Američki izvoz u ekspanziji

Američki predsednik Barak Obama u svom govoru o stanju nacije pre dve godine označio je povećanje izvoza jednim od ključnih koraka prema izlasku iz recesije, a najnoviji podaci govore kako je SAD na putu da ostvari njegovo obećanje o udvostručenju izvoza u razdoblju od pet godina.

Većina ekonomista odbacila je Obamino obećanje kao donekle „donkihotovsko“, ali dve godine kasnije SAD je na putu da ispuni taj cilj. Američki je izvoz od 2010. povećan za 34 osto, a taj broj i dalje raste. Kako poslovanje na globalnom nivou postaje lakše, budućnost američkog izvoza leži u ulaganju u usluge kao i u industrijsku proizvodnju, rekao je Trgovinski predstavnik SAD-a Ron Kirk.
 
„Četiri od svakih pet Amerikanaca sada je zaposlen u uslužnom sektoru. Usluge su kritična komponenta našeg izvoza, a čine oko tri četvrtine sve izvezene robe“, ističe Kirk.
 
Te usluge mogu uključivati sve, od pravnog savetovanja, finansija, arhitekture, informacionih tehnologija, do inženjeringa. U poređenju s industrijskim i poljoprivrednim proizvodima, teže je pratiti izvoz usluga, pa su stvarni brojevi možda i veći nego što se izveštava, dodaje američki ministar.
 
Deo objašnjanja za povećanje izvoza veće od 30 posto, barem za industrijsku proizvodnju, leži u boljoj tehnologiji, kaže Tajler Koen, ekonomista sa Univerziteta Džordž Mejson, koji je pisao o američkom izvoznom bumu.
 
„Kako Kina nastavlja da raste, Amerika će postati veći pobednik“, napisao je Koen u nedavnom članku u časopisu „The American Interest“. Plate u Kini su u usponu, kako ta zemlja postaje produktivnija, kaže Koen. Rast proizvodnje može biti dobar, ali se smanjuju prednosti jeftine radne snage koje je Kina imala neko vreme.
 
„Ti dani postaju prošlost, tako da će Sjedinjene Države i Meksiko postati, u relativnom smislu, konkurentniji. To znači da ćemo više izvoziti“, rekao je Koen.
 
Kada je reč o Obaminom obećanju da će povećanje izvoza doneti 2 miliona novih radnih mesta u SAD-u, Koen kaže da kod zapošljavanja postoji tromost.
 
„Kompanije su postale produktivnije smanjujući broj radnika i režući troškove. Tako da ja u ovome trenutku, ne vidim izvoz kao način stvaranja vrlo velikog broja radnih mesta, ali to će doneti puno prometa i dobiti“, kazao je.
 
Koen zaključuje da svaka delatnost ili radnici ne moraju nužno imati koristi od izvoznog ‘boom-a’ u SAD-u, već da bi on na kraju mogao dovesti i do polarizacije ekonomskih rezultata. „Ako ste vlasnik kapitala, ili kompanije … ili neko s tehničkim veštinama ko radi s pametnim mašinama, ja sam vrlo optimističan“, kazao je. „Ali, ako ste neko ko nije toliko vešt i suočeni ste s disfunkcionalnim obrazovanjem i zdravstvenim sistemom, onda sam prilično pesimističan“.
 

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE