
Autoput kroz Banat možda tek 2027?
Za izgradnju autoputa od Beograda do Vršca, odnosno Temišvara, najviše su zainteresovani Italijani, koji u Rumuniji imaju 50.000 preduzeća.
Još pre pet godina potpisan je protokol o saradnji putara Srbije i Italije radi izgradnje autoputa. Novac za kompletan završetak saobraćajnog Koridora 10 je obezbeđen i on bi, kako je planirano, trebalo da bude kompletiran do kraja sledeće godine. Krenula je i izgradnja takozvanog Koridora 11 prema Crnoj Gori, odnosno južnom Jadranu, za zatvaranje kompletne finansijske konstrukcije se traži rešenje, međutim, ostaje otvoreno pitanje veze s BiH i Rumunijom.
Za izgradnju autoputa od Beograda do Vršca, odnosno Temišvara, najviše su zainteresovani Italijani, koji u Rumuniji imaju 50.000 preduzeća. Još pre pet godina potpisan je protokol o saradnji putara Srbije i Italije radi izgradnje autoputa. Potpisivanje memoranduma o saradnji tada se tumačilo kao postavljanje kamena temeljca za budući autoput, međutim, dalje od toga se nije odmaklo.
Na ovogodišnjem martovskom samitu Srbije i Italije, održanom u Beogradu, Italijani su potvrdili interesovanje za učešće u izgradnju autoputa Beograd – južni Jadran. Vrednost deonice do Požege iznosi oko 850 miliona evra, a do Boljara dve milijarde!
Izgradnja autoputa Beograd–Vršac predviđena je Strategijom razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog saobraćaja od 2008. do 2015. Investicionim programom za saobraćajni sektor u periodu od 2009. do 2027. procenjena vrednost izgradnje 92 kilometra autoputa Beograd–Pančevo–Vršac je 570 miliona evra. Ali, cene se menjaju na tako duge staze.
Deonica Beograd–Pančevo izgrađena je kao autoputni profil još do 2002, od 2004. do 2006. uz pomoć kredita evropskih banaka vrednog oko 15 miliona evra rehabilitovane su deonice puta od Pančeva do Vršca u magistralni pravac širine sedam metara. Obilaznice oko Vršca duga osam kilometara je sastavni deo budućeg autoputa.
Državni put M-1.9 od Beograda preko Pančeva i Vršca do Vatina, odnosno jugoslovensko-rumunske državne granice, proglašen je još 1975. godine Evropskim sporazumom o glavnim međunarodnim saobraćajnim pravcima za deonicu evropske saobraćajnice E-70, koja se proteže od Italije preko Slovenije i Hrvatske ide kroz Srbiju preko Vršca za Temišvar, Krajovu i Bukurešt, sve do Varne i Ptija.
Druga varijanta autoputske veze s Temišvarom je poprečna vojvođanska magistrala koja bi išla od graničnog prelaza Međa preko Banatskog Dvora, Zrenjanina, Novog Sada, tunelom kroz Frušku goru, Rumu i izlazila na autoput Beograd–Zagreb. Još pre dve godine tadašnji potpredsednik Republičke vlade i ministar ekonomije Mlađan Dinkić obećao je da će biti izgrađena novcem dobijenim od prodaje Telekoma. Pokrajinski sekretar za privredu i potpredsednik vojvođanske vlade Ištvan Pastor kaže da su to „želje bez pokrića” jer ni Srbija ni Evropa nemaju unutrašnjeg potencijala za tolike projekte. Čak se i Kina zaletela obećanjem o izgradnji tunela kroz Frušku goru.