI.

    Sećate se onog usisivača za koji se reklamira da ga „pokreće AI” koji besprekorno upravlja vašom kućom? U stvarnosti možda samo koristi osnovne senzore kako bi izbegao prepreke i pratilo unapred definisane obrasce čišćenja.

    Aplikacija za odabir akcija „pokrenuto veštačkom inteligencijom” tvrdi da koristi sofisticirane AI algoritme za predviđanje tržišnih trendova i garantovanje dobitaka. Istina? Možda se oslanja na jednostavnu statističku analizu ili čak na slučajnu priliku.

    Coca-ColaPepsiZaraH&MMcDonald’s i Philip Morris – svi su se okušali u AI Washingu. Oni koriste reči veštačke inteligencije da bi skrenuli pažnju sa drugih pitanja.

    Čak su i neka od najvećih imena u tehnologiji optužena za „pranje veštačke inteligencije”. Neki virtuelni asistenti koji se oglašavaju kao „inteligentni” mogu se boriti da razumeju složena pitanja ili završe zadatke koji zahtevaju znanje iz stvarnog sveta.

    Rizici AI washing-a

    AI Washing donosi sa sobom nekoliko rizika. Pogrešne investicije: investitori bi mogli biti namamljeni da ulažu novac u proizvode sa naduvanim AI mogućnostima, što dovodi do finansijskih gubitaka. Narušeno poverenje: prenaglašene tvrdnje mogu oštetiti poverenje javnosti u veštačku inteligenciju, ometajući njen potencijal za koristi u stvarnom svetu. Usporen napredak: kada se kompanije fokusiraju na marketinšku reklamu umesto na istinske inovacije, ukupan razvoj AI tehnologije bi mogao da trpi.

    Kako možemo da vidimo kroz svu tu vrevu oko nas? Gledajte dalje od popularnih reči. Nemojte da vas povode odrednice kao što su „pokreće veštačka inteligencija” ili „mašinsko učenje”. Pitajte za konkretne detalje o tome kako se AI zapravo koristi. Uradite svoje istraživanje: potražite nezavisne recenzije i poređenja proizvoda koji tvrde da koriste veštačku inteligenciju. Fokusirajte se na funkcionalnost, zapitajte se da li proizvod zaista obavlja zadatak koji obećava, bez obzira na to da li koristi veštačku inteligenciju.

    I gde je budućnost veštačke inteligencije? AI ima potencijal da revolucionarno unapredi različite aspekte naših života. Ali da bi dostigao svoj pun potencijal, potrebno je da se odmaknemo od ovog „hajpa” i fokusiramo se na odgovoran razvoj i transparentnu komunikaciju. Moramo da budemo kritični potrošači i zahtevamo istinske inovacije, čime možemo utrti put za budućnost u kojoj AI zaista koristi svima nama.

    Na kraju, teret ne leži samo na kompanijama, već i na svima nama ‒ da pristupimo veštačkoj inteligenciji sa kritičkim pogledom i zahtevamo transparentnost i odgovornost. Kao potrošači, moramo da se obrazujemo o tehnologiji koju prihvatamo i da dovedemo u pitanje narative koje kreiraju korporativna marketinška odeljenja. I kao kompanije, moramo nastojati da podržimo integritet naših inovacija, kako ne bismo postali plen privlačnosti AI Washinga.

    U svetu tehnologije koja se stalno menja jedna stvar ostaje konstantna: istina će uvek izaći na videlo. A kada se to dogodi, moramo biti spremni da se suočimo sa tim, svim lošim vestima, posledicama i svim ostalim što nas je neprijatno iznenadilo, jer samo tada možemo zaista iskoristiti transformativnu moć veštačke inteligencije za boljitak društva, umesto da postanemo žrtva njegove varljive privlačnosti.

    U ovom dobu veštačke inteligencije – budimo oprezni! Ne nasedajte na „hajp”, tražite srž i zahtevajte suštinu, jer je, kada je u pitanju veštačka inteligencija, istina važnija od fraze.

    Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Miloš Nadaždin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE