
Ni jak dinar ne pojeftinjuje gorivo
Dinar je ponovo počeo da jača. Ako se takav trend nastavi i narednih dana vozači u Srbiji neće moći da računaju na jeftinije goriv. Uslov da benzin i dizel pojeftine bio je da se na duži rok očuva stabilnost dinara i cene sirove nafte na svetskoj berzi.
Zašto međutim, prometnici uvek po automatizmu podižu cene goriva, dakle čim evro ili dolar skoči u odnosu na dinar, ili dođe do poremećaja snabdevanja na tržištu nafte, ali isto tako izbegavaju da odmah i snize cene makar i na kratko, kada se za to već steknu uslovi.
Ti pre što se žale da im promet konstantno pada.
Prometnici ne bi bili na gubitku da su proteklih 10 dana iskoristili da snize cene na pumpama, jer je evro za dve nedelje oslabio u proseku za deset dinara. Mogli, su da su hteli. Kao i što su mogli kada dinar ponovo počne da slabi da svoje cene ponovo podignu. Psihološki bi to bilo mnogo pozitivnije za vozače.
Dodatni razlog za pojeftinjenje goriva je i činjenica da će cena sirove nafte na svetskom tržištu prema procenama MMF-a biti za oko 2,1 odsto niže nego prošle godine. To će automatski usloviti da i barel sirove nafte na svetskim berzama bude za 7,5 odsto jeftiniji nego prošle godine.
Sve su to dobili prometnici u Srbiji i jo i jak dinar, ali gorivo ne pojeftinjuje.
Prosečna cena sirove nafte u 2011. godini bila je 104,1 dolar za barelu. Cena nafte ja za celu prošlu godinu povećana je za oko 30 dolara, dok će se ova godina, prema prognozama MMF završiti s cenom od oko 101,8 dolara.
Interesantno je da se cene goriva u Srbiju usklađuju s cenom sirove nafte na svetskom tržištu, a da Srbija pri tom sama proizvodi trećinu ukupnih količina. Ispada da nismo imali mnogo vajde od domaće proizvodnje.
Mogućnost da snizi cenu goriva iskoristila je pre dva dana Naftna industrija Srbije time što je u veleprodaji snizila cene benzina za dinar i evro dizela i na pumpama i u veleprodaji za pola dinara.
Veleprodaja je već preduslov da i prometnici na svojim pumpam snize cenu. Nisu ispratili čak ni potez NIS-a da snize za pola dinara cenu evro dizela na svojim pumpama.
Završetkom modernizacije rafinerije u Pančevu do kraja ove godine Srbija će dobiti mnogo veću konkurenciju na tržištu nego do sada, kada su se evro premijum od 95 i evro dizel mahom uvozili.
U času kada iz domaćih rafinerija bude poteklo ovo gorivo moglo bi se očekivati da konkurencija koja sada iz okruženja dovozi ove derivate ne bude više toliko konkurentna ni po kvalitetu. Oko 80 odsto evro dizela koji se toči u Srbiji i 73 odsto tečnog naftnog gasa se uvozi.
Kratkotrajne promene cene crnog zlata na svetskom tržištu ne odražavaju se na cenu goriva, dok stabilizacija cena doprinosi sniženju odnosno povećanju cene goriva.Od kada je dinar počeo da jača cene goriva u Srbiji su iznad proseka u regionu.
Jelena Petrović