Konsolidacija lizing tržišta u Srbiji

Marko Ignjatović, predsednik Izvršnog odbora CA Leasing Srbija

Država bi trebalo da stvori pozitivnu makroekonomsku klimu kao preduslov za privlačenje novih investicija i dalji razvoj lizing industrije, ističe Marko Ignjatović, predsednik Izvršnog odbora CA Leasing Srbija.

„Kao važan učesnik razvoja privrede lizing bi trebalo da bude uključen u programe vlade i ministarstava koji su u vezi sa podsticajima i subvencijama, kada je u pitanju finansiranje investicionih projekata. Takođe, PDV na kamatu je nešto što dodatno opterećuje krajnjeg korisnika. Finansijski i operativni lizing su komplementarni proizvodi koji bi trebalo da budu pod jednim krovom. Da bi kompanije pored finansijskog lizinga mogle da ponude i operativni, moraju osnovati novu kompaniju što dalje uvećava troškove i usložnjava administraciju”, naglašava sagovornik BIZLife.

Pored ekonomske krize koji su još razlozi doveli to toga da lizing kompanije od buma početkom 2000. danas imaju problema sa poslovanjem?

Ekonomska kriza i smanjeni obim investicija jesu glavni razlozi koji utiču na poslovanje lizing kompanija. Situacija poslednjih godina je takva da postoji izuzetno velika konkurencija, a smanjeni obim investicija u odnosu na period pre 2008. što direktno utiče i na smanjenu aktivnost lizing kompanija. Velika konkurencija je dovela do veoma niskih kamatnih stopa prema klijentima, nižih čak i od kamata koje se mogu dobiti u zemljama EU i okruženju. U isto vreme, pojedine lizing kompanije se suočavaju sa velikim troškovima rizika vezanih za loše plasmane, što kao efekat ima da je značajan broj lizing kuća u 2013. poslovao sa gubitkom. Ovakvo stanje je na duži rok ekonomski neodrživo, srpsko tržište je suviše malo za ovoliki broj lizing kuća i definitivno očekujemo u narednom periodu konsolidaciju, što će podrazumevati da će se neke lizing kuće povući sa tržišta, neke prodati ili spojiti sa drugim lizing kućama.   

CA Leasing Srbija je u 2013. povećao tržišno učešće u ukupnoj aktivi na 5,6 odsto i sa stopom rasta od skoro 40 odsto u ukupnoj aktivi, našli ste se među prvih pet lizing kuća i po ostvarenom profitu u protekloj godini. Po vašem mišljenju šta je sve bilo potrebno da se uradi da bi se dostigao ovakav rezultat?

Trudimo se da na najbrži i najefikasniji način odgovorimo na potrebe naših klijenata i da im ponudimo sigurne vidove finansiranja prilagođene upravo njihovim jedinstvenim potrebama. Zbog dugoročnog partnerskog odnosa, koji od našeg osnivanja gradimo, klijenti nas sve više prepoznaju kao stabilnog i pouzdanog partnera što potvrđuje i kontinuiran rast broja zadovoljnih klijenata. 2013. smo ostvarili uvećanje portfolia aktivnih klijenata od 25 odsto. Ovakvom rezultatu svakako je doprinela dovra politika upravljanja rizicima kao i efikasna kontrola operativnih troškova.

Prošlu godinu ste završili kao treća lizing kuća u finansiranju agro mehanizacije, sa ukupno 17 odsto tržišnog učešća što predstavlja rast od 70 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Da li je ovo vaše opredeljenje i za naredni period?

Poljoprivrednici se sve više opredeljuju za lizing kao izvor finansiranja, jer predstavlja brz i jednostavan način kojim mogu da dođu do željene mehanizacije bez dodatnih sredstava obezbeđenja i sa planom otplate koji je usklađen sa njihovim proizvodnim ciklusom. Naša kompanija prepoznaje veliki potencijal u finansiranju ovog sektora i strateški je usmerena ka njegovom daljem razvoju i maksimalnoj podršci. Iskustvo, znanje, kao i liderska pozicija Credit Agricole grupacije u Francuskoj u oblasti poljoprivrede su dobar preduslov za nastavak uspešnog razvoja u ovom segmentu. 

U narednom periodu koji segment poslovanja će biti u fokusu vaše lizing kuće?

Od početka svog poslovanja bili smo usmereni najviše na pravna lica i preduzetnike, što trenutno čini 98 odsto našeg poslovanja. Taj smer ćemo zadržati i u budućnosti sa akcentom na daljem razvoju poljoprivrede, kao i finansiranju i upravljanju flotama. Veliki potencijal postoji u sektoru malih i srednjih preduzeća, koji je izuzetno bitan za ekonomiju jer predstavlja preko 90 odsto ukupnog broja preduzeća koja zapošljavaju i do 60 odsto ukupnog broja zaposlenih. Lizing je brz i jednostavan proizvod koji klijentima daje mogućnost da sa jedne strane iskoriste sve svoje potencijale za rastom kroz konstantna ulaganja, a sa druge strane istovremeno održe odgovarajući nivo novčanog toka. U Srbiji je procenat malih i srednjih preduzeća koji koriste lizing 24 odsto, što je znatno niže od evropskog proseka i duplo niže u poređenju sa visoko razvijenim zemljama, kao što su: Nemačka, Engleska, Austrija…, gde taj procenat ide i do 50 odsto.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE