(Ne)opravdano poskupljenje hleba
Hleb će u narednom periodu morati da poskupi, saglasni su stručnjaci i neslaganje postoji jedino oko toga u kojoj meri će cena morati da bude korigovana, dok u potrošačkim organizacijama upozoravaju da se poskupljenje najavljuje bez ikakvog tržišnog opravdanja.
Dr Drago Cvijanović, direktor Instituta za ekonomiku poljoprivrede, očekuje poskupljenje hleba.
– Cena pšenice je porasla, kako na svetskim berzama, tako i kod nas i naše robne rezerve ne mogu u velikoj meri na to da utiču, jer smo mi mali proizvođač u poređenju sa zemljama poput Ukrajine. Ako je pšenica glavni input u proizvodnji hleba, a njena cena je uvećana, ekonomska logika nalaže da će doći i do poskupljenja vekne. Ali, u kojoj meri, to ne bih mogao da preciziram, jer je za to još rano. Svi koji već sada barataju ciframa žure – kaže Cvijanović.
I dok pekari podsećaju da je sadašnja cena hleba formirana kada je pšenica koštala 18 dinara, a sada joj je cena 27 dinara, Cvijanović ističe se mora voditi računa o standardu potrošača.
– Naš je stav da se mora napraviti razlika između imperativnih i luksuznih proizvoda. To znači da nije beli hleb tu da bi se na njemu ostvarivao ekstra profit, već da za to služe peciva i drugi pekarski proizvodi – objasnio je Cvijanović.
Da treba detaljno i pažljivo da se razmotri zahtev proizvođača hleba da poskupi ta namirnica, smatra i Vukosav Saković, direktor udruženja „Žita Srbije“. Kako prenose agencije, on je izjavio da Srbija ima dovoljno pšenice.
– Nema razloga da poskupljenje bude 50 odsto, jer toliko nisu poskupeli ni pšenica, ni brašno. Rod pšenice bolji je od očekivanog. Srbija ima čak i za izvoz između 500.000 i 700.000 tona, što bi trebalo da smiri domaće tržište i skine tenziju i priču o poskupljenjima – rekao je Saković, ali dodaje da je pšenica u svetu poskupela i da se domaća cena usklađuje sa svetskom.
– Za 30 do 35 odsto naša pšenica skuplja je nego u samoj žetvi, a od skuplje pšenice proizvodi se skuplje i brašno, a od brašna hleb. Moraće da dođe do korekcije cena, ali to sigurno neće biti u meri u kojoj je zatraženo – kazao je Saković, a prenosi Tanjug.
Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, ističe da su kupci uvek osetljivi na cenu belog hleba, jer se on najviše kupuje, zbog najniže cene.
– Ali, tvrdoglava odbrana cene hleba može da vodi i u demagogiju, jer dok se mi bavimo cenom vekne, sve drugo znatno više poskupljuje. Međutim, našim proizvođačima je i cunami u Japanu dovoljan razlog da podignu cene. Nema tržišnog opravdanja za veliko podizanje cene hleba, jer je glavni izvor profita pecivo, a ne hleb. Ukoliko na jesen podignu cenu hleba, to će biti samo uvod u poskupljenja peciva – smatra Papović.
Ono što je sigurno jeste to da će cena belog hleba „sava“ ostati 44 dinara sve do kraja septembra, do kada važi vladina uredba kojom je ona ograničena.