
U sivoj zoni jeftinije 20 odsto
Besparica je naterala građane Srbije da sve više, pored voća i povrća, i druge namirnice kupuju na pijacama. Veliki deo prometa svakodnevnih potrepština seli se u sivu zonu, gde su ti artikli prosečno za 20 odsto jeftiniji.
Na pijacama se prodaje sve od špic rebara, kobasica, viršli, salama, do mleka, margarina, kafe, slatkiša. Zato se rafovi iz prodavnica sve češće zamenjuju tezgama.
Od početka krize 2008. promet u trgovinama manji je za trećinu. U prvih osam meseci ove godine, u poređenju sa istim periodom lani, promet u trgovini, u proseku, manji je za 7,2 odsto.
Najveći pad prodaje imali su neprehrambeni proizvodi 12 odsto, ali i hrana, piće i duvan sa 6,3, dok najmanji pad beleži prodaja goriva. Pojedini stručnjaci ocenjuju da je promet pao, jer se prodaja preselila u sive kanale.
I sami smo svedoci da strana čokolada od 250 grama u velikim trgovinskim lancima košta oko 300 dinara, dok se isti proizvod na uredno registrovanoj pijačnoj tezgi prodaje za 230 i 250 dinara.
I pored velike štednje, građani kažu da se ne može kupiti ni pola od onoga što se moglo kupiti za iste pare prošle godine i ističu da se na pijaci bira prema ceni, a da se o kvalitetu i ne razmišlja.
Potrošači u Srbiji se već odavno snabdevaju na pijacama, zelenim, buvljim, ali i tezgama na ulicama, kaže predsednica Centra potrošača Crbije CEPS Vera Vida.
Najčešće se kupuje hrana, odnosno oni proizvodi na koje prodavci za tezgama ne plaćaju PDV. Tako, potrošači uštede 20 do 30 odsto za pojedine proizvode, dok država isovremeno toliko izgubi.