
Kako se Srbija bori sa falsifikovanom robom
Falsifikatori svetski poznatih brendova toliko su se izveštili da je vrlo teško prepoznati kopiju, ali i srpski carinici su se u otkrivanju falsifikovane robe pokazali kao vrlo vešti – istaknuto je na seminaru o prepoznavanju žiga u Privrednoj komori Beograd.
Kupac bi trebalo da posumnja na “falš” proizvod ako je cena nerealno niska, ako ima slovnih grešaka na deklaraciji, što je karakteristično za kineske falsifikatore, ili su renomirani svetski proizvodi upakovani u obične kese za đubre. Srpski carinici su samo u prošloj godini na granici otkrili pola miliona komada odeće, oko 250.000 igračaka i oko 13.000 komada kozmetike i parfema.
U Privrednoj komori Beograd istaknuto je da proizvođač štiti proizvod od kopiranja od trenutka kad tovar uđe na brod, pa sve do najsitnijeg detalja na pakovanju koje samo vešto oko može da primeti. Garancija originala proizvoda su unapred poznate transportne rute, pa čak i carinski prelazi na koje roba dolazi, pa tako farmerke “Levi’s” dolaze u Srbiju isključivo iz distrubutivnog centra u Varaždinu u Hrvatskoj ili iz Češke.
Originalna “Adidas” oprema ulazi na srpsko tržište isključivo iz Grčke, i to preko prelaza Preševo, originalni “Toyota” delovi iz fabrike u Belgiji stižu u Austriju, a odatle u Srbiju, što znači da su svi delovi koji dolazi iz drugih zemalja kopija. Najviše se kopiraju filteri, delovi za kočnice, kopče za kaiše, ali i branici, grejači, patosnice, prekrivači za sedila, oprema za navigaciju i „stilska“ dodatna oprema. Recimo, na filterima za ulje plagijatori vole da stave uvek „made in Japan“, iako ih Tojota pravi u Kini, moglo se čuti na seminaru.
U fabrikama lažnih “Levi’s” farmerki uobičajena je greška u pisanju naziva brenda, pa se kao naziv obično koristi „Lewi’s“, a osim toga “leviske” se ne pakuju pojedinačno u plastičnu kesu, osim onih svetlih. Zanimljivo je da oni koji kopiraju pričvršćuju papirne etikete za farmerke običnim metalnim spajalicama što originalni proizvođač nikako ne radi.
Farmerke “Levi’s” mogu se kupiti samo u devet radnji u Srbiji, od kojih su dve u Beogradu, boja poruba je najčešće narandžasta i porub ide do kraja pojasa koji je najdeblji i zahtijeva dobru šivaću mašinu. Najviše lažnih “leviski” dolazi iz Kine i Turske,a ranije je kopiranje cvetalo u Novom Pazaru, ali sada je to znatno smanjeno.
Dosta kopija šminke brenda “Estee Lauder” dolazi iz Kine, a najviše se kopiraju “Clinique proizvodi”, “Bobbi Brown” set četki za šminkanje i “Mac” ruževi za usne. Kopije senki u pakovanju sadrže i po 12 različitih boja dok se originalno pakuju najviše tri boje.
Na skupu je rečeno da japanska kompanija za proizvodnju štampača i štamparske opreme “Brother” najviše problema ima sa kopiranjem ketridža i termalnih traka, a budući da su falsifikatori unapredili tehnologiju kopiranja holograma, kupci bi trebalo da koriste karticu za testiranje holograma.
Stručnjaci koji se bave zaštitom brendova ističu da originalne proizvode ne možete kupiti na E-bay, pijaci, buvljaku ili na uličnoj tezgi.