Šta Agrokor planira nakon ulaska u Mercator?

Dok većinski vlasnik Agrokora Ivica Todorić s One Equity Partners (članica grupe JP Morgan) i kanadskim društvom rizičnog kapitala Capital International pregovara o 485-milionskoj dokapitalizaciji Agrokora, koja bi mu omogućila predviđeni "napad" na Mercator, stižu nove informacije o Todorićevim planovima s najvećim slovenačkim trgovačkim društvom, izveštava ljubljanski Dnevnik.

Ako su u Agrokoru još pre godinu dana obećali da će nakon eventualnog preuzimanja Mercatora dodatno osnažiti poslovne odnose sa slovenačkim dobavljačima te da će povećati plate i bonitete zaposlenim, interni akti Agrokora oktrivaju potpuno drugačiji scenario.

Dokumenti koje je za Agrokor pripremila nemačka konsultantska kuća Rolanad Berger otkrivaju da bi Todorić u prvoj godini nakon preuzimanja stisnuo u ugao kako Mercatorove dobavljače, tako i zaposlene. Grupne sinergijske učinke nakon preuzimanja Roland Berger je u prvoj godini ocenio na 180 miliona evra, u trećoj godini na 260 miliona evra. Pri izračunu sinergije između Konzuma i Mercatora su koristitli konzervativni scenario, po kojem bi godišnje uštede iznosile "samo" 150 miliona evra.

Veći deo ušteda Todorić vidi pre svega kod dobavljača, a u Agrokoru godišnje uštede u nabavci ocenjuju na oko 110 miliona evra.  Čak i ako je bi samo polovina tog iznosa otpala na Mercatorove dobavljače, to bi verovatno bilo kobno za slovenačku prehrambenu industriju, koja na godišnjem nivou Mercatoru isporuči oko 900 miliona evra proizvoda, piše Dnevnik. Samo slovenačka prehrambena industrija bi morala preko dodatnog 4-5-odstotnog sniženja cena svojih proizvoda na sebe preuzeti oko 40 miliona evra dodatnog bremena.

S obzirom na to, prosečna profitabilnost poslovanja prehrambene industrije koja sada iznosi između jedan i tri odsto sveukupno bi potonula u gubitak.

Dodatni rizik za dobavljače predstavljaju i dugi rokovi plaćanja koji su ustaljeni u Todorićevom koncernu. Dodatne uštede u slučaju uspešnog preuzimanja  Mercatora u Agrokoru vide u otpuštanju radnika. Iako je Agrokor prošle godine obećao da neće otpuštati radnike iz poslovnog razloga i da će u tri godine povećati plate i druge bonitete, dokumenti pokazuju drugačiju sliku.

Nakon mogućeg uspešnog preuzimanja Agrokor namerava broj zaposlenih u Konzumu i Mercatoru "po grubim procenama" sniziti za 2,5 odsto, što bi mu na godišnjem nivou donelo dodatnih 15 miliona evra ušteda.

To u slučaju grupe Mercator predstavlja oko 800 izgubljenih radnih mesta, nakon što se broj zaposlenih još lani smanjio za 350, konstatuje Dnevnik. 

Oko 15 miliona evra uštede donelo bi zatvaranje nekih skladišta u Sloveniji i u Hrvatskoj te davanje transportnih usluga u najam drugim firmama. Očligledno da je Agrokor pri računanju ušteda predivideo ukidanje imena Mercator ili Konzum, jer su uštede u marketingu – ako bi oba društva poslovala pod jednom robnom markom – procenili na deset miliona evra godišnje.

Ovi dokumenti, kako piše Dnevnik, pojašnjavaju zašto Agrokor u prošlogodišnjem pokušaju prodaje Mercatora nije želeo potpisati obavezu za zaštitu interesa društva i njegovih zaposlenih i zašto su tražili minimalne kazne u slučaju prekršaja. Naime, Agrokor je preko svojih lobista isposlovao da maksimalne ugovorne kazne budu ograničene na maksimalno 20 miliona evra, što bi hrvatskoj grupi prema konzervativnom scenariju uspelo da pokrije za manje od dva meseca, a po optimističnom scenariju za svega oko 20 radnih dana.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE