Srbija 11. u Evropi po broju direktnih stranih investicija
Srbija se po broju direktnih stranih investicija tokom 2012. godine nalazi na 11. mestu u Evropi, sa ukupno 78 projekata, što predstavlja povećanje od 16.4% u odnosu na prethodnu godinu, pokazuje ovogodišnje istraživanje revizorske kuće Ernst & Young o atraktivnosti evropskog tržišta.
U prošloj godini kreirano je 10,302 radnih mesta, što je Srbiju pozicioniralo na šesto mesto u Evropi po broju radnih mesta koja su generisale direktne strane investicije. Gotovo 90% projekata u Srbiji realizovale su evropske kompanije, a više od polovine radnih mesta obezbedila su italijanska preduzeća. Nemačka i Austrija takođe predstavljaju velike investitore kada su u pitanju ulaganja u proizvodnju, pre svega u sektorima automobilskih komponenti, mašina i opreme.
Problemi u evrozoni nisu ugrozili priliv direktnih stranih investicija na evropskom tržištu u 2012. godini. Uprkos recesiji, prethodne godine došlo je do blagog smanjenja od 3% u broju projekata direktnih stranih investicija u odnosu na 2011. godinu. S druge strane, nivo investicija ostao je viši u odnosu na period pre krize, a broj novih radnih mesta porastao je za 8% u odnosu na 2011. godinu.
Marc Lhermitte, vodeći ekspert za savetovanje pri izboru međunarodnih lokacija kompanije Ernst & Young i autor ovog izveštaja ocenjuje da je kriza navela strane investitore da aktivno traže retke prilike i da restrukturiraju svoju proizvodnju u Evropi. „Kao rezultat toga, svedoci smo povratka investicija na ključne destinacije, uključujući Veliku Britaniju, Nemačku i Irsku, ali i Poljsku i Rusiju. Strani investitori su uglavnom sigurni da će Evropa prebroditi ova teška vremena i vratiti se jača i drugačija”, ističe Lhermitte.
Pored toga što Velika Britanija prednjači u direktnim stranim investicijama, istraživanje je pokazalo da investitori i dalje smatraju da je Nemačka najatraktivnija u zapadnoj Evropi za direktna strana ulaganja, i da je njena privreda najotpornija u Evropi. Smatra se najkonkurentnijim automobilskim centrom za inovacije i kvalitet proizvoda. Francuska je na drugom mestu po atraktivnosti za ulagače, a odmah za njom i Velika Britanija.
Percepcija se razlikuje od realnosti
Među zemljama centralne i istočne Evrope, ispitanici su naveli Poljsku kao najatraktivniju destinaciju, koja je od svih evropskih zemalja imala najveći rast tokom 2012. godine od 22%, privukavši 148 projekata. Što se tiče Češke Republike, Mađarske, Rumunije i Ukrajine, percepcija atraktivnosti gotovo da se poklapa sa realnim brojem direktnih stranih investicija.
Istovremeno, Turska i Srbija pokazuju potpuno drugu vrstu jaza u percepciji. Samo dva odsto investitora navelo je Tursku kao najatraktivniju destinaciju među zemljama centralne i istočne Evrope, dok je Srbiju navelo samo jedan odsto ispitanika. U realnosti, Turska je tokom 2012. godine prikupila 13% direktnih stranih investicija u regionu, a Srbija 11%. Ovaj očigledni jaz sugeriše da bi vlade ovih zemalja možda mogle da urade više po pitanju edukacije poslovnih lidera o šansama za investiranje koje pružaju ova tržišta.
Predviđanja za 2013. godinu
Evropa je ponovo ocenjena kao druga najatraktivnija destinacija na svetu za poslovanje, odmah nakon Kine. Ipak, iako je rizik od ugroženosti evrozone stavljen pod kontrolu, investitori su “realistično” optimistični. Dok s jedne strane veruju da će se recesija okončati, svesni su da će za to najverovatnije biti potrebno više vremena nego što je to bio slučaj u prošlosti. Polovina ispitanika predviđa da će za oporavak biti potrebne tri godine, dok svaki treći ispitanik veruje da će biti potrebno pet godina.
Marc Lhermitte zaključuje, “Ključna snaga Evrope – stabilnost, veštine, struktura i kupci – i dalje su jače od ekonomskih slabosti kontinenta. Iako senka krize i dalje stoji nad evrozonom, međunarodna poslovna zajednica veruje u ove prednosti Evrope i dalje je vidi kao dobar ulog na duže staze.”
Istraživanje revizorsko konsultantske kompanije Ernst & Young o atraktivnosti evropskog tržišta (“European Attractiveness Survey”) sprovodi se već jedanaest godina i kombinuje analizu međunarodnih investicija u Evropu tokom protekle godine sa anketom koja je sprovedena među više od 800 izvršnih direktora širom sveta o tome gde i kako će se usmeravati investicije u narednoj dekadi.