Koridor 10: Nerešeni imovinsko-pravni problemi
Drumski Koridor 10 u najboljem slučaju može da bude završen tek sredinom 2013. godine. Na taj zaključak navode najavljeni i objavljeni tenderi za preostale deonice, čija se izgradnja planira u naredne dve godine. U „Koridorima Srbije“ kažu da je ambiciozan projekat izgradnje bio zasnovan na ideji efikasne saradnje i ispunjenja preuzetih obaveza svih učesnika, ali su u praksi mnogi zakazali. I to je osnovni razlog što se rok probija za najmanje godinu dana.
Preduslovi izgradnje puteva su brzina i kvalitet izrade projektne dokumentacije, nakon čega sledi rešavanje imovinsko-pravnih odnosa i sprovođenje tenderskih procedura. Očekivanja da se projektna dokumentacija završi još u 2009. godini nisu se obistinila delom zbog sporosti domaćih projektantskih kuća, a delom i zbog čestih ispravljanja glavnih projekata po zahtevima tehničke kontrole. Tako su se izrada projektne dokumentacije i rešavanje imovinsko pravnih odnosa preneli na celu 2010. i nastavljaju se i u ovoj godini.
– Prilikom izgradnje događa se da se podzemne instalacije na pojedinim lokacijama pojavljuju kao iznenađenje – ističu u „Koridorima Srbije“. – Takođe, veliki problem su i neažurne zemljišne knjige, ili neuređen katastar što utiče na postupak eksproprijacije. Manje opštine imaju prilično neuređenu infrastrukturu što nam otežava posao. Dodatni izazov za lokalne samouprave je povećan obim posla i do 200 puta, što izgradnja ovakvih saobraćajnica podrazumeva, a kadrovska struktura u nekim opštinama nije pripremljena za vanredni posao.
Na severnom kraku od Horgoša i Kelebije do Novog Sada, kako kažu u „Koridorima“, kašnjenje su izazvali izmeštanje međunarodnog visokonaponskog dalekovoda, dug period kišnih dana u vreme izvođenja zemljanih radova, specifični geološki sastav tla i visok nivo podzemnih voda. Na istočnom kraku koridora problem su važna arheološka nalazišta za koja se do same izgradnje trase samo slutilo da na ovom području postoje.
– Arheološki tim Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture angažovan je kako bi se istorijski spomenici sa ovog područja zaštitili od mogućih uništenja prilikom izgradnje saobraćajnice – ističu u „Koridorima“. – Otkriveni su i ostaci rimskog puta Via militaris, za koji se procenjuje da je star oko dve hiljade godina. Postojanje šest arheoloških lokaliteta na južnom delu koridora zahtevaju dodatne zaštitne mere i konzervatorske radove.
NISKE CENE
Ekonomska kriza naterala je putare da na tendere koje raspisuju „Koridori Srbije“ izlaze sa neopravdano niskim cenama za izgradnju. Zato se događa na terenu da sa takvim cenama nisu u mogućnosti da do kraja izvedu radove na koje su se ugovorom obavezali.