
Nizak vodostaj pogurao cene goriva
Na pumpama Naftne industrije Srbije gorivo je početkom nedelje ponovo poskupelo od dinar do dinar i po u zavisnosti od vrste derivata, pa su dizel D2, evro dizel, BMB 95 i evro premijum BMB 95 skuplji za po dinar po litru, a auto gas za 1,5 dinar.
Do promena je došlo i u veleprodaji, pa svi oni koji se snabdevaju kod NIS-a od juče evro dizel na veliko plaćaju za pola dinara skuplje, evro premijum BMB95 oktana za dinar i tečni naftni gas za 1,18 dinara.
Upoređujući cene derivata u okruženju jasno je da su NIS-ove cene i dalje ispod tržišnog proseka.
Na povećanje cene derivata uticalo je više faktora – pre svega negativno kretanje kursa dinara u odnosu na dolar i evro, promena cena nafte i naftnih derivata na svetskom tržištu, kao i povećani troškova transporta zbog vrlo niskog vodostaja Dunava.
NIS se, objašnjavaju u ovoj kompaniji, zalaže za zdravu i ravnopravnu konkurenciju na otvorenom srpskom tržištu naftnih derivata i trudi se da očuva konkurentne cene svojih proizvoda.
Ovo je inače šesto poskupljenje goriva za manje od mesec dana posle čega cena evro premijumaa ide u zavisnosti od pumpe do pumpe do 167 dinara, evro dizela 157, dizela D2 150,19. U Udruženju naftnih kompanija Srbije kažu da su cene mnogo brže rasle na regionalnom tržištu nego kod nas. Od 1. do 31. avgusta derivati su u Srbiji poskupeli od četiri do sedam odsto. Najviše je poskupeo evro premijum za čak šest procenata, evro dizel za četiri, dizel D2 za pet odsto.
U isto vreme su derivati na regionalnom tržištu poskupeli za 10 odsto. Da su uvoznici isprtili cene derivata na berzi, gorivo bi na pumpama u Srbiji bilo skuplje.
Iako se očekivalo da će prvi čovek NIS-a Kiril Kravčenko posle razgovora s predsednikom Srbije Tomislavom Nikolićem nešto uraditi po pitanju zaustavljanja rasta cene goriva, NIS je nastavio tržišno da posluje, na šta, uostalom, ima pravo.
Situacija bi mogla biti drugačija da je Srbijagas koji duguje NIS-u za domaći gas 160 miliona evra taj dug platio. U tom slučaju bi NIS mogao da pegla visoku cenu derivata i skok evra i dolara u odnosu na dinar i zadrži bar neko vreme cene goriva stabilnim.
Većina privatnika je, kako potvrđuju, tek pre dva dana povećala cenu goriva u maloprodaji posle prethodnog poskupljenja, tako da će sačekati još koji dan da bi ponovo podigli cene i ispratili jučerašnje poskupljenje NIS-a.
Rajko Ković, generalni sekretar u Udruženju benzinskih stanica Srbije, kaže da je s stalnim poskupljenjem goriva zarada malih prometnika sve manja i da su od nekada zagarantovanih pet dinara marže /zarade/ doši na tri ili četiri dinara u zavisnosti od derivata.
On tvrdi da zarade na dizelu D2 i BMB95 gotovo da uopšte nema, te da se jedino može zaraditi na evro dizelu koji bi mogao biti i jeftiniji, ali niko od prometnika ne spušta cenu, jer se na ovom derivatu peglaju gubici drugih goriva. Dodatni problem pravi i pad prometa od oko, kako tvrdi, 30 odsto od početka godine.
U Udruženju naftnih kompanija Srbije upozoravaju na zabrinjavajući dalji rast kotacijskih cena dizela i benzina, dodajući da se više od 80 odsto ukupne potrošnje evrodizela, 10 odsto benzina i 70 procenata TNG-a uvozi u Srbiju, zbog čega je domaće tržište veoma osetljivo na promene na regionalnom i globalnom, tržištu derivata nafte.
Osim što pogađaju vozače, visoke cene goriva stvaraju probleme i naftnim kompanijama, jer ukupna potrošnja goriva na srpskom tržištu već duže vreme pada, tako da bi eventualno zadržavanje ovako visokih cena dodatno moglo pogoršati njihovo poslovanje, zaključuju u Udruženju.
J.Petrović