Ulaskom u EU poljoprivrednici će ostati bez plavog dizela
– Malo je poznato kako ulaskom Hrvatske u Evropsku uniju poljoprivrednici više neće moći koristiti tzv. plavi dizel nego isključivo dizelsko gorivo, što će značiti i povećanje troškova za nas poljoprivrednike – kaže Karoj Kovač, vlasnik farme Kovač iz Laslova.
Jedan od njegovih devet radnih strojeva pogoni autoplin, tj. mešavina plina i dizela. Iako je u Evropi i ostatku sveta to uobičajeno, u Hrvatskoj su takvi sastavi tek u fazama testiranja i doista retki.
– Nakon nedavne prezentacije preduzeća Auto Kutina iz Kutine, odlučio sam se za ovu investiciju pre svega kako bih smanjio troškove goriva budući da moji traktori mnogo rade i time troše mnogo goriva – kaže Karoj.
– Suština svega je smanjenje potrošnje, veća snaga traktora, znatno bolja iskoristivost goriva, produljenje trajanja radnog veka motora, te, dakako, manje zagađenje okoline. Moj traktor s ovakvom pogonskom instalacijom troši i tridest posto manje goriva. Naravno, budući da je sve još u testnoj fazi, dva puta nedeljno se čujem s firmom koja je ugradila plin te se naknadno podešavaju parametri, a traktor se testira u raznim uslovima.
Testiranje će trajati sledeća dva meseca. Cena ugradnje ove instalacije iznosi oko 10.000 kuna, no uloženi se novac isplati već za nekoliko meseci.
– Plin točim u punionicama autoplina i reakcije ljudi su doista zanimljive kada se počne točiti plin u traktor. Ljudi prilaze i raspituiju se, još uvek ne mogu verovati da se jedan traktor može pogoniti autoplinom – kroz smeh kaže Karoj.
S plinom u sedam traktora ostaje im 200.000 kn godišnje
“Trenutno imamo 50 krava muzara, zbog čega obrađujemo oko 400 hektara zemlje, a upravo krećemo s osam miliona kuna vrednom investicijom proširenja proizvodnje, stoga će naši traktori biti pod još većim opterećenjem. Godišnje potrošimo oko 50.000 litara plavog dizela, a ugradnjom plinskih instalacija u svih sedam traktora uštedet ćemo više od 200.000 kuna u godini”, ističe Karoj.