
Popust od pet odsto na sledećem računu za struju
Ovog meseca u Srbiji je struja poskupela za oko 11 odsto, a to povećanje cene još uvek se nije odrazilo na računima. Slobodno se može reći da je, za sada, skuplji kilovat prošao neopaženo, pre svega zbog ispostavljanja računa za potrošnju struje u julu.
Naime, na kućne adrese stigla su dva pisma – jedno od dosadašnjih distribucija, a drugo od novog preduzeća ‘EPS Snabdvanje’, čije formiranje, takođe, nije izazavalo bilo kakav odjek u javnosti. Važno je reći da javnosti i nije mnogo važno što je formirano ‘EPS Snabdevanje’, već kakve promene za potrošače iz tog koraka proizilaze.
A promena ima, pre svega na prvom računu,onom koji je već stigao potrošačima. Naime, umesto distributivnih preduzeća, koja su do sada i naplaćivala struju, taj posao je preuzelo preduzeće ‘EPS Snabdevanje’, a dosadašnje distribucije sada naplatu struje obavljaju uslužno za novo preduzeće.
Pošto novo preduzeće svoje poslovanje počinje od početka, donedavni prodavci struje-distribucije su potrošačima morale da dostave obaveštenja o stanju na računima za struju do perioda u kojem je to bilo u njihovoj obavezi, kako bi potrošači znali da li za potrošenu električnu energiju duguju ili su, možda, u preplati.
Istovremeno, dosadašnje distribucije su potrošačima dostavile i račun za julsku potrošnju struje, pa su mnogi građani bili zbunjeni kome se plaća struja, zašto dva računa… Sada je to manje-više jasno, a ostavljeno je i dovoljno vremena da se potrošači saberu, jer se računi mogu platiti do 25. u mesecu, umesto do 20., kako je bilo do sada.
Potrošači koji redovno plaćaju struju dodatno su bili zbunjeni i zato što na računima nije obračunat popust od pet odsto. Nakon zbunjenosti, prevladalo je nezadovoljstvo redovnih platiša, pa je iz EPS-a ponuđeno objašnjenje da će, ukoliko julski račun bude plaćen na vreme, popust za taj mesec biti obaračunat na računu za avgustovsku potrošnju. Da li će tako i biti, valja sačekati račun za potrošnju u avgustu, kada će računi biti viši zbog poskupljenja struje.
Uz ovo, treba reći i da na popust, u slučaju da račun bude plaćen na vreme, mogu računati svi potrošači, što znači i oni koji su svoje račune za struju prema dosadašnjim distribucijama redovno plaćali u za to predviđenim rokovima, ali i oni koji to nisu činili, pa duguju malo, mnogo ili previše. Budući da je takvih potrošača mnogo više nego redovnih platiša, a da se sada svi dovede u isti red, ovaj korak treba podržati, ali teško da će se tako nešto desiti. Pre će biti da će sve biti kao i do sada – jer neko prosto ne želi da plaća, a neko, opet, ne može da bude dužan.
I to će se brzo pokazati i za mesec-dva biće jasno ko je u crvenom. To je vidljivo i sada, jer su dugovi potrošača za struju ogromni, toliki da je moguće dug plaćati narednih 10 godina. Naime, u toku je potpisivanje sporazuma za reprogram dugova koji potrošačima omogućava da dug za struju, u zavisnosti od visine, plaćaju od 12 pa do čak 120 rata, što je 10 godina, a obezbežen je i popust od 15 do 40 odsto, što zvisi od visine dugovanja, odnosno broja rata.
Na popust ne mogu da računaju dužnici koji će dugovanja plaćati od 60 do 120 meseci, odnosno oni koji za struju duguju od pet miliona dinara pa do iznad 10 miliona dinara.Pitanje je da li je realno da će potrošači koji imaju tolika ili nešto manja dugovanja, sada plaćati na vreme račune za struju. Treba dodati da dužnicima koji potiću reprogram neće biti obračunata kamata, koja svakako nije mala, ali i da oprost kamata, kao i druge pogodnosti sporazuma, važi samo u slučaju ukoliko se potpisani uslovi poštuju.
Ukoliko se, kao i do sada, budu tolerisalo neplaćanje, ništa se neće promeniti. Račune će plaćati oni koji to i uobičejeno rade, a kilovat će poskupljivati samo redovnim platišama. Oni koji to nisu činili najverovatnije neće promeniti navike, sve dok im dobar deo dugogodišnjeg duga ne bude oprošten i omogući se plaćanje na rate.