U BiH nema nijednog zaštićenog proizvoda
Na nivou EU postoji 1.031 zaštićen proizvod, a u BiH nema nijednog, iako proizvođači razmišljaju da za 160 proizvoda pokrenu postupak zaštite jer smatraju da imaju karakteristična svojstva, rekao je danas u Bijeljini šef Odseka za bezbednost proizvodnje u Agenciji za bezbednost hrane BiH Dragan Brenjo.
Brenjo je ocenio da BiH ima mnogo proizvoda koji su karakteristični za pojedina područja i koja zaslužuju da postanu brend.
„Za Semberiju imamo prepoznatljiv semberski pršut i kupus, a za podmajevički kraj je karakteristična šljiva. Od prošle godine u BiH je stvorena pravna osnova za zaštitu proizvoda“, rekao je Brenjo na konferenciji o marketingu u trgovini i brendiranju proizvoda i usluga.
Na ovom skupu je istaknuto da domaći proizvodi treba da budu zaštićeni i registrovani oznakama originalnosti, geografskog porekla ili tradicionalnog ugleda.
Registrovanje proizvoda doprinosi stvaranju identiteta i prepoznatljivosti na domaćem i međunarodnom tržištu, prepoznatljivosti geografskog područja, kao i svrstavanje u više cenovne kategorije i ostale pogodnosti.
Ministarka trgovine i turizma Srpske Gorana Zlatković, koja je otvorila konferenciju, rekla je da ovaj skup ima za cilj edukaciju privrednika o načinu zaštite domaćih proizvoda.
„Na ovaj način stvaramo preduslove da u budućem periodu resorno ministarstvo podstiče zaštitu domaćeg proizvoda. U poslednje vreme postignuta je zaštita domaćeg proizvoda u odnosu na raniji period“, rekla je Zlatkovićeva.
Ona je dodala da se stanovništvo okrenulo poštovanju domaćih proizvoda, čemu su doprinele i kampanje za kupovinu tih proizvoda.
Predsednik Područne privredne komore Bijeljina Mihajlo Vidić rekao je da su nastojanja Vlade Srpske i Privredne komore Srpske usmerena na stvaranje povoljnog privrednog ambijenta i uslova za brendiranje.
„Naša tržišta su mala i treba raditi na stvaranju vlastitog brenda za eventualni ulazak u Evropsku uniju i nova tržišta. Želimo ići ka povećanju plasmana roba i povećanju izvoza“, istakao je Vidić.
Međutim, na konferenciji je istaknuto da se o postojanju brenda može govoriti onda kada potrošači steknu poverenje i prihvate proizvod.
Ovaj skup je organizovalo Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske u saradnji sa Područnom privrednom komorom Bijeljina.