Gorivo skuplje samo u Grčkoj

Vozači Srbije plaćaju, i verovatno će i u budućnosti plaćati, najskuplje gorivo u regionu, izuzimajući grčke kolege, jer naftaši u Srbiji imaju veoma malo prostora za manevar – tvrde u Udruženju naftnih kompanija Srbije.

U ovom periodu država je liberalizovala tržište, izjednačila visinu akciza na domaća i uvozna goriva. Da to nije urađeno vozači bi plaćali gorivo, u proseku za 10 dinara skuplje po litru nego sada, kaže predsednik Upravnog odbora UNKS Zoran Obradović.

Ipak, tvrdi Obradović, tržište je samo deklarativno liberalizovano jer konkurencija na tržištu nije uspostavljena. Od ukupno potrošenih 3,3 miliona tona derivata (milion tona evrodizela, 650.000 tona benzina, 500.000 tona D2, 350.000 tona TNG, 800.000 tona bitumena i mazuta) udeo Naftne industrije Srbije je 66,5 odsto. To jasno pokazuje da su država sa najvećim procentualnim zahvatanjem u regionu (52,18 odsto za benzin, 44,54 odsto za dizel) i NIS generatori tržišta.

Udruženje naftnih kompanija (EKO, „Intermol“, OMV, „Petrobart“, JP „Transnaftna“, INA Beograd, „Naftahem“, „Intergas“, „Evolucija 2004“ i NIS u statusu posmatrača), demantuje da su visoke marže uzrok previsokim cenama goriva na našim pumpama.

Bruto marža za benzine je u proseku od pet do sedam, a za dizel od pet do 12 dinara po litru. Iz te bruto marže moramo da platimo i mnoge nove namete. Uvedena nam je taksa za izlaz na autoput od 20.000 evra po pumpi, za istaknute cene (i do 24.000 evra godišnje), za vanredne situacije, za šume Srbije i Vojvodine, nadoknada za registar hemikalija, za gradsko građevinsko zemljište (u Beogradu 20.000 evra po pumpi), kaže Obradović.

Pri tome se, tvrdi Obradović, u javnosti stvara pogrešna slika da nafta pojeftinjuje na svetskim tržištima jer se prikazuje cena takozvane američke lake nafte. Srbija kupuje naftu tipa „ural“ koja je kao i svi tipovi u Sredozemlju, vezana za cenu evropskog „brenta“, koji je sa prosečnih 79,90 dolara u 2010. dostigao 111,10 dolara po toni u 2011.

Žale se u UNKS da zbog nedostatka morske luke plaćamo i dodatnih 50 dolara po toni za transport, da nemamo precizan plan uvoza poput Slovenaca koji su raspisali tender za kupovinu tri miliona tona derivata za 2012, ali i da država ništa ne preduzima da spreči šverc nafte sa barži na Dunavu, prodaju lož-ulja kao dizel goriva, što u krajnjem slučaju dovodi do porazne činjenice da vozači u Srbiji, sa tri puta nižim prosečnim platama od Slovenaca plaćaju skuplje gorivo.
 
 

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE