
Mrkonjić: JAT će biti oslobođen dugova
Nacionalna aviokompanija „Jat Airways“ biće oslobođena dugova radi privlačenja stateškog partnera sa kojim će biti osnovan novi srpski avioprevoznik, izjavio je Milutin Mrkonjić, ministar saobraćaja.
– Jat najzad mora da bude skinut s dnevnog reda. To je jedno od preduzeća od kojih mnogo toga zavisi u našoj zemlji – kazao je Mrkonjić. On je istakao da će Vlada Srbije stvoriti uslove za rešavanje problema „Jat Airways a“ jer „strateškog partnera „Jatu“ traži već godinama i nije ga još našla“.
Mrkonjić je kazao da su se nedavno pojavili novi potencijalni strateški partneri, zbog čega je vlada već donela odluku da se osnuje novo preduzeće sa nekom uspešnom aviokompanijom.
Osnovna ideja je, prema njegovim rečima, da deo ljudi ode u penziju ili uzme socijalni program, a deo da ostane u novom preduzeću koje će biti oslobođeno dugova, kako bi mogao da se privuče strateški partner.
Takođe, naveo je Mrkonjić, biće razmotren ranije sklopljen ugovor sa „Airbusom“ koji bi mogao da se iskoristi za kupovinu ili lizing novih aviona. Planirano je da nova srpska aviokompanija može već prvu godinu da završi na „pozitivnoj nuli“ i kasnije da ostvaruje prihode.
– To je ono što čekamo u narednih mesec dana – da završimo taj posao zajedno sa celom vladom koja je angažovana u tom projektu – naveo je on.
Ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić je ranije izjavio da se tokom nedavnog boravka srpske delegacije u Abu Dabiju došlo na ideju da se aviokompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata „Etihad“ uključi u ceo ovaj projekat tako što bi „Etihad“ preuzeo na sebe države garancije od 140 miliona dolara, a zauzvrat bi postao suvlasnik Jata.
Prema nekim procenama za restrukturiranje „Jata“ potrebno je između pet i sedam miliona evra. Toliko novca bi zatvorilo socijalni program u zavisnosti od broja zaposlenih koji će se dobrovoljno prijaviti za odlazak iz firme, a koji bi po godini radnog staža dobili 300 evra.
Dugovi bi ostali starom Jatu koji će najverovatnije otići u stečaj, a obavezu prema poveriocima će preuzeti država. Srećna okolnost je da „Jat“ prema dobavljačima iz inostranstva nema nijedan evro duga, a poverioci su domaće firme u državnom vlasništvu.
Osnivanje nove nacionalne aviokompanije bila je ideja prethodne vlade koja je 2010. donela tu odluku i godinu dana kasnije raspisala tender za izbor strateškog partnera, ali se nije javio nijedan ponuđač.
U prethodnih pet godina postojalo je nekoliko poku šaja prodaje Jata.