
Visoko samopuzdanje u korporativnom okruženju ipak nije korisno
Budi pun samopouzdanja i imaćeš uspešnu poslovnu karijeru, poznata je mantra koja se praktično uzima zdravo za gotovo i često se čuje od strane stručnjaka, ali i u svakodnevnom razgovoru.
Ali, možda je vreme da se malo redefiniše značaj visokog samopouzdanja u korporativnom okruženju. Tomas Kamoro-Premuzic, profesor poslovne psihologije na University College London (UCL), smatra da će niskosamopouzdanje verojatno rezultirati sa više uspeha.
Na blogu napisanom za Harvard Business Review ovaj stručnjak tvrdi kako je nakon godina istraživanja došao do zaključka da je samopouzdanje korisno samo kad je nisko. Naravno, izuzetno nisko samopouzdanje nije od pomoći jer to dovodi do straha, brige i stresa, što pojedinca navodi da pre ili kasnije posustane . Ali, „dovoljno nisko“ samopouzdanje može vam pomoći da promenite svoje icljeve da budu realniji i dostižniji, smatra Kamoro-Premuzic.
Navodi tri glavna razloga zašto uz niže samopouzdanje imate veće šanse za uspeh nego uz visoko. Niži stepen samopuzdanja fokusiraće vašu pažnju na negativni „feedback“, a ujedno će te biti i samokritičniji. Naime, kako biste bili najbolji u bilo čemu, morate sami sebi biti najžešći kritičar, a to je gotovo nemoguće ako ste od početka visokog samopouzdanja, piše profesor s UCL-a.
Druga važna stvar je da će vas niže samopouzdanje motivisati da radite više i pripremate se više. Ako ste ozbiljni u vezi svojih ciljeva, imaćete više podsticaja za teži rad kada vam nedostaje pouzdanja u sopstvene sposobnosti. U stvari, nisko samopouzdanje je jedino demotivišuće ako niste ozbiljni oko svojih ciljeva, navodi se u blogu.
Konačno, nisko samopouzdanje smanjuje šanse da postanete arogantni ili da budete obmanuti. Ljudi s manjim samopouzdanjem će verovatno pre priznati svoje greške, umesto da okrivljuju druge i vrlo retko će preuzeti zasluge za tuđa dostignuća. Profeesor kamoro-Premuzic tvrdi kako je to i najvažnija prednost niskog samopouzdanja, jer upućuje na činjenicu da ono može doneti uspeh ne samo pojedincima nego i celoj organizaciji, odnosno društvu.
U zaključku svog komentara, profesor navodi kako je vreme da se sruši jedan mit i poručuje kako visoko samopouzdanje nije blagoslov niti je nisko samopouzdanje prokletstvo. Zapravo je obrnuto.