Udruživanje privrednika regiona kao jedina šansa
Privrednici zemalja regiona teško plasiraju svoje proizvode na velika tržišta i jedina šansa je u zajedničkom nastupu na trećim tržištima, zaključci su Samita 100 biznis lidera Jugoistočne Evrope, u Bečićima.
Zemlje regiona, pre svega zemlje bivše Jugoslavije, mogle bi da se povezuju zajedničkim nastupom na trećim tržištima u oblastima građevinarstva, energetike, poljoprivrede, industrije, rekao je predsednik kompanije ITM Toplica Spasojević.
Postoji dobra politička klima, imamo svest da je neophodno da zajednički radimo, a treba i da bankarski sektor uključimo da podrži regionalna udruživanja i projekte, rekao je Spasojević i dodao da region može zajednički da nastupa na tržištima na kojima imaju komparativne prednosti kao što su Rusija, Belorusija, Kazahstan, zemlje Bliskog istoka i EU.
Prema rečima izvršne direktorke kompanije Plantaže Verice Maraš, privrednici regiona treba svoja iskustva da iskoriste za poslovnu saradnju u kreiranju održivih projekata za zajednički nastup na trećim tržištima.
Naši proizvodi se teško probijaju na velika tržišta pošto dolaze iz jedne male zemlje, kao što je Crna Gora i zato posebnu pažnju treba posvetiti zajedničkom regionalnom nastupu na trećim tržištima, čime bi se pojačala i konkurentnosti, rekla je Maraš.
Građevinske firme u zemljama regiona u veoma lošem stanju i nemaju šanse u pojedinačnim nastupima na tržištima drugih zemalja, zbog čega bi morale da se povezuju i iskoriste međusobne komparativne prednosti, objasnio je predsednik kompanije PSP Farman Branislav Grujić.
Prema njegovim rečima, osnovni cilj stvaranja regionalnog građevinskog konzorcijuma Feniks jeste da se učlani što više članica iz regije, da se iskoriste prednosti svake od zemalja članica i napravi što više posla na trećim tržištima.
U ovom trenutku mi smo fokusirani na tržište bivšeg Sovjetskog Saveza, aktivni smo u Azerbejdžanu, Kazahstanu, naše kolege iz BiH nam pomažu u nastupu u zemljama islamskog sveta i delovima Afrike gde su tradicionalno firme iz stare Jugoslavije imale dobar imidž, rekao je Grujić.
Feniks je građevinski konzorcijum jugosfere u kome su kompanije iz Slovenije, Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore.
Da kompanije iz jugoistočne Evrope moraju da shvate da nemaju šanse da učestvuju u velikim projektima u inostranstvu ukoliko nastupaju pojedinačno, potvrđuje i direktor slovenačke korporacije Hidria Iztok Seljak, koji je i kopredsednik građevinskog konzorcijuma Feniks.
Nama je cilj da oborimo granice koje smo, nažalost, stvorili na ovim prostorima, da otvorimo region, čime ćemo dati veće tržište našim firmama koje će tako ojačati, a samim tim zajedno ćemo lakše nastupati na trećim tržištima, kaže on.
Istovremeno, region će biti puno zanimljiviji za strane investitore jer će to biti jedan otvoren prostor od 25 miliona potrošača, rekao je Seljak.
Na drugom samitu 100 biznis lidera Jugoistočne Evrope pod nazivom "Dogovor za novo doba" upozoreno je i da je privredni razvoj nemoguć bez kvalitetnih kadrova, i u ovom trenutku region nema pravi odgovor na odliv mozgova, budući da postoji velika globalna potražnja za telentovanim kadrovima.