
Ruski `dašak vetra` u leđa srpskom Fiatu?
Posle telefonskog razgovora predsednika Rusije i Srbije, Vladimira Putina i Tomislava Nikolića zbog otkazivanja gradnje Južnog toka, izvoz 10.000 Fiatovih vozila 500L za Rusiju je izvesniji nego pre.
To je, kako prenose neki mediji, rekla Stanislava Pak, Nikolićeva savetnica za medije, koja je iz razgovora dva predsednika zaključila da je Vladimir Putin "u načelu” saglasan sa ovim poslom. Sam Tomislav Nikolić se ovim povodom još nije oglasio.
Dakle, nema Južnog toka koji vredi milijarde evra i koji bi zaposlio čitavu našu građevinsku operativu, ali smo zato dobili Putinovu načelnu saglasnost za izvoz bez carine 10.000 "velikih fića" za Rusiju.
To bi svakako bio vetar u leđa kompaniji Fiat automobili Srbija koja je prošle godine, u Kragujevcu proizvedela 117. 000 fića, a gotovo čitav taj kontingent odaslat je u Evropu (80 odsto) i SAD (20 odsto). Ove godine, kako nezvanično saznaje Politika, fabrika u Kragujevcu teško da će "dobaciti" do 100.000 vozila.
Od proizvodnje robusnijeg 500H nije bilo ništa, pošto je grupacija Fiat Crysler odlučila da taj model proizvodi u nekoj drugoj zemlji. Ostaje veliko pitanje šta ćemo i mi i Fiat dobiti izvozom 10.000 automobila u Rusiju, odnosno da li je to instant posao za jednokratnu upotrebu, bez značajnijeg finansijskog efekta.
"Rusko tržište je slične veličine kao nemačko i jedno je od rastućih u svetu. Sa sadašnjom cenom 500L od oko 15.000 evra, i carinom od 25 odsto, taj automobil bi bio skup za tamošnje prilike. Ali bez carine mogli bismo tamo da prodamo 10.000 do 20.000 vozila godišnje.
U bescarinskom trgovinskom aranžmanu sa Rusijom leži značajan ekonomski potencijal naše zemlje, to je jasno, ali izvoz 10.000 500L u tu zemlju, pod uslovom da predsednik Putin naloži da se načelna saglasnost konkretizuje nekakvim ugovorom, ipak nije dugoročni posao.
Država "kratka" sa Fiatom?
To je samo privremeni ustupak "naše braće" sa ne tako velikim ekonomskim efektom: 10.000 automobila po 15.000 evra daje 150 miliona evra, a to je svega deseti deo prošlogodišnjeg prometa kompanije FAS.
Računica postaje još "tanja", ako se zna da je neto zarada FAS prošle godine bila svega oko 10 miliona evra, kao i da je naša država, shodno svom udelu u kompaniji, dobila svega 3,3 miliona evra.
Imajući u vidu da su subvencije Vlade Srbije FAS 2013. iznosile 51 milion evra, po raznoraznim osnovama, ispada da je naša država te godine iz posla sa Fiatom ostala "kratka" za čak 48 miliona evra.
Sa takvim odnosom snaga u zajedničkoj kompaniji, izvoz 10.000 500L u Rusiju nama može doneti korist samo "u načelu".