
Američki umetnici gosti FDU
U režiji i muzici Elizabet Svados, 13. septembra na sceni Doma omladine gostuje „Kantata La mama“, u izvođenju istoimenog njujorškog teatra, a posvećena njenom osnivaču slavnoj Elen Stjuart. Domaćin će im biti rediteljka Ivana Vujić, jedna od „beogradske dece“ preminule avangardne umetnice (pored Cace Aleksić, Branka Milićevića i Bobe Stojnić) i Fakultet dramskih umetnosti.
– Biće gosti FDU, a povod je otvaranje Studija izvođačkih umetnosti koji je inicirala moja katedra za režiju i Katedra za teoriju profesora Ivana Medenice – objašnjava Ivana Vujić. – Studio će se baviti širenjem znanja o izvođačkim umetnostima, njihovoj praksi i teoriji, a pohađaće ga studenti FDU, kao i ostali studenti Univerziteta umetnosti. Biće to mobilna platforma za dovođenje predavača iz sveta i širenje znanja među našim mladim umetnicima i teoretičarima.
Studio će imati radionice, internacionalne simpozijume, kao i svoju produkciju eksperimentalnih predstava. Posle nastupa u Domu omladine, „La mama“ će dan kasnije održati radionicu na FDU:
– Radi se o jednom muzičkom žanru, kantati, svojevrsnom legatu američke pozorišne avangarde od šezdesetih godina prošlog veka do današnjih dana – ističe Vujićeva.
Gostovanje ovih umetnika, sticajem okolnosti, dešava se u vreme održavanja Bitefa, na kome je njihov teatar davnih godina učestvovao sa „Trojankama“ (režija Andrej Šerban) kada je naša publika imala i priliku da upozna „La mamu“:
– Bio je to uzbudljiv pozorišni događaj za ondašnji Beograd, umetnici su eksperimentsali sa sopstvenim glasom, govorili na starogrčkom – prava američka avangarda tog vremena. Naše prvo „uzvratno“ gostovanje desilo se sa predstavom Ateljea 212 „Hamlet u podrumu“ (režija Caca Aleksić), a Bitef teatar je mnogo godina kasnije (1996) išao u Njujork s mojom predstavom „Medeja“. Imali smo desetak izvođenja na raznim scenama „La mame“, s izvanrednom Sonjom Vukićević u glavnoj ulozi. Na istom festivalu, iste godine, takođe u mojoj režiji jedno izvođenje je imala i predstava „Hepiend“ (po tekstu Igora Bojovića) Crnogorskog narodnog pozorišta… Elen Stjuart ostala je upamćena kao izuzetna ličnost: ne samo da je ceo život posvetila teatru, već je podržavala i promovisala mnogobrojne reditelje, glumce i muzičare iz celog sveta. La Mama nas je napustila, ali njena misija i dalje traje.
Njujorški teatar je, krajem devedesetih, ponovo došao u Beograd i na Kalemegdanu (u okviru Belefa) izveo „Cara Edipa“, u režiji Elen Stjuart. Kako njena „deca“ nastavljaju put, naša publika videće već za mesec dana.