
Pepeo `ulazi` u puteve i štedi milione
Korišćenje pepela u izgradnji puteva biće moguće od petka, što će dovesti do višemilionskih ušteda i očuvaće životnu sredinu, kaže ministarska Zorana Mihajlović.
"Zadovoljstvo mi je što posle 50 godina od kada se pepeo koristi u građevinarstvu u svetu, Srbija stupanjem uredbi o upotrebi pepela u građevinarstvu, može da počne da ga koristi", rekla je ona prilikom posete deponiji pepela na Termoelektrani "Nikola Tesla B" u Obrenovcu.
Ona je istakla da na pepelištima termoelektrana EPS trenutno nataloženo 200 miliona tona pepela procenjene vrednosti oko milijardu evra, čijom upotrebom bi moglo da se izgradi oko 2.000 kilometara puteva, što je razdaljina od Beograda do Londona.
"Uredba će doprineti efikasnosti gradnje puteva jer će ušteda upotrebom pepela biti od 30 do 80 odsto u odnosu na konvencionalne građevinske materijale, kao što su pesak, kamen šljunak, zemlja", rekla je Mihajlovićeva.
Ona je navela da kilometar puta na Koridoru 11 košta u proseku sedam miliona evra, a da bi upotrebom pepela cena izgradnje mogla da bude od 1,4 do 1,8 miliona evra. Dodala je i da se pepeo koristi i za aerodromske piste, pruge i nasipe.
Ministarska građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je dodala da deponije pepela u Srbiji trenutno zauzimaju 1.400 hektara plodne zemlje. Rečeno je i da samo EPS za održavanje deponija i deponovanje pepela izdvaja 50 miliona evra godišnje.
Ona je navela da će svi državni infrastrukturni projekti na raspolaganju imati besplatan pepeo koji će EPS ustupati, a za ostale komercijalne korisnike pepeo će se naplaćivati.
Korišćenje pepela će se isprobati na 200 metara dugoj deonici Koridora 11, ali bi on mogao da se koristi i na drugim deonicama koridora 10 i 11, rekla je ona. Vršilac dužnosti generalnog direktora Puteva Srbije Zoran Drobnjak rekao je da je to Javno preduzeće spremno za korišćenje pepela u izgradnji autoputeva.