Po poseti tržnim centrima dominiramo u regionu

Kriza u građevinskom sektoru traje već nekoliko godina, a njen kraj i dalje se ne naslućuje. I pored toga u Srbiji postoje neki projekti, koji s vremena na vreme skrenu pažnju javnosti kao što je na primer projekat Delta planet.

Tržni centri, šoping molovi, ipak su i dalje interesantni investitorima na ovim prostorima, a o ovoj temi razgovaramo sa Ladislavom Tomaševićem, generalnim direktoron EFG Proprety Services Beograd.

Kakvi formati tržnih centara su trenutno aktuelni?

Iako reč „tržni centar“ većina ljudi povezuje sa“shopping mall-ovima“, danas su mnogo aktuelniji i isplatljiviji „retail“ parkovi, kako za investitore tako i za zakupce. Izgradnja takvih centara je dosta jeftinija (tzv „big box“ tržni centri), a opremanje, kao i operativni troškovi lokala u takvim centrima su takođe na nižim nivoima od sličnih investicija u „shopping mall-ovima“.

Da li će se u Srbiji više graditi tržni centri malih ili velikih formata?

Smatramo da će se više graditi tržni centri, uslovno rečeno, manjeg formata, kao i drugačijeg koncepta od trenutno aktuelnih. Jedini za sad najavljeni veći format jeste Višnjička Plaza, koji je planiran da se otvori u prvoj polovini 2014. godine. Investitor projekta je jedina trenutno prisurtna strana kompanija koja se bavi izgradnjom tržnih centara i drugih tipova nekretnina – Plaza Centers. Tu je naravno i najavljeni Delta Planet, kompanije Delta, za koji još uvek ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo kada će biti otvoren.

Da li je kriza maloprodaje samo trenutna, ili očekujete da će se taj trend nastaviti?

Kriza maloprodaje će se nastaviti i u sledećoj godini, to je gotovo izvesno, samo se nadamo da neće biti tako duboka kao u poslednjih par meseci. Ono što sigurno podgreva optimizam su veliki predstavnici stranih robnih marki koji su najavili ulazak na srpsko tržište.

Koliko se gradi u Srbiji, a koliko u regionu?

Na žalost, ni u regionu, kao ni u Srbiji nema nekog značajnijeg pomaka na ovu temu. U Makedoniji se 03 oktobra, otvarioSkopje City Mall, sa ozbiljnim zakupcima (neki od njih još nisu prisutni ni u Srbiji) tipa Carrefour, Burger King, Zara… Jako je važno da i broj tržnih centara bude uravnotežen sa brojem stanovnika i njihovom kupovnom moći, kako ne bi došli u situaciju u kojoj je npr. Zagreb, gde je tržište prezasićeno tržnim centrima.

I koliko zaostajemo ili ne za njima?

Ovo je vrlo teško pitanje. Koliko zaostajemo u broju tržnih centara? Ako gledamo samo ovaj parametar, onda sigurno zaostajemo za regionom. Ako gledamo posećenost tržnog centra ili cene zakupa u tržnim centrima, onda smo dosta ispred regiona – npr. Ušće važi za jedan od najuspešnijih projekata u regionu.

Kako bi procenili značaj jednog projekta, kao što je Višnjička Plaza, Delta Planet-a ili Vivo u Jagodini, za lokalnu zajednicu i za samu Srbiju? Koji su tu benefiti?

Značaj ovakvih projekata je ogroman. Od same izgradnje pa do otvaranja i rada samih tržnih centara, prednosti i dobiti su stvarno velike. Ovi projekti angažuju dosta radne snage iz nekoliko različitih industrija i proizvode prihode kako za investitore, tako i za gradske/opštinske budžete.

 
M.M.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE