Sve manje isplativo voziti na auto-gas

Za samo mesec dana tečni naftni gas poskupeo je na većini pumpi u Srbiji za skoro osam dinara i sada se ovo pogonsko gorivo toči za 75,9 dinara po litru.

Istovremeno je za proteklih desetak dana gorivo (benzin i dizel) na pumpama poskupeo za dva i po do tri dinara, s tim što se cene mogu menjati i narednih dana ukoliko bi se zaoštrili odnosi na Bliskom Istoku  i kurs dinara nastavio da slabi.

U zavisnosti od pumpe do pumpe  TNG koji je uvek bio znatno jeftiniji od benzina i dizela toči se do rpe dve nedelje za 69,9  dinara. Razlog ovakvog skoka cena je povećana tražnja za ovim gorivom, što prometnici po pravilu koriste da zarade još više.

Srbija je prošle godine proizvela oko 140.000 tona tečnog naftnog gasa, a uvozeno je još 235.000 tona. Zanimljivo je da je uvoz smanjen za 14,06 odsto u odnosu na 2011. godinu.  To govori da je porasla domaća proizvodnja, čime se stiču uslovi da cene TNG na pumpama budu niža. Sada to nije slučaj, iako je NIS, koji jedini u Srbiji proizvodi TNG početkom godine završio savremeno postrojenje za TNG u Pančevu.

U ukupnoj potrošnji derivata u 2012. godini TNG je učestvovao sa 16,40 odsto, ali je procentualno broj automobila koji koriste ovo gorivo bar dvostruko veći (u ukupnoj potrošnji su uračunati i kamioni, autobusi, brodovi, železnica), tako da približno svako treće vozilo u Srbiji sada koristi i TNG kao gorivo.

Prošlog septembra litar TNG je koštao prosečno oko 70 dinara, ali se tada ovo pogonsko gorivo prodavalo na veliko po ceni od 105,6 dinara po kilogramu. Poslednjih dana ona je 125,8 dinara po kilogramu, što takodje govori o mogućem novom poskupljenju tečnog naftnog gasa.

Da li se s ovakvim poskupljenjem TNG-a isplati uopšte ugradjivati uredjaje za gas?

Razlika u potrošnji benzina i autogasa prvenstveno zavisi od vrste uredjaja za tečni naftni gas. Što je savremeniji i sofisticiraniji sistem, razlika će biti manja. Isto važi i za pad snage. Ukoliko je motor u savršenom stanju, a  u automobili je ugrađen najsavremeniji i najkvalitetniji TNG uredjaj, tada će razlike biti minimalne.

Ipak, praksa pokazuje da čak i potpuno novi automobili sa fabrički ugrađenim sistemom pokazuje osetnu razliku u potrošnji između benzina i gasa. Upućeni u problematiku kažu da na potrošnju benzina uvek treba dodati dva litra i tako videti kolika je potrošnja plina.

Potrošnja se uglavnom povećava od 10 do 20 procenata kod novijih vozila, a kod starijih ni do 40 procenata  nije retkost. Izuzetaka, naravno, uvek ima. Ukoliko je sistem loše podešen, potrošnja auto gasa može da bude ekstremno uvećana u odnosu na benzin.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE