
Najveće matematičke gluposti koje pravimo pri kupovini
Uprkos tome što svaki čovek koji je završio osnovnu i srednju školu u principu zna sve osnovne računske operacije u kupovini smo zapanjujuće matematički nepismeni i povodljivi. I u razvijenim zemljama koriste se isti trikovi i ljudske slabosti, samo na sofisticiraniji način.
Tako na primer zamislite da uđete u restoran brze hrane i vidite dve ponude – u prvoj vam lanac nudi 33 odsto više salate za istu cenu, a u drugoj popust od 33 osto na isti proizvod. Koja je ponuda bolja?
‘Iste su!’ reći ćete ako razmišljate kao studenti koji su nedavno učestvovali u istraživanju objavljenom u časopisu Journal of Marketing. Naravno, pogrešili su. Naime, iako su pogodnosti obe ponude predstavljene istim procentima, one su samo naizgled identične – popust od 33 odsto zapravo odgovara povećanju količine od 50 odsto koja se nudi besplatno. Malo matematike da bude jasnije.
Recimo da standardna doza salate od 30 grama košta 10 dinara. U prvoj ponudi dobićete 40 grama za 10 dinara – što znači da gram košta 0,25 dinara, dok vas u drugoj 30 grama košta 6,7 dinara, odnosno 1 gram košta 0,22 dinara.
U ovom slučaju trgovci se oslanjaju na psihološki trik koji se zasniva na činjenici da se bolje osećamo kada nešto dodatno dobijemo besplatno nego kada za isti proizvod plaćamo manje. Implikacije ove jednostavne činjenice su ogromne.
Drugi primer govori o potezu kompanije Williams-Sonoma koja je pored uređaja za pečenje hleba od 279 dolara ponudila i sličnu, ali skuplju verziju od 429 dolara. Prodaja jeftinijeg modela se udvostručila. Ljudi vole kada mogu da opravdaju svoju šoping odluku.
Ekonomista Dan Erli sproveo je jedan zanimljiv eksperiment. Pred studentima je trebalo da glumi recitatora poezije. Jednoj grupi je odredio cenu ulaznica, a drugoj je rekao da će im biti plaćeno ako dođu na priredbu.
Konačno je i jednima drugima otkrio tajnu, da je ulaz zapravo besplatan. Pripadnici prve grupe poželeli su da dođu jer su poverovali da nešto vredno dobijaju za svoj novac, dok su drugi uglavnom odustali jer su mislili da su prisiljeni da volontiraju u istom događaju bez kompenzacije, prenose agencije.