
Bankrot American Airlinesa najviše pogađa Boeing
Bankrot velike aviokorporacije AMR, vlasnika American Airlinesa (AA), najteže će pogoditi grupaciju Boeing koja ima porudžbine AA za izradu letelica u vrednosti od preko 40 milijardi dolara.
To će umanjiti šanse američkog avio-giganta u nadmetanju sa evropskim Airbus-om za lidersku poziciju najvećeg proizvođača i prodavca aviona na svetu, ocenjuju analitičari. Kompanija AMR je u utorak zatražila sudsku zaštitu od bankrota u pokušaju da smanji dug i troškove rada, naglašavajući da će aviokompanija nastaviti da posluje dok je proces bankrota u toku.
American airlines je saopštio da će nastaviti da leti kao i dosad i da će sve rezervacije i kupljene karte biti ispoštovane. U trećem tromesečju ove godine AMR je imao gubitak od 162 miliona dolara, a finansijski manjak je beležio u 14 od poslednjih 16 tromesečja.
Kompanija je imala četiri milijarde u kešu i najaviljivala plan kupovine 460 uskotrupnih aviona koje bi koristila uglavnom na američkim linijama, kao i jedan broj letelica za najduže rute.
„American“ je osnovan 1930. godine udruživanjem više od 80 manjih prevoznika. Sada dnevno prihvata oko 240.000 putnika i ima oko 78.000 zaposlenih.
AA je bila jedina velika američka aviokompanija koja nije prijavila sudsku zaštitu od poverilaca nakon terorističkih napada 11. septembra 2001.
Korporacija AMR sa sedištem u Teksasu navela je da je zbog ugovora o radu morala da izdvoji 600 miliona dolara više na ime primanja zaposlenih, što je znatno više u odnosu na druge aviokompanije.
Predsednik AA Tomas Horton je uveren da će American izaći iz stečajnog postupka kao „još jači“, kao globalni lider poznat po kvalitetu i inovacijama.
Boeing, ako bude primoran da čeka potvrdu glavne porudžbine od 100 novih aviona, energetski efikasne verzije najbolje prodavanog modela 737, ugroziće napore kompanije da se ravnopravno nadmeće sa Airbus-om, koji je trenutno u prednosti, ističu stručnjaci.
Airbusov projekat ide oko godinu dana ispred Boeingovog.
Evropski proizvođač je dobio čvrste ili načelne porudžbine za prodaju 1.450 obnovljenih, energetski efikasnih letelica A320neo, što je dva puta više od 700 aranžamna za Boeingov avion 737 MAX, čije isporuke kasne.
AA i njegova matična kompanija prijavili su bankrot kako bi dobili vreme za kresanje troškova i rešavanje problema dugova gomilanih godinama zbog skoka cene goriva i obaveza prema zaposlenima. AMR je nastavio da gomila gubitke dok su ostali američki prevoznici u poslednje dve godine ponovo počeli da posluju sa profitom.
On je rekao da bankrot nije usledio samo zbog jednog faktora. Kompanija mora da smanji troškove imajući u vidu posrnulu globalnu privredu i visoke nestabilne cene goriva, dodao je Horton.
„American“ je bio najveći prevoznik na svetu do 2008. godine, kada se našao iza United Airlinesa i Delte, koji su kupili manje prevoznike. Prema američkim propisima, sud može prihvatiti ili odbiti ugovore kojima se reguliše pitanje isplate obaveza prema poveriocima u periodu u kome se sprovodi plan reorganizacije kompanije.
Obično je teško ubediti sud da odobri nove obaveze pre donošenja plana o reorganizaciji, premda izuzetaka može biti kako bi se zaštitilo osnovno poslovanje kompanije. Većina analitičara veruje da će se ići dalje sa porudžbinama kako bi se sprečili novi poremecahaji, zbog toga što „American“ mora da dođe do novih aviona kako bi smanjio izdatke za gorivo.
Očekuje se da u okvoru plana stabilizacije AA povuče sve zastarele avione. Ali, Boeingove porudžbine ostaju na ledu i zbog stanja globalne privrede, što znači da dalja odlaganja porudžbina nisu bez ikakvog rizika.