
Auto-industrija puni srpski budžet
Automobilska industrija u Srbiji, koja zapošljava petnaest hiljada radnika i godišnje zaradi gotovo dve milijarde evra, biće znatan izvor prihoda u budžetu.
Najveći izvoz imaće Fijat – oko 1,6 milijardi evra. U vrednosti od 400 miliona izvešće Boss, Yura, Magenti Marelli, Johnson i Tigar, koji su dobili subvencije za zapošljavanje. Njima treba da se priključi i Mercedes, koji će strateško partnerstvo ostvariti sa beogradskim Ikarbusom.
Mercedes nije nov na našim prostorima. Još osamdesetih iz Priboja, tada jedine fabrike van Nemačke, izlazili su prvi licencirani kamioni u Evropi. Motori su se sklapali u Bosni i Hercegovini, a celo vozilo u Srbiji.
Skoro tri decenije kasnije, uz velike napore Vlade, Mercedes je spreman da se uključi u proizvodnju gradskih autobusa najsavremenije generacije. Autobusi su neophodni GSP-u, a sada se uvoze iz Poljske. Tako bi radnici Ikarbusa imali posla u narednih bar pet godina, a višak bi mogao da bude izvezen preko Mercedesove mreže prodaje.
Direktor Mercedes Benz Srbija i Crna Gora Rolf-Juergen Seyerle kaže da razgovori idu dobrim tokom.
"Reč je o strateškom partnerstvu, gde bi obe strane ponešto uložile, a radnici bi imali dosta posla. Naravno, uz sve to idu i licence za najsavremenije tehnologije, ali i dalji razgovori o saradnji", kaže Seuerle.
"Bili smo u Priboju i za sada samo snimamo situaciju. Ima mogućnosti da se i tamo nešto pokrene, ali to zavisi od razgovora narednih dana", ističe Seuerle.
Najveća investicija u kojoj je učetvovala i Vlada Srbije, jeste fabrika automobila u Kragujevcu, gde će se ove godine montirati oko 10.000 automobila serije 500L. Fijat je u Kragujevac došao zbog tradicije, ali i zbog veoma primamljivih uslova ulaganja.
"Jedino što nam smeta u dogovoru s Vladom jeste to što infrastruktura oko Kragujevca nije do kraja završena, nema još obećanog auto-puta i obilaznice, pa se fabrika snabdeva samo preko jedne kapije", kaže generalni direktor Fijata Srbija Antonio Cesare Ferrara.
Ferrara ističe da je potražnja za modelom 500L odlična, naročito na američkom tržištu. "Očekujemo da tamo izvezemo više od 30.000 vozila raznih verzija", kaže Ferara.
Cilj Vlade Srbije je da dovede što više manjih investitora koji bi proizvodili delove za poznate proizvođače. Vremenom, i veliki proizvođači, kada uvide da se 30 do 40 odsto komponenti proizvodi na nekom mestu, lako se odluče za montažu vozila baš u toj zemlji, jer su troškovi tarnsporta i radne snage mali.