Pretplata se ipak isplati?
Oko 224.000 čitalaca „Njujork tajmsa” pretplatilo se na sadržaj ovog lista na Internetu u poslednja četiri meseca, otkako je dnevnik postavio rampu na svoje onlajn strane. Istovremeno su stigli i podaci iz Londona prema kojima su uticajni „Tajms” i sestrinski „Sandej tajms” za godinu dana naplate tekstova na svetskoj mreži privukli 100.000 pretplatnika.
Ove podatke mesecima je iščekivala štampa sa obe strane Atlantika, koja primećuje da se sve veći broj čitalaca papirnog izdanja okreće digitalnom sadržaju. I pored toga što se u redakcijama širom sveta razmišlja o naplati vesti na Internetu, ona je označena kao opasna jer su čitaoci godinama navikavani da na mreži besplatno čitaju novine.
Kompanije„Njujork tajms”, koja izdaje dnevnik sa Menhetna, i „Njuz korporejšn”, izdavač britanskih listova, ohrabrene su prvim rezultatima onoga što je medijska industrija isprva nazvala riskantnom odlukom.
Dženet Robinson, direktorka „Njujork tajms kompanije”, kazala je da će se tek kasnije osetiti dejstvo odluke na poslovanje redakcije jer je ovo samo prva faza dugoročnog plana za opstanak na tržištu.
– Drugo tromesečje je bilo istorijsko za našu kompaniju, jer smo pokrenuli pretplatu za digitalni sadržaj „Njujork tajmsa” i počeli da uviđamo prve efekte na naše celokupne finansije – kaže Robinson. Ona zaključuje da je broj korisnika na Internetu zadovoljavajući kao i da pokazuje da čitaoci cene i žele da plate za dobro obrađene vesti, analize i komentare. Osim toga, privukli su i 57.000 pretplatnika koji čitaju list na elektronskim čitačima kao što je „kindl”. Zbog novih pretplatnika na mreži, „Njujork tajms” je podigao ukupni tiraž za 1,6 odsto i povećao prihode od reklama na sajtu. Ostalo nisu najbolje vesti: zarađeni novac kompanije u aprilu i junu pao je za 2,2 odsto u odnosu na zarađeno u istom periodu prošle godine, dok neki drugi listovi pod kapom „Njujork tajms kompanije” beleže gubitke koji su ovu grupaciju koštali 120 miliona dolara tokom drugog tromesečja.
U slučaju britanskih brendova Ruperta Mardoka, odnosno njegove „Njuz korporejšn”, podaci o broju korisnika onlajn sadržaja znače skok od 28 odsto u odnosu na februar. Podatak od 100.000 onlajn čitalaca koji plaćaju „Tajms” i „Sandej tajms” odnosi se na pretplatnike na sajtu, „ajpedu” i „kindlu”.
Ipak, posle skandala sa tabloidom iz imperije Ruperta Mardoka „Njuz ov d vorld”, primetan je slabiji tiraž papirnog izdanja „Tajmsa”. Moguće je da pojedini čitaoci ne žele da listaju ni ozbiljne Mardokove novine pošto se ispostavilo da su novinari sada već ugašenog „Njuz ov d vorlda” prisluškivali telefone ubijene tinejdžerke, porodica nastradalih u Avganistanu i brojnih javnih ličnosti, uključujući i kraljevsku porodicu.Zbog toga se po ostalim britanskim medijima šuška da će Mardok možda prodati svoj udeo u ostrvskoj štampi.
Zadržani pretplatnici papirnog izdanja
„Njujork tajms kompanija” saopštava da je naplata novinskog sadržaja na vebu doprinela tome da zadrže pretplatnike štampanog izdanja koji bi u suprotnom otkazali dostavu lista na kuću i okrenuli se besplatnim vestima na računaru.Korisnici Interneta i dalje besplatno čitaju do 20 tekstova „Njujork tajmsa” mesečno, dok im se za neograničeni pristup u istom periodu naplaćuje 15 dolara.