Kako je MOL svoju logistiku učinio efikasnijom i sigurnijom?

Pouzdana logistika u naftnoj industriji nije stvar izbora – već uslov opstanka na tržištu. Kako bi osigurala dostupnost derivata u svakom trenutku, naftna kompanija MOL Srbija ulaže u proširenje skladišnih kapaciteta, modernizaciju sopstvenih terminala i digitalizaciju procesa. Uprkos geopolitičkim izazovima i sezonskim rizicima, kompanija nastoji da zadrži status pouzdanog partnera u lancu snabdevanja – ističe u razgovoru za BIZLife Nebojša Leskovac, direktor komercijalnog sektora i logistike te kompanije.

  • Logistika u naftnoj industriji važi za jednu od najkompleksnijih. Šta je to što je čini posebno izazovnom u poređenju sa drugim sektorima?
Nebojša Leskovac – Direktor komercijalnog sektora i lopgistike MOL Serbia (1)

Nebojša Leskovac, direktor komercijalnog sektora kompanije MOL Serbia

Naftna industrija, sama po sebi, predstavlja složenu tvorevinu. S obzirom na to da je reč o eksplozivnim i lako zapaljivim materijama, logistika mora da vodi računa o bezbednosti zaposlenih u logistici, kao i o bezbednosti opreme i procesa. Kako je dopremanje naftnih derivata usko povezano sa potrebama tržišta, „in-time” logistika, tj. logistika u isporuci prave robe u pravo vreme, od ključnog je značaja kako za potrošače i tržište, sa stanovišta snabdevanja, tako i za same kompanije koje se bave trgovinom naftnih derivata, sa stanovišta maksimiziranja poslovnih rezultata.

  • Koje su ključne promene koje je kompanija MOL Srbija uvela u logističkim procesima u prethodnom periodu i šta je bio glavni motiv za te promene?

Ključne promene koje je kompanija MOL Srbija uvela jesu povećanje dostupnosti naših proizvoda na tržištu Srbije, koje se ogleda, pre svega, u povećanju skladišnih kapaciteta na našim terminalima, ali, isto tako, i povećanje flote auto-cisterni koje isporučuju naftne derivate do krajnjeg kupca. Mi smo u prethodnu godinu dana skoro za trećinu povećali naše skladišne kapacitete, a sve to smo uradili jer želimo da pokažemo da smo u neizvesnom eksternom okruženju pouzdan dobavljač za tržište Srbije, pogotovu u periodu koji se odnosi na moguće sankcije prema NIS-u.

  • Kako se optimizacija logistike odrazila na poslovanje MOL-a u Srbiji i u kom segmentu su se najbrže videli rezultati?

Optimizacija logistike najviše je vidljiva na našem terminalu u Sremskim Karlovcima, gde smo, u skladu sa zakonskim zahtevima u pogledu protivpožarne jedinice i dežurstva, odlučili da uvedemo i treću smenu, te time optimizujemo dopremu naftnih derivata ka krajnjim kupcima u najoptimalnijem delu dana, pre jutarnjih ili nakon poslepodnevnih špiceva. Takođe, optimizacijom skladišnih kapaciteta uspeli smo da unapredimo logističke procese na sopstvenom terminalu.

  • Kako balansirate između troškova logistike i potreba tržišta, koje postaje sve zahtevnije u pogledu brzine i dostupnosti proizvoda?

Logistika uvek treba da prati i osluškuje potrebe tržišta i ispunjava zahteve svojih kupaca. S tim u vezi, troškovi logističkih usluga konstantno rastu, pogotovu u okviru „just-in time” logistike, pre svega zbog stalnog rasta cene pogonskih goriva, koja prevozna sredstva koriste kao osnovani energent, ali i ostalih troškova, kao što su energenti, radna snaga, akciza, porezi i dodatni troškovi koje država određuje. U kompaniji MOL Srbija trudimo se da napravimo balans između troškova koji nastaju kupovinom eksternih logističkih usluga na tržištu, kao što su najam terminala, opreme, usluge prevoza, i optimizacije operacija na sopstvenom terminalu, na kojem imamo veću mogućnost kontrole troškova.

Željko Đurđević, menadžer logistike kompanije MOL Srbija

  • Kada govorimo o svakodnevnim operativnim izazovima u logis  tici goriva, koje su trenutno najosetljivije tačke u lancu snabdevanja?

Trenutno nemamo poteškoća u snabdevanju srpskog tržišta naftnim derivatima, ali u logistici sve se to može promeniti u par dana. Najveći izazovi su, svakako, svetske krize, koje umnogome oblikuju izvore snabdevanja i dostupnost robe u regionu. Takođe, u letnjim mesecima veliki izazov predstavlja i period suše, jer se najveća količina naftnih derivata doprema do Srbije Dunavom, iz gornjeg toka Dunava iz pravca Mađarske, ili donjeg toka Dunava iz pravca Rumunije. Svakako, jedna od najosetljivijih tačaka jeste i nemogućnost da brodovi sa stranim zastavama mogu da pristanu van lučkih područja koja su za to predviđena, tj. nemogućnost pristajanja u pristaništa sa posebnom namenom.

Željko Đurđević – Menadžer logistike MOL Serbia

Željko Đurđević, menadžer logistike kompanije MOL Serbia

  • Na koji način se vaša logistika prilagođava faktorima kao što su sezonske potražnje, geopolitika ili promene u cenama sirovina?

MOL Srbija, kao deo MOL grupe, priprema godišnji plan snabdevanja naftnim derivatima. U planu je anticipiran sezonski karakter potreba srpskog tržišta. Ono što ne možemo da predvidimo i na šta ne možemo da utičemo jeste geopolitika. Međutim, kako je tim logistike kompanije MOL Srbija sačinjen od vrhunskih profesionalaca, sa dugim stažom u logistici goriva, svi izazovi se u kratkom roku analiziraju i pronalazi se najoptimalnije rešenje za svaku pojedinačnu situaciju. S tim u vezi, u svetlu već pomenutih mogućih sankcija NIS-u, tim logistike je početkom godine izvršio vanrednu nabavku naftnih derivata u značajno povećanom obimu, preventivno dopunjavanje maloprodajnih objekata i terminala. Na ovu temu je reagovala i MOL grupa, potvrdivši da im je snabdevanje Srbije jedan od prioriteta i da na nivou Grupe postoji spremnost da uveća količine uvoza goriva. Ipak, trenutno postoje ozbiljne logističke prepreke za efikasan transport i distribuciju goriva, te bez aktivnog uključivanja i podrške donosilaca odluka u Srbiji – značajnije povećanje uvoza goriva nije moguće.

  • Koliko su tehnologija i digitalizacija doprinele efikasnijem upravljanju logistikom u MOL-u i koje alate danas najviše koristite?

S obzirom na to da sam u timu logistike kompanije MOL Srbija od osnivanja ovog odeljenja, primećujem da su razvoj tehnologije i digitalizacija omogućili stalno podizanje efikasnosti u logističkim operacijama. Od skromnih početaka, sa dnevno dostupnih stanja naftnih derivata po maloprodajnim objektima i terminalnima, do današnjeg „on-line” rešenja u prenosu podataka između udaljenih lokacija i logističkih alata za bezbedno praćenje svake pošiljke kamionskim putem od terminala do krajnje destinacije. Ovde moram pohvaliti i saradnju i spremnost svih naših dugogodišnjih partnera da idu u korak sa napretkom i isprate sve zahteve koje logistika kompanije MOL Srbija stavlja pred sebe i njih. Razvoj „in-house” rešenja, kao i nabavka i kupovina proverenih softverskih rešenja koja će omogućiti efikasniji i pouzdaniji rad svih delova lanca snabdevanja – primarno su opredeljenje kojim se logistika MOL grupe, a time i MOL Srbija, vodi.

  • Kako sarađujete sa dobavljačima i partnerima kako biste obezbedili stabilnost i sigurnost snabdevanja u ovoj, logistički zahtevnoj industriji?

Kao što sam već naveo, ključ našeg uspeha usko je povezan sa saradnjom koju smo godinama gradili, na obostrano zadovoljstvo, sa našim partnerima pružaocima logističkih usluga. Tu, pre svega, mislim na partnere iz domena skladištenja naftnih proizvoda, kontrole kvaliteta naftnih proizvoda, transporta naftnih proizvoda, ali i brojne državne organe sa kojima smo tokom godina izgradili fer i kvalitetan odnos. Svi naši partneri zajedno sa nama neguju otvoren odnos, gde se informacije, kakve god one bile, ne skrivaju, otvoreno se komunicira i iznalaze se najbolja rešenja na zadovoljstvo svih strana. Najveće priznanje da radimo pravi posao dolazi od strane naših zadovoljnih korisnika.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Mol Serbia

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE