Završena modernizacija – D2 na pumpama i od Nove godine?

Domaće gorivo bezolovni motorni benzin od 95 oktana i dizel D2 koji sada proizvodi Naftna industrija Srbije trebalo bi od Nove godine da se povuče iz prodaje, odnosno da se prestane s njegovom proizvodnjom.

Srbija ima obavezu da na tržištu prodaje samo gorivo evropskog kvaliteta, odnosno euro pet standarda, kako nalažu propisi Evropske unije, čime se vodi računa o zaštiti životne sredine.

Prema važećim propisima evro dizel ne bi smeo da ima više od 10 miligrama sumpora po kilogramu. Dizel koji se sada prodaje na pumpama ima 2.000 miligrama sumpora po kilogramu.

Spekuliše se, međutim, da bi domaće gorivo, a pre svega D2 mogao da nastavi da se prodaje u Srbiji i posle 1. januara 2013. godine. Istovremeno se kao predlog za javnu raspravu o kvalitetu goriva pojavio i predlog prema kom bi na tržištu mogao da se pojavi stari-novi dizel D2 koji ima oko 1.000 miligrama sumpora po kilogramu, dakle 100 puta više od dozvoljenog, s tim što bi ga koristili traktori, brodovi, a proizvodio bi ga samo NIS.

U Udruženje naftnih kompanija Srbije potvrđuju da spremno dočekuje 1. januar kada bi s domaćeg tržišta trebalo da se povuče gorivo koje ne odgovara evropskim standardima kvaliteta i dodaju da će ponuditi upravo to gorivo i usaglasiti sa kvalitetom onog koje je već na raspolaganju vozačima širom Evrope.

Osim ekološki prihvatljivih goriva, sa malim procentom aromata i sumpora, kao što su evrodizel, benzin evropremijum BMB 95 i autogas, u prodaji će se naći i više vrsta visokooktanskog, odnosno goriva poboljšanog kvaliteta.

Upućeni kažu da bi postojeća Uredba trebalo da se povuče, s obzirom na to da je poslednje dve godine postojala samo kao ustupak NIS-u dok ne završi modernizaciju rafinerije.

Ukoliko bi se resorno ministarstvo ipak odlučilo da produži važenje ove Uredbe privatne kompanije bi bile dovedene u neravnopravan položaj, a Srbija bi bila jedina zemlja pored Albanije koja još na pumpama toči ovo gorivo, apeluju upućeni u naftne prilike.

Ljubinko Savić, samostalni savetnik u Privrednoj komori Srbije, kaže da ne vidi ni jedan razlog zbog kog bi NIS nastavio s proizvodnjom domaćeg goriva koje je po kvalitetu daleko od evropskog standarda, ako je već posle modernizacije sposoban da proizvodi gorivo koje se toči bilo gde u Evropi.

-Dočekali smo završetak modernizacije NIS-a, što je odlična stvar. Zašto bi, kada postoje svi uslovi da se proizvodi najkvalitetnije gorivo neko i dalje zadržavao uredbu koja ne postoji nigde na svetu i nastavio da proizvodi visoko sumporno gorivo, pita on.

On kaže da bi posle završetka modernizacije trebalo očekivati i da dođe do pojeftinjenja goriva što zbog nižih troškova transporta za 50 do 60 dolara po toni, što zbog toga što NIS sada proizvodi mnogo veću količinu belih kvalitetnih derivata.

Jelena Petrović

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE