
Koridori Srbije: Finansiranje radova na Koridoru 10 po planu
„Koridori Srbije“ nemaju neizmirene obaveze prema bankama i izvođačima radova, kao ni drugim pravnim licima za obavljene usluge i radove. Na mesečnom nivou se ispostavljaju i plaćaju tzv. „situacije“ odnosno obavljeni radovi, do sada više od 30, istakli su u „Koridorima Srbije“.
U realizaciji projekta izgradnje autoputa na Koridoru 10, koji se finansiraju iz sredstava Evropske investicione banke (EIB), Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Svetske banke (WB), država je preko „Koridora Srbije“ povukla sve dospele tranše kredita, za koje su se stekli uslovi za isplatu, izjavila je predstavnica „Koridora Srbije“ Sanja Stavrić.
Stavrić je rekla da je povlačenje sredstava iz pojedinih kredita uslovljeno dinamikom završetka tenderskih procedura koje prethode zaključenju ugovora za izvođenje radova.
„Finansiranje projekta počinje 28 dana posle potpisivanja ugovora sa izvođačem radova i u tom periodu je on dužan da dostavi bankarsku garanciju za avansna plaćanja ukoliko su dogovorena, kao i garanciju za dobro izvršenje posla“, navela je Stavrićeva.
„Koridori Srbije“ su u izgradnji Koridora 10 odgovorni za realizaciju kredita WB od 275,2 miliona evra, EBRD 150 miliona i EIB 579 miliona evra, dodala je Stavrić.
Ministarstvo za infrastrukturu i eneregetiku je nedavno zapretilo da se ubuduće izvođačima neće tolerisati probijanje rokova, što će podjednako važiti za domaće i strane izvođače, kao i da će država naplaćivati penale u slučaju kašnjenja na gradilištima.
Domaći građevinari, sa druge strane, kažu da bi prvo trebalo da postoje svi preduslovi za ugovorenu izgradnju nekog objekta.
Prema raspoloživim podacima Narodne banke Srbije (NBS), od decembra 2000. do kraja avgusta 2011, Srbiji je ukupno odobreno oko 5,36 milijardi evra novih zajmova, od čega je iskorišćeno 2,617 milijardi. Na razvoj i rekonstrukciju putne mreže odnosi se oko četvrtina iskorišćenih projektnih pozajmica, a na rekonstrukciju železničke infrastrukture oko 11 procenata.
Zbog nedostatka projekata u oblasti infrastrukture, prema nekim procenama, trenutno ne može da se koristi čak 650 miliona evra povoljnih kredita s niskom kamatom, odobrenih za rekonstrukciju putne mreže u Srbiji.