Amerikanci kreću sa akcijom ‘kupujmo domaće’

Američki trgovinski lanac Wal-Mart nada se da će pokrenuti promet uspostavljanjem masovnog pokreta građana da kupuju samo robu proizvedenu u SAD.

Taj najveći maloprodajni lanac sveta priredio je ’samit’ prodavaca, dobavljača i domaćih državnih zvaničnika u nadi da će patriotizam kupaca pomoći povratak industrije u SAD.

Pre sedam meseci Wal-Mart koji robu prodaje s velikim popustima, najavio je plan da tokom narednih deset godina kupi američke robe za 50 milijardi dolara više nego tokom prethodne decenije. Međutim, to je svega desetak odsto vrednosti robe koju će Wal-Mart prodati samo ove godine. Ali, ako i drugi trgovci učine isto, to bi u SAD robe povećalo prodaju proizvedene u Americi za 500 milijardi dolara tokom naredne decenije.

Ta kampanja može da posluži za jačanje ugleda Wal-Marta koji je stalno na udaru zbog ignorisanja prava zaposlenih i malih plata, te važi za uništitelja radnih mesta.

Neki stručnjaci ukazuju da je upravo Wal-Mart pre dve decenije predvodio seobu industrije iz SAD u Kinu i druge zemlje u potrazi za najjeftinijom radnom snagom, i time izneverio svog osnivača Sama Waltona čija je parola bila "Kupujmo američku robu".

Burt Flickinger, predsednik konsultantske firme za maloprodaju Strategic Resource Group rekao je da je "pustošenje proizvodnje u SAD trajalo dve decenije, te će biti potrebne bar dve decenije da se poizvodnja vrati". On je dodao da očekuje da će se i tada u SAD vratiti tek delić proizvodnje preseljene u inostranstvo.

Wal-Mart je sličnu kampanju za kupovnu američke robe vodio sredinom 1990-tih godina, ali je akcija propala jer cene robe nisu bile dovoljno niske za njegove, poslovično siromašne, ali mnogobrojne kupce.

Sada se direktori zaklinju da će ići mnogo dalje od marketinške kampanje i analizirati svih 1.300 kategorija proizvoda iz azortimana Wl-Mart – od peškira do elektronike, da bi utvrdili šta sve može da se proizvede u SAD.

Obnavljanje proizvodnih radnih mesta u SAD je ovih dana glavna tema. Stopa nezaposlenosti je 7,4 odsto što jeste najmanje za četiri ipo godine, ali je u zdravim privredama ta stopa skoro upola niža – između pet i šest odsto.

Sada čista ekonomija može da podstakne pokret "Kupujmo samo američko": troškovi rada rastu u Aziji, a dopremanje robe odatle je sve skuplje zbog cene nafte i drugih troškova transporta.

Wal-Mart kaže da je nekoliko proizvođača reklo da je utvrdilo konkretne vrste robe čija izrada u inostranstvu prestaje da ima smisla.

Wal-Mart, sa više od 4.000 prodavnica u SAD i 460 milijardi dolara prometa, dokazao je da može da okupi dobavljače i trgovce: 2009. je stvorio koaliciju prodavaca, dobavljača, ministarstava, nevladinih organizacija i stručnjaka za utvrđivanje da li je roba napravljena "na društveno odgovoran način" i da li je bezbedan materijal od koje je načinjena.

Wal-Mart kaže da roba koja se proizvodi, potiče ili gaji u SAD, čini oko dve trećine proizvoda koje prodaje u SAD. Ali, analitičari kažu da da to ipak nije tačno i da je veliki deo odeće, opreme za domaćinstvo i potrošačke elektronike koju prodaje Wal-Mart proizveden drugde.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE