Priča o kompaniji koju reklamira Novak Đoković
Sredinom prošle godine najbolji svetski teniser potpisao je petogodišnji ugovor sa japanskim proizvođačem opreme Uniqlo.
Domaća javnost, kada su u pitanju sponzori sportista, naviknuta na tradicionalne sportske brendove kao što su Nike, Adidas i slični, pitala se odakle ova saradnja, ali želja japanskog proizvođača da postanu svetski prepoznatljiva marka bila je odlučujuća da se Uniqlo odluči da dobrano plati za sjajnu reklamu u vidu srpskog tenisera.
A kako je jedna mala kompanija stigla do saradnje sa „skupim“ Đokovićem? Evo kratke priče.
Prva radnja ove kompanije otvorena je u Hirošimi 1984. godine, a ime je nastalo od originalnog naziva "Unique Clothing Warehouse" koje je skraćeno u Uniqlo. Kompanija je doživela procvat početkom 90-tih godina prošlog veka, kada je ekonomska kriza pogodila Japan, a Uniqlo stekao veliku popularnost prodajom jeftine odeće. Već 1994.godine Uniqlo je imao preko 100 prodavnica u Japanu, a većina njih je bila u predgrađima velikih gradova. Novi rast popularnosti desio se četiri godine kasnije kada je kompanija lansirala liniju vunene odeće, da bi se posle pokretanje i ženske linije fokusirala na velike radnje.
U tom periodu kompanija je doživela nekoliko padova i uspona, kao što su na primer bili pokušaji da se razviju u inostranstvu tako što su otvorili, na kraju, ipak previše pordavnica. Primer je Velika Britanija gde je Uniqlo od originalnih 21 prodavnica u 2002.godini, spao samo na osam četiri godine kasnije.
Vremenom je otvorio 800 prodavnica širom sveta, a neke od njih nalaze se na najboljim lokacijama u Njujorku, Londonu i Parizu.
Krajem 2012.godine prema podacima koje je izbacio Forbes, Uniqlo je četvrti najveći maloprodajni lanac u svetu, odmah iza Gap-a, H&M i Zare, a cilj kompanije je da bude najveći.Isti list je najavio planove kompanije da otvori 1000 prodavnica u SAD, iako ih sada ima samo sedam.
Slogan kompanije je „Made for All“, a odlikuje se odećom živih boja u čijem su asortimanu odeća za muškarce, žene i decu, a mnogi je zovu „japanski odgovor na Gap“.
Oko 70% njihove odeće pravi se u Kini, a razlog nižih cena je to što kupuju robu direktno od proizvođača, a odlikuje se time što ponekad jedan artikal ima u 50 različitih boja.
Bloomberg je kompaniju 2011.godine procenio da vredi 14 milijardi dolara, mada je Yanai-ijev plan da vrednost dostigne 65 milijardi. Kompaniju kriza u celom svetu nije ni okrznula, jer se profit povećao za čak 17 odsto, a u poslednjih šest meseci prema Wall Street Journal još 13 odsto.
Analitičar njujorškog lista procenio je da će Uniqlo uskoro biti „broj 1“ u svetu, i to bez dodatne akvizicije i bez prethodnog dolaska na čelu u SAD.
Tadashi Yanai, vlasnik kompanije je jedan od najbogatijih ljudi u Japanu i njegovo bogatstvo je procenjeno na oko 15 milijardi dolara. Kako kaže, svoj biznis model bazirao je na proučavanju američkom modela kompanije Gap.
Yanai ima specifičan odnos prema kompaniji i načinu njenog funkcionisanja, pa tako na primer menadžeri radnji u celom svetu imaju identičnu platu, bez obzira u kojoj zemlji rade. On je nedavno rekao listu Women's Wear Daily da još nema nameru da se povuče jer se nije pojavi niko dovoljno kvalitetan da ga nasledi.