Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Internet superstar – to smo svi mi

    Piše: Dr Borislav Miljanović, Represent System

    Pre dve nedelje je pažnju domaće javnosti privukao video snimak pod nazivom Jedna fotografija dnevno u najgoroj godini života, kao deo kampanje borbe protiv nasilja nad ženama, pokrenute od strane Fonda B92. Video se velikom brzinom raširio po domaćim i regionalnim digitalnim prostorima, i za samo sedam dana imao je 3,5 miliona pregleda na YouTube-u. U autentičnost snimka je poverovao nemali broj ljudi, neki mediji su objavili da se policija dala u potragu za devojkom sa snimka, a u formi YouTube komentara stigle su čak i vrlo konkretne ponude za pomoć. Reakcije na ovaj snimak su različite, ali, verujem, ujedinjene u uverenju da je svaki način dobronamernog skretanja pažnje na ovaj problem opravdan i poželjan. Više informacija o kampanji dostupno je na sajtu Sigurne kuće, a ja se ovde zadržavam samo na komunikacijskim aspektima priče.

    Sličan viralni efekat, ali mnogo vedrijim povodom, oko 1. aprila pokušao je da izazove jedan od glavnih pokretača i alata Internet viralne revolucije. Google je izdao obaveštenje o prestanku rada YouTube sajta i organizovanju konačnog glasanja za najbolji uploadovan video na ovom servisu. Broj ljudi koji su poverovali u ovu lošu šalu možda je i zabrinjavajuće veliki, ali čitava "prevara" je u stvari mnogo interesantnija zbog činjenice da smo toliko navikli na YouTube kao Internet medij i kanal komunikacije, da je i sama pomisao o nestanku tog servisa smešna, a da ne govorimo o nemogućem zadatku pregleda i rangiranja svih snimaka postavljenih na ovaj sajt u poslednjih osam godina.

    Upravo su ovakvi Internet servisi, zajedno sa društvenim mrežama, uticali na to da se moderna digitalna komunikacija najvećim delom bazira na tzv. "ekonomiji deljenja". U toku samo jednog dana, Facebook je bogatiji za preko 3 milijarde novih lajkova i komentara, više od 200 miliona korisnika Twitter-a tvituje na stotine miliona puta, 40 miliona fotografija se postavi na Instagram, i pregleda YouTube klipova u ukupnom trajanju od 500 godina. Na sve ove načine ljudi dele beskrajno mnogo, često i previše, informacija o sebi, o svojim životima, poslovima, interesovanjima i, neizbežno, o drugim ljudima. Zbog svega toga, postati poznat u vreme Interneta se čini kao najlakša stvar na svetu.

    Međutim, od 48 sati video materijala koji se svakog sata postavi na YouTube, samo mali procenat zaista postane instant popularan, iliti – "goes viral". Kako i zašto? Za komunikacijske stručnjake tu nema velike misterije. Osnovna mehanika svakog viralnog fenomena podrazumeva da je neka ličnost od uticaja u određenoj online sredini usmerila pažnju svoje zajednice u istom smeru. Uključivanjem drugih ljudi u deljenje istog iskustva, prokreće se i proces njegovog menjanja i otvara mogućnost pravljenja novih varijacija na istu temu. Na taj način se svi zajedno uključujemo u viralni fenomen, bilo gledanjem, bilo distribuiranjem, bilo kreativnim doprinosom u interpretaciji. Tako funkcioniše mehanika, međutim, recept za pravljenje viralnog uspeha često zalazi u domen alhemije.

    Upravo je u toj neprevidivosti i specifična vrednost novih medija i nove kulture koju oni stvaraju – svi imamo otvoren pristup i mogućnosti, i svi odlučujemo o tome šta će na ovaj način postati popularno i uspešno. Ovaj trend uveliko menja modernu komunikaciju na različite, dobre i manje dobre, načine, ali svoju sve veću snagu dokazuje u činjenici da predstavlja upravo najveći izazov za modernu komunikaciju brendova i kompanija. Uporno ponavljanje poruka i plaćeno oglašavanje su  sada već stari komunikacijski alati, ali sadržaj koji će uključiti što više ljudi, i koji će oni poželeti da dele sa drugima jeste komunikacijski imperativ budućnosti. Hteli to ili ne, Internet je od svakog od nas napravio zvezdu koja aktivno stvara svoju popularnu kulturu, i koju sada veliki, poznati brendovi moraju da imitiraju.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE